Een kleine vijf jaar geleden sloegen de dertien regionale overheden in en rondom de Belgische hoofdstad de handen ineen om gezamenlijk een oplossing te bedenken voor hun uitdagingen op HR-gebied. Leidend ambtenaar Cédric Verschooten legt uit: “Onze doelstelling was de Brusselse regio als aantrekkelijke werkgever neer te zetten en we wisten dat digitalisering en innovatie daarin een cruciale rol zouden spelen.” Dat leidde tot de oprichting van Talent.brussels, een centrale HR-organisatie voor alle dertien overheden tezamen.
Tevens werd begin dit jaar een samenwerking aangegaan met Cornerstone. Volgens Michael Neefs, salesmanager voor België en Luxemburg bij Cornerstone, was HR altijd het bedrijfsonderdeel waar het minst in werd geïnvesteerd. “Maar dat is veranderd. Wij helpen organisaties om talentmanagement een kerntaak van HR te maken. De publieke sector loopt daarin voorop, daar is het Talent.Brussels-project het voorbeeld van.”
40 procent tijdwinst en betere kandidaten
De doelstelling begin dit jaar was om 535 nieuwe medewerkers te werven. Daarvoor moest het wervingsproces sneller en eenvoudiger worden en dat is gelukt, zegt Verschooten. “Met ons MyTalent-platform hebben we de doorlooptijden voor het opvolgen van leads met 40 procent verkort, zodat we de concurrentie aankunnen met de grote bedrijven.” Dat is volgens hem te danken aan een combinatie van technologie en innovatie. “We zijn afgestapt van het standaard CV en hebben tests ontwikkeld die zijn toegesneden op de betreffende functie, zodat kandidaten online worden gestimuleerd om goed over hun sollicitatie na te denken. De tests kunnen 24/7 online worden afgelegd, maar de sollicitatiegesprekken vinden nog steeds persoonlijk plaats.”
Selectie gaat sneller de diepte in
Het resultaat: acht van de tien kandidaten komen nu door de eerste screening. “Voorheen waren dat er maar twee op de tien. We hebben dus betere kandidaten en minder bureaucratie, wat zorgt voor een betere ervaring. Van alle kandidaten beoordeelt 86 procent onze online procedures als eenvoudig en snel.” Een voorbeeld daarvan is dat kandidaten in eerste instantie alleen enkele korte vragen hoeven te beantwoorden en later pas door een selectieconsultant worden benaderd met uitgebreidere vragen. Via MyTalent worden verder prescreening-vragen gesteld, gericht op ervaring, competenties en motivatie. Daardoor hoeven er minder algemene tests afgenomen te worden en gaat het selectieproces sneller.
Neefs geeft aan dat de publieke sector met de juiste tools en processen niet alleen werving, maar ook het carrièrepad van kandidaten kan moderniseren. “Kandidaten realiseren zich nu beter dat een loopbaan in dienst van de overheid ook professionele groei en een verscheidendheid aan rollen met zich mee kan brengen. Ze zien veel leer-, coaching- en ontwikkelmogelijkheden.”
Volgens Verschooten zijn daarom steeds meer organisaties geïnteresseerd in deze nieuwe manier van talent werven. “Ze herkennen de voordelen van een ecosysteem dat mobiliteit binnen en tussen verschillende organisaties stimuleert.”
2.200 trainingsmodules
Het door Cornerstone ontwikkelde platform MyTalent bestaat uit twee delen: Recruitments en Learning. Dat laatste onderdeel dat doorlopend wordt gevuld met verschillende trainingsmodules. Op dit moment zijn het er zo’n 2.200, zoals de slimme taalmodule BruLingua van uitzender Actiris. “Wij benadrukken de ontwikkelingsmogelijkheden in onze vacatures. Die horen bij een breder ‘branding’-pakket waar ook werken op afstand, ergonomische kantoorhulpmiddelen en het recht op onbereikbaarheid onderdeel van zijn”, zegt Verschooten. Voordelen van MyTalent Learning zijn dat aanvragen, inschrijvingen en goedkeuringen geautomatiseerd kunnen worden. Voor sommige opleidingen kun je instellen dat medewerkers geen toestemming hoeven te vragen.
Hybride werken
Werken op afstand is sinds de coronacrisis standaard geworden. “Tijd- en plaatsonafhankelijk werken zal niet meer verdwijnen”, zegt Neefs. “Werknemers kijken nu heel anders tegen hun baan aan. Het gaat niet meer om arbeidsuren, maar om werkmomenten. Op het Cornerstone-platform kun je je ideeën kwijt en je leidinggevende kan er op een later moment met je over praten tijdens een Teams-meeting. Maar hij kan tegelijk ook je ontwikkeling – of je skillspaspoort, zoals ik het noem – in de gaten houden.”
Voor Verschooten is MyTalent essentieel geweest in het overschakelen op hybride werken. “Dit platform is een echte hefboom geweest die onze organisaties heeft geholpen om over te schakelen op een model van twee tot drie dagen telewerken en twee tot drie dagen face-to-face-training. Deze transformatie omvatte een digitalisering van onze processen, maar ook een volledige herziening van de manier waarop onze HR-processen werken.”
Next step: kunstmatige intelligentie
Hoe ziet de toekomst van technologiegedreven HR eruit? Verschooten vindt vooral dat werkgevers ambitieus moeten blijven. “Ten eerste zijn we nog niet waar we willen zijn. Nog voor het eind van dit jaar hebben we 200 vacatures te vervullen. We zullen ons wervings- en selectieproces moeten blijven verbeteren en onze pool van samenwerkende partijen blijven koesteren. Daarmee kunnen we op termijn schaalvoordelen realiseren. Daarnaast zou ik graag willen nadenken over het inzetten van kunstmatige intelligentie om onze processen te ondersteunen. We denken nu al na over de rollen en leermiddelen van de toekomst.”
Van reageren naar voorspellen
Neefs ziet de people experience steeds meer het centrale aandachtspunt worden binnen HR. “We werken de hele dag op platforms. Alle activiteiten die je daarop doet, kun je opslaan en combineren in een doorlopend advies over je volgende carrièrestap. Op elk moment kun je bijvoorbeeld een advies krijgen over de vaardigheden die je kunt trainen. Aan de kant van de werkgevers zullen organisaties steeds beter in staat zijn om zich voor te bereiden op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Zo kunnen ze veel beter in de gaten houden wanneer hun talent mogelijk niet meer aansluit op de veranderde bedrijfsdoelstellingen en snel inzicht krijgen in medewerkers die snel getraind kunnen worden. Uiteindelijk gaat HR van reageren naar voorspellen en daarmee wordt het strategische belang ervan voor organisaties veel groter.”
Dit artikel is gesponsord door Cornerstone