Kerst met collega's: de meest spraakmakende arbeidsconflicten voor de...
De kerstperiode is een tijd van gezelligheid, maar op de werkvloer kunnen er ook wel eens spanningen ontstaan. Dat blijkt wel uit de volgende uitspraken.
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
De kerstperiode is een tijd van gezelligheid, maar op de werkvloer kunnen er ook wel eens spanningen ontstaan. Dat blijkt wel uit de volgende uitspraken.
Als werkgever moet je maatregelen treffen om werknemers tegen gevaar te beschermen. Je bent in beginsel aansprakelijk voor de schade die de werknemer oploopt bij de uitoefening van zijn werkzaamheden.
Een studente morst tijdens haar stage bij Verslavingszorg Noord-Nederland heet water op haar hand. Ze stelt VNN aansprakelijk. Wat beslist de rechter?
Waar ben je als werkgever wel en niet verantwoordelijk voor in bepaalde werksituaties? Arbeidsrechtadvocaat Pieter de Ruiter van Pallas Advocaten geeft antwoord.
Een werknemer erkent dat het niet slim was om te knielen in een plas water met daarin chemicaliën. Maar was dat ook bewust roekeloos? De kantonrechter vindt van niet.
Wanneer een werknemer tijdens zijn werk gewond raakt, moet de werkgever aantonen dat hij voldoende maatregelen heeft genomen om dat te voorkomen. Dat valt nog niet mee. En ook als je gelijk krijgt, kan de zaak zich jarenlang voortslepen.
Corona….hopelijk straks weer de equivalent voor een zomers biertje. Maar de pandemie heeft zijn weerslag op de relatie werkgever-werknemer.
Een werknemer struikelt over een kratje en raakt zwaar gewond. Ze stelt haar werkgever aansprakelijk, maar volgens de kantonrechter was er sprake van alledaags gevaar en had de werknemer beter op moeten letten. De werknemer legt zich hier niet bij neer. Hoe ver reikt de zorgplicht van de werkgever?
Het zakenreizen komt langzaam weer op gang. Daarom is het belangrijk dat organisaties voldoende aandacht schenken aan de veiligheid van en zorgplicht voor reizende medewerkers, schrijft Jan Willem Basselier van SAP Concur.
Vanaf 2018 kan het lekken van gevoelige klant- en medewerkersdata de organisatie flinke boetes opleveren. HR kan dit voorkomen. Hoe? Drie privacy-tips.