- Hoe check ik op een simpele manier de tevredenheid van mijn medewerkers?
- Wat zijn daarvan de voordelen voor organisatie én medewerker?
- Wat is ENPS en hoe werkt dat?
- Hoe helpt ENPS organisatiedoelen te realiseren?
Van Velzen accountants & adviseurs
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
Tevreden medewerkers presteren beter. Dat zorgt voor een hogere klanttevredenheid. Rogier Taylor beantwoordt in deze whitepaper de volgende vragen:
Zorgen voor een optimale employee experience is belangrijker dan ooit. En dat begint bij goed luisteren naar medewerkers. Maar hoe doe je dat? "Je moet continu weten wat er speelt", zegt Guido Heezen, eigenaar van employee feedback-specialist Effectory. "Luisteren is bij te veel werkgevers nog een incidentele kwestie."
Elke werkgever is blij met betrokken medewerkers. Betrokken personeel laat het bedrijf beter presteren en geeft de organisatie een sterke reputatie onder klanten. Maar je kunt betrokkenheid niet afdwingen, het is geen aan- en uitknop.
Er zijn veel grootse werkplekken, maar wie mag zich nou echt een Great Place to Work noemen? De top 10 voor 2020 is bekend, mét de negen stappen om zelf ook een Great Place to Work te worden.
Meike Salvadó is per 1 februari 2019 in dienst getreden als CHRO bij Royal HaskoningDHV. Salvadó vervulde diverse functies binnen het ingenieursbureau, onder andere op het gebied van bedrijfsstrategie. "Alles wat we doen binnen HR bekijken we vanuit het perspectief van onze mensen. We maken employee journeys en kijken daarbij naar zogenaamde moments that matter."
De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."
Ongewenst gedrag als pesten en discriminatie vergallen het plezier in het werk, zorgen voor productiviteitsverlies én kosten geld. Dit kan HR doen.
Employee experience is geen oude wijn in nieuwe zakken. Het verschilt wel degelijk met het traditionele Human Resource Management, schrijft Heleen Mes.
"Ik werkte met millennials die op dag één al zeiden: wat jij doet kan ik ook!", vertelt Eveline Goldhoorn, twee jaar geleden nog manager Centrale Balie van het VUmc en nu manager polikliniek Vrouw & Kind. Dat was even schrikken, maar inmiddels heeft ze samen met de loopbaanadviseur van het ziekenhuis een aanpak gevonden die millennials bindt en boeit, onnodig verloop voorkomt en die (onbewust) ook de employee experience heeft verbeterd.
Welke kenmerken van mijn medewerkers bepalen hoe snel ze intern promotie maken of uitstromen? Is er een relatie tussen de betrokkenheid van mijn personeel en de financiële prestaties van de organisatie? De HR-professional kan haast niet meer zonder gebruik van data om daar antwoorden op te krijgen. HR analytics kan helpen beter trends waar te nemen en inzicht te krijgen in het gedrag van de medewerker.
Bedrijven besteden steeds vaker aandacht aan werkgeluk. Sommige bedrijven hebben zelfs een chief happiness officer in dienst. Waarom is werkgeluk zo belangrijk? Hoe kun je zelf je werkgeluk beïnvloeden? En welke rol kan een chief happiness officer hierin vervullen?
Hoe goed begrijpen HR-professionals wat IT'ers belangrijk vinden en hoe hun wereld werkt? Naarmate programmeurs, developers of data scientists meer gaan samenwerken met HR-mensen, is dat begrip wezenlijk. Een paar inkijkjes in de mores van de programmeur.
Terwijl de Chief Happiness Officer in steeds meer Nederlandse organisaties is te vinden, bestaan er nog veel misverstanden over deze functie. Een veelgehoord argument tegen de CHO is dat geluk niet te 'managen' is. Maar geluk op het werk is wel degelijk iets waar je aan kunt werken, stelt Gea Peper van HappinessBureau, als je je maar bewust bent van deze 7 misverstanden.