Het boek HR Analytics is onmisbaar voor nieuwsgierige HR-professionals die willen blijven leren. Voor hen hebben de auteurs praktijkervaringen bij diverse Nederlandse bedrijven en organisaties verzameld en handzaam opgeschreven. Want wat gebeurt er in Nederland op het gebied van HR Analytics? Wat kan en mag je er nu van verwachten? In dit boek komen de ervaringen aan bod die zijn opgedaan bij organisaties als NS, TNO, PostNL, Schiphol, Randstad, Defensie en Shell.
Vragen en antwoorden uit de praktijk
Elf doorgewinterde auteurs uit praktijk en wetenschap laten zien wat zij zelf gedaan en gezien hebben bij verschillende HR Analyticsprojecten. En nog belangrijker: wat ze zelf geleerd hebben. De hoofdstukken gaan in op de inzet van analytics voor verschillende HR-vraagstukken. Thematisch en vanuit prikkelende vragen krijgt de lezer een inkijkje hoe organisaties deze vragen hebben weten te beantwoorden:
- Recruitment Analytics: Wie zijn de mensen geïnteresseerd in onze organisatie? Weten we als organisatie eigenlijk wel wat kandidaten zoeken in een baan? En staat dat ook in de vacatures?
- Matching Analytics: Wat is de kans dat de perfect passende kandidaat voor een vacature in onze regio te vinden is? Met welke simpele aanpassingen in het kandidaatprofiel kunnen we veel zoektijd besparen?
- Career Analytics: Wat zijn de reële kansen van medewerkers om een stap hoger op de functieladder te komen? En wat bepaalt dat deze kansen toe- of afnemen? Correspondeert dat met ons huidige loopbaanbeleid?
- Engagement Analytics: Hebben we enig idee of de medewerkerstevredenheidsscores verband houden met de financiële prestaties van afdelingen of teams? Hoe koppelen we die data eigenlijk? En hoe communiceren we het resultaat naar managers?
- Learning Analytics: Weten we in welke mate de grootschalige investeringen in training en opleiding renderen? Hoe analyseren we dat? En wat zijn de invloeden die het beeld van de uitkomsten kunnen vertekenen?
- Total Reward Analytics: Passen onze arbeidsvoorwaarden nog wel bij de diverse wensen van medewerkers? Zijn er verschillende groepen met soortgelijke wensen te onderscheiden? Kunnen we hen niet beter (deels) op maat een aanbod doen?
- HR Analyticscultuur: Zijn de managers in onze organisatie echt geïnteresseerd in HR Analytics? Welke bedrijfsculturele kenmerken zijn belangrijk en hoe snel mogen we verwachten dat deze veranderen in onze richting?
- HR Analytics koplopers: Wat hebben bedrijven die gelden als HR Analyticskoplopers te melden over hun belangrijkste leerpunten? Zijn ze echt heel ver? Wat wordt steeds normaler binnen bedrijven en wat blijft exotisch?
Gevoelig spul
Dit is een boek om HR-professionals scherper te maken. En om zich niet in de luren te laten leggen. HR Analytics is gevoelig spul, het is als een zevende zintuig naast de andere zintuigen – die ook belangrijk zijn en blijven. Met dit extra zintuig kunnen HR professionals bewuster waarnemen wat het echte HR-probleem is, en wat mogelijk de oplossing is. Daarbij is het goed om te onthouden, vrij naar Dan Ariely:
“HR Analytics is net als seks onder tieners: iedereen heeft het erover, niemand weet hoe je het eigenlijk doet, iedereen denkt dat iedereen het doet, dus daarom beweert iedereen dat ze het doen.”