Hoofd P&O Rijksmuseum: 'Wij geven medewerkers zoveel mogelijk regie...
Raymond de Jong vertelt over zijn werk in het grootste museum van Nederland: het Rijksmuseum in Amsterdam.
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
Raymond de Jong vertelt over zijn werk in het grootste museum van Nederland: het Rijksmuseum in Amsterdam.
Als je de reis- en contactmomenten van je medewerkers in kaart brengt, kun je sturen op ervaringen die bijdragen aan werkgeluk. Bovendien kun je laten zien waar jouw organisatie voor staat, schrijft werkgeluk-expert Gea Peper.
Bij ICM betekent werken meer dan alleen het hebben van een baan. Met zijn holistische visie op de employee journey biedt het bedrijf zijn medewerkers een unieke werkomgeving. Tevreden medewerkers vormen immers de fundering van de organisatie. Waarom is zo'n basis belangrijk en hoe bouw je daaraan? Milou Starke, HR-adviseur én werkgelukdeskundige, neemt ons mee in de medewerkersreis bij ICM.
Koersvast en consequent zijn de sleutelwoorden in het HR-beleid van Lidl. Onder leiding van CHRO Sophie Geerts-Jaspers bouwt het HR-team aan een stevige strategie ondersteund met data. Wat is de werkwijze en hoe krijgt Jaspers dat met haar team voor elkaar?
Werkgevers zoeken naar creatieve manieren om nieuw talent te zoeken en aan zich te binden. Een opvallende strategie is het werven van oud-werknemers. Hoe zorg je dat zij zich vrij voelen om weer bij jouw organisatie te solliciteren?
Werkgevers zitten op een goudmijn aan data, stellen senior arbeids- en organisatiepsychologen Jeffrey Schenk en Jurrian Zoeteweij van Assessio. Het is nu het moment om die data efficiënt in te zetten. "Met een innovatief HR-platform kun je afscheid nemen van ouderwetse functieprofielen en meer kijken naar de persoon, zodat je geen talent meer verspilt in je organisatie. Want dat kost heel veel geld."
In het besef dat mensen doorslaggevend zijn voor de kwaliteit van de dienstverlening geeft Compass Group Nederland structureel en actief invulling aan goed werkgeverschap. Betrokkenheid en ontwikkeling van mensen staan daarin centraal. De basis van goed werkgeverschap is het vaststellen van vijf gemeenschappelijke waarden, zegt Nelleke Ariaans, manager HR Services bij Compass Group.
COVID-19 oefent nog altijd veel invloed uit op organisaties en hun medewerkers. Veel activiteiten vinden langs de digitale weg plaats, op afstand van collega's en de organisatie. Dat vraagt om andere omgangsvormen en vooral meer aandacht voor de medewerker. De pandemie brengt de 'employee journey' in een stroomversnelling. In veel organisaties zijn daar mooie voorbeelden van te zien.
Gehoord en gezien worden. Daar gaat het volgens Gabriël Anthonio over in de relatie tussen werkgever en werknemer. "We moeten veel meer holistisch kijken."
Check-in-interviews zijn gesprekken tussen een leidinggevende en een medewerker of tussen teamleden onderling. Ze nodigen uit tot diepere persoonlijke interactie. Met een check-in-interview kom je meer te weten over het perspectief van een medewerker: wat werkt, wat niet, en hoe blijft hij of zij gelukkig op het werk. Deze 25 vragen geven inzicht in de werkbeleving van medewerkers.