Meer en betere sollicitanten met aparte 'Werken bij'-website

Onder invloed van de krappe arbeidsmarkt is 'employer branding' inmiddels aan elke directietafel een gespreksonderwerp. Een speciale website voor het werven - én behouden - van personeel is daarbinnen vaak het sluitstuk. Ten onrechte, want de eerste indruk wordt hier gemaakt.

Meer en betere sollicitanten met aparte 'Werken bij'-website

“De spanning op de arbeidsmarkt blijft hoog”, meldt het CBS. Volgens het statistiekbureau staan er tegenover honderd werklozen momenteel 114 vacatures. Bij de grote werkgevers van Nederland betekent dit, dat ze per organisatie tot wel honderden vacatures hebben openstaan. Allemaal zoeken zij naar de schaars beschikbare talenten. Daarvoor worden speciale campagnes ontwikkeld en meestal is er ook een vacaturesite. Echter, die levert weinig bruikbare respons op.

Hart van de arbeidsmarktcommunicatie

“Een gemiste kans”, vindt Ricardo Risamasu, commercieel directeur van SteamTalmark, specialist in arbeidsmarktcommunicatie. “Een ‘Werken bij’-website is voor veel mensen de eerste indruk van de organisatie. Die kun je maar één keer maken; alternatieven liggen slechts één klik verder. De ‘Werken bij’-website is het hart van je arbeidsmarktcommunicatie. In de huidige arbeidsmarkt is een ‘Werken bij’-website belangrijker dan de corporate website van de organisatie.”

Talent op één

Binnen de top 500 is een ‘Werken bij’-pagina gemeengoed. “Maar bij nog geen 10% levert die goede respons op”, zo valt collega Bert Kok hem bij. “Zulke pagina’s op de corporate website zijn vaak verstopt en missen onderscheidend vermogen. De functionaliteiten blijven beperkt tot vacatures, een testimonial, een solliciteren-knop en een bedankt-bericht.”

Verval niet in de fout alleen je eigen verhaal te vertellen. Denk outside-in: wat zoekt een sollicitant? ”

Bert is creatief directeur binnen SteamTalmark. Hij hamert er bij opdrachtgevers op om het talent op één zetten. “Verval niet in de fout alleen je eigen verhaal te vertellen. Nee, denk outside-in: wat zoekt een sollicitant? Die moet zich aangesproken voelen, de website ingetrokken worden. Besef daarbij dat meer dan 80% bij site-bezoek een smartphone gebruikt: richt je site en je processen daar dan ook op in!”

Integrale aanpak

Bij het ontwikkelen van een ‘Werken bij’-website zijn vaak drie partijen binnen een organisatie betrokken: HR, marketing/communicatie en IT. “Als IT de lead krijgt, gaat het niet goed”, weet Bert uit ervaring. “Vanuit het perspectief van IT wordt het doel al snel uit het oog verloren.”

Maar het is evenmin goed als de focus alleen ligt op HR of alleen op communicatie, nuanceert hij. “Een ‘Werken bij’-website moet je echt als een apart platform benaderen. Je moet het integraal aanpakken.”

Winkelmodel IKEA

Bij het ontwikkelen van een goede ‘Werken bij’-website houdt SteamTalmark drie typen bezoekers in het achterhoofd. Ricardo neemt het winkelmodel van IKEA als vergelijking. “Je hebt een groep mensen die heel doelgericht op bezoek komt. Die willen direct via het magazijn naar de kassa. Oftewel, die willen snel en simpel solliciteren.”

Maar volgens hem is 90% zich nog volop aan het oriënteren. “Die willen de volledige experience. Om de IKEA-vergelijking door te trekken: tot en met het restaurant. Een deel maakt tussentijds dankbaar gebruik van shortcuts, waarmee je de route door de winkel kunt bekorten. De winst zit ’m vooral in die laatste twee groepen.”

Behoud van personeel

Een goede ‘Werken bij’-website is een weerspiegeling van de identiteit en cultuur van de organisatie, zo vervolgt Bert. “Het kiezen van een nieuwe werkomgeving is voor talent een belangrijke beslissing. Dan wil je het verhaal van de organisatie kennen, de ambities kennen. Als die aansluiten bij je eigen ambities, wordt de werkgever onweerstaanbaar. Zeker als je op de website ook een goede indruk krijgt van je toekomstige werkomgeving, in welk team je terecht gaat komen en wat je doorgroeimogelijkheden zijn.”

Het helder maken van de doelen van de organisatie, het verwoorden van één boodschap, verbindt mensen intern”

“En vergis je niet in het effect van zo’n platform op het bestaande personeel”, vult Ricardo aan. “Het helder maken van de doelen van de organisatie, het verwoorden van één boodschap, verbindt mensen intern. Het geeft doorgroeiperspectief en stimuleert de interne mobiliteit.”

Meer en beter

De bewijsvoering ligt er, benadrukt Ricardo. “Organisaties die investeren in een ‘Werken bij’-website oogsten daar aantoonbaar succes mee. De kwaliteit van hun sollicitanten neemt toe; er vallen veel minder mensen bij de selectie af. Zij ervaren bovendien een enorme toename in open sollicitaties.”

Als praktijkvoorbeeld noemt hij Schiphol. “We kunnen ons waarschijnlijk allemaal de wachtrijen bij de bagageafhandeling nog wel herinneren. Sindsdien heeft Schiphol grote stappen gemaakt. Intussen hebben ze al meer dan duizend mensen aangetrokken.”

Dit artikel is gesponsord door SteamTalmark.

Voorbeeldbrief aanbod arbeidsovereenkomst

Voorbeeldbrief aanbod arbeidsovereenkomst

Met deze voorbeeldbrief kun je de werknemer een arbeidsovereenkomst in concept voorleggen.

Podcast: Je mag alles vragen aan je sollicitant, maar zonder gesprekstructuur discrimineer je snel

Podcast: Je mag alles vragen aan je sollicitant, maar zonder...

Sollicitanten objectief recruiten, hoe doe je dat? Janice Odijk heeft daar onderzoek naar gedaan en deelt haar conclusies. En wat mag je wel en niet vragen aan je sollicitant? Jurist Augustina Wamulume geeft daar in de podcast duidelijkheid over.

Foto: Agence Olloweb | Unsplash

Checklist: screening van medewerkers

Het recht op privacy is een groot goed. Toch kan een HR-professional veel doen om er voor te zorgen dat hij weet wie hij aanneemt. Het ministerie van Justitie en Veiligheid zet alles wat mag en wat moet bij de screening van personeel op een rij.

22-03-2024 Amersfoort 
Ellen Boonen van 's Heeren Loo
Foto: Guido Benschop

HR-directeur zorginstelling: 'Mensen solliciteren niet meer zelf, je...

De voordeur moet wagenwijd open en de achterdeur stevig dicht. Ellen Boonen, HR-directeur bij zorginstelling 's Heeren Loo, veranderde daarvoor het recruitmentproces en verstevigt het management.

DEN HAAG - Karien van Gennip, demissionair minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in debat tijdens een plenaire vergadering in de Eerste Kamer. De Eerste Kamer debatteert en stemt over een wet die werkgevers verplicht een werkwijze te hebben om discriminatie tegen te gaan bij sollicitaties. ANP PHIL NIJHUIS

Eerste Kamer verwerpt Wet toezicht gelijke kansen bij werving en...

De Eerste Kamer heeft tegen de wet gestemd die werkgevers dwingt hun werving- en selectieproces objectief te maken. De minister wist 2 grote partijen niet te overtuigen van de noodzaak van de wet.

Dit moet HR weten over werving en selectie

Dit moet HR weten over werving en selectie

Er bestaat geen algemene wettelijke regeling voor de werving en selectie van personeel. Wel moet je een aantal specifieke regels in acht nemen. In de praktijkgids vind je hier uitgebreide informatie over.

Checklist: voorkom discriminatie bij gebruik van algoritmes bij werving

Checklist: voorkom discriminatie bij gebruik van algoritmes bij...

Door online vacatures uit te zetten, maak je gebruik van algoritmes. Maar die maken soms discriminerende keuzes. Met deze checklist ondervang je dat.

Extra taken voor je personeel vanwege krapte, mag dat?

Extra taken voor je personeel vanwege krapte, mag dat?

Kampt jouw bedrijf met personeelstekort en blijven er werkzaamheden liggen? Dan kun je kiezen voor een simpele oplossing: leg die werkzaamheden neer bij het bestaande personeel. Maar, mag dat wettelijk?