1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Zo zet je een goed opleidingsbeleid op poten

Hoe stem je het opleidingsbeleid efficiënt af op de behoeften en praktijk in de organisatie? De 70:20:10-regel is nog altijd een goede richtlijn, maar goed beleid begint één stap daarvoor, zegt directeur Rob Rijbroek van opleider ISBW.

Zo zet je een goed opleidingsbeleid op poten

Het traditionele 70:20:10-model (van Jennings) staat voor de verhouding tussen formeel en informeel leren. De gedachte hierachter is dat mensen 70 procent leren door hun eigen ervaring, 20 procent door interactie met anderen en 10 procent in een formele setting, zoals een opleiding, cursus, training of e-learning. Over het model wordt veel gediscussieerd, maar als ‘referentiemodel’ wordt het nog veelgebruikt om het ontwikkelbeleid van organisaties op te baseren. “Het is ook nog steeds een prima uitgangspunt, zolang je de verhoudingen maar niet in beton giet”, zegt Rijbroek. “Iedere organisatie is immers anders en ook per soort ontwikkeltraject kunnen de verhoudingen wat verschillen. Bij een korte training is 70 al snel 80 procent en bij een langere opleiding gaat 10 procent al snel richting de 20. Daar moet je rekening mee houden in je opleidingsbeleid. Zodat formeel en informeel leren elkaar optimaal versterken.”

Hoe vind je de perfecte balans tussen formeel en informeel leren?

“De koppeling met de praktijk in jouw organisatie is cruciaal. Wat iemand vandaag leert, moet hij morgen kunnen benutten en toepassen. Daarom spelen bij onszelf businesscases een belangrijke rol bij alle opleidingen (mbo-, hbo-, en post-hbo). Iedere les, bij opdrachten tussen de lessen en als toetsing van iedere module. Wij nemen geen examens af, maar toetsen kennis aan de hand van een businesscase voor een actueel vraagstuk in de organisatie waar iemand werkt. Zo blijft iemand ook buiten de lessen bezig met leerdoelen"

"Tijdens lessen worden ervaringen gedeeld met klasgenoten, vaak uit andere sectoren. De managementprincipes zijn hetzelfde. Vaak zijn het allemaal professionals die anderen of processen managen. Vakinhoudelijk zijn ze vaak sterk ontwikkeld, maar vooral het managen kan in de praktijk beter. Daarbij komen bedrijfsprocessen en psychologie samen. Mensen leren ‘situationeel managen’: rekening houdend met de actuele situatie, wie tegenover hen zit en hoe zij daar het best mee om kunnen gaan.”

Stemmen organisaties hun opleidingsbeleid goed af op hun situatie?

“Dat wordt opvallend genoeg nogal eens vergeten. De basis voor goed opleidingsbeleid leg je door eerst een dwarsdoorsnede te maken van de organisatie, vanuit de strategie en organisatie- of teamdoelen. Wat betekenen die voor de rollen, competenties en ontwikkelbehoeften in de organisatie of een team? Het model van Belbin is handig om dat inzichtelijk te maken en ‘ontwikkelgaten’ in de organisatie bloot te leggen. Voor die gaten kun je mensen ontwikkelen of aantrekken, maar dat laatste is vaak kostbaarder. Dan is zelf opleiden interessanter.”

Hoe meet je opleidingsresultaten?

“Wij meten de effecten van lesmodules op individuele medewerkers en de organisatie aan de hand van de doelstellingen en bijvoorbeeld resultaten van functionerings- en beoordelingsgesprekken. We kijken ook of businesscases daadwerkelijk in een organisatie zijn toegepast. Dat is in 80 procent van de gevallen zo. Dat zorgt vaak voor kwalitatieve resultaten, die we niet altijd kunnen meten. Maar in bijna de helft van de gevallen levert een businesscase een concreet aangetoonde besparing of extra omzet op.”

Wat levert goed opleidingsbeleid verder op?

“Dat is afhankelijk van de leerdoelen en aanleiding voor een ontwikkeltraject. Bij een reorganisatie is dat anders, dan wanneer bijvoorbeeld bredere inzetbaarheid of effectief leidinggeven het doel is. Maar in vrijwel alle gevallen zijn efficiency, beter leidinggeven en betere prestaties in de organisatie belangrijke resultaten."

"Als geen externe professionals meer nodig zijn, zorgt dat voor forse besparingen. Beter opleidingsbeleid zorgt ook dat ontwikkeltrajecten direct goed worden ingezet. Als een organisatie de eigen ontwikkelbehoeften niet goed in kaart brengt, kan het zijn dat mensen later alsnog een andere module moeten volgen. Dat is zonde. Al kunnen wij dat vooraf meestal voorkomen tijdens een adviesgesprek of voorlichtingsbijeenkomst.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ISBW.

Stage: hoe je het als HR regelt is van groot belang

Dit moet je weten over scholing en stage

De stageperiode is een proefperiode waarin je een goed beeld kan vormen van de stagiair(e). Heb jij stagiairs of medewerkers met een praktijkovereenkomst? Lees alles over scholing en stage.

Zo leer je een taal bij Regina Coeli: maatwerk, aandacht en focus

Zo leer je een taal bij Regina Coeli: maatwerk, aandacht en focus

Wie kent ze niet, de 'nonnen van Vught', befaamd om hun taalonderwijs? Maar waarom zou je je medewerkers hier naartoe sturen? "Nederlanders overschatten vaak hun Engelse taalvaardigheid." En dat levert dus op de werkvloer misverstanden op. Over het nut van taaltrainingen.

Carola Boer van bol: "HR heet bij bol People& omdat mensen geen resources zijn, maar het hart van onze organisatie." (foto: Guido Benschop)

Carola Boer over lerende cultuur van bol: "Mensen zijn het hart,...

Groei en innovatie zijn bij 'techplatform' Bol.com - sinds kort bol - nauw verbonden met een lerende cultuur. Directeur People& Organisation Development Carola Boer over haar kijk op het ontwikkelen van mens en organisatie.

73,7 miljoen van STAP-budget naar SLIM-regeling

73,7 miljoen van STAP-budget naar SLIM-regeling

Een deel van het STAP-budget wordt in 2024 ingezet voor verhoging van de SLIM-regeling. Aan de SLIM-regeling wordt tijdelijk een voorziening voor individuele scholing toegevoegd.

Waarom talentmanagement onmisbaar is om medewerkers te binden

Waarom talentmanagement onmisbaar is om medewerkers te binden

Medewerkers vinden is moeilijker dan voorheen en daarom is het binden en duurzaam inzetbaar houden van medewerkers meer dan ooit essentieel. Talentmanagement speelt hier een cruciale rol in. Martin West, trainer bij ICM, legt uit hoe talentmanagement kan bijdragen om je mensen langer en gelukkiger aan boord te houden.

Hans Schuurman: "Je kunt met behulp van AI ook cv’s screenen."

AI-trainingen doorlopend beschikbaar

Dat kunstmatige intelligentie een grote rol gaat spelen in bijna elke bedrijfstak staat buiten kijf. "Het is daarom belangrijk dat medewerkers nu al beseffen wat het is en wat je er wel en niet mee kunt", stelt CEO Hans Schuurmans van SkillsTown.

Met loopbaanbegeleiding personeel behouden

Met loopbaanbegeleiding personeel behouden

De inzet van loopbaanprofessionals door bedrijven beperkt zich in de praktijk in veel gevallen nog tot outplacementtrajecten. Dat het ontdekken en ontwikkelen van vaardigheden bij mensen juist kan bijdragen aan behóud van personeel, is bij werkgevers minder bekend.

HRM individualiseert: maatwerk vergt 'een goed verhaal'

HRM individualiseert: maatwerk vergt 'een goed verhaal'

Nu het individu meer centraal staat, vraagt dat van HRM vaker maatwerk. De vrees voor precedentwerking is flauwekul, betoogt Willem de Lange. Ongelijke monniken, ongelijke kappen binnen het collectief moet je goed uitleggen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.