Hoe kun je als organisatie relevant blijven in een tijd van ongekende mogelijkheden, onvoorspelbare risico’s, en grenzeloze markten? Wat kan een HR-professional en een leidinggevende doen om hier een bijdrage aan te leveren? Daarover spreekt Van der Sluis onder andere tijdens de tweedaagse masterclass Strategisch Talentmanagement.
Risicomanagement
De instrumenten die Van der Sluis aanreikt bestaan uit een viertal conceptuele modellen, die leidinggevenden kunnen gebruiken bij de inrichting van de organisatie en als uitrusting voor onderweg. Zo helpt het zogeheten 3-fasen model de manager bepalen in welke situatie de organisatie zich bevindt. Ben je met je schip overmeesterd door wind en zee? Of krijgt je bemanning weer wat grip op de situatie? Krijgen de medewerkers weer energie om hun werk op te pakken en gaan ze weer ‘aan’? De derde fase is als er een nieuwe horizon gloort en de modus om met volle vaart vooruit te gaan weer wordt gevonden.
>>> Tip: Volg de tweedaagse Masterclass Strategisch Talentmanagement met Prof. dr. Lidewey van der Sluis.
Kompas
Het navigatiemodel van Van der Sluis helpt organisaties juist om hun leidende principes systematisch in beeld brengen. Leidinggevenden kunnen met dit kompas de coördinaten bepalen van waaruit zij bewegen. Met de huidige kennis en inzichten over economie en ondernemerschap na de lockdown, noemt ze het dan ook de After Lockdown Navigator.
Derde model
Het derde model, het besturingsmodel, helpt organisaties in te richten om ‘vaart te maken’. “Een organisatie is als een lerend ecosysteem dat zich lenig, wendbaar, flexibel en adaptief beweegt”, schrijft Van der Sluis. “Zoals een schip dat zich een weg baant door de wateren in wisselende omstandigheden.” Belangrijk bij het vaart maken is bijvoorbeeld dat er een gezamenlijk doel is. Samen streven naar één doel geeft een organisatie vleugels. Het zet mensen in beweging. Ook lijkt het een open deur, toch werkt het in veel organisaties nog niet zo, stelt de auteur. Organogrammen en functiehuizen, vaste structuren en hiërarchisch en lineair denken zitten het vaak nog in de weg.
Managementmodel
Als laatste biedt Van der Sluis met het managementmodel hulp aan organisaties om hun interne processen te managen en zo de kwaliteit van het werk te vergroten.