“ICM is echt een heel gaaf bedrijf om voor te werken”, vertelt Milou Starke enthousiast. “Vanuit mijn achtergrond in de hotelwereld ken ik de waarde van gastvrijheid. Hier ervaar ik dat ook. ICM vindt het belangrijk dat medewerkers zich welkom voelen. En dat voel je zodra je er binnenloopt.”
Solide fundering
Bij de start twintig jaar geleden wilden directeuren Erik Smithuis en Harrie-Peter Roefs met ICM een bedrijf neerzetten met een unieke spirit. Een bedrijf waar mensen met plezier werken en waar persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en klanten centraal staan. Milou licht toe: “Wij geloven dat het ontwikkelen van talent de wereld mooier maakt. Want als jij je kunt ontwikkelen, je doet waarin je gelooft en werkt bij een organisatie waar je trots op bent, raak je betrokken en bevlogen. Met als resultaat een positieve impact op je eigen leven en dat van anderen. Die holistische visie vormt de solide fundering waarop ICM is gebouwd.”
Plezier, aandacht, kwaliteit en resultaat
ICM werkt vanuit de vier waarden plezier, aandacht, kwaliteit en resultaat. Milou legt uit: “Vanuit plezier en aandacht werken wij aan het leveren van kwaliteit in alles wat we doen. En goede resultaten zijn een logisch gevolg van die werkwijze. De kernwaarden inspireren, verbinden en zorgen ervoor dat onze medewerkers bereid zijn zich in te zetten en door te zetten bij tegenslag.”
Employee journey
“Die kernwaarden en de visie op goed werkgeverschap vormen het vertrekpunt voor onze employee journey”, zegt Milou. “Komt dat wat de medewerkers tijdens de journey ervaren overeen met de kernwaarden? En hoe kun je die ervaringen nóg beter laten aansluiten bij die kernwaarden en echt een belevenis met een wow-effect creëren? Zo ontdek je waar verbeterkansen liggen en kun je prioriteiten stellen. Commitment en support van het management zijn daarbij een belangrijke voorwaarde.”
Basis op orde
Milou: “Daarnaast moet de basis op orde zijn. Een belofte is immers niets waard als je die niet kunt waarmaken. De belofte die je doet, moet in elk contactmoment worden bevestigd. Het is belangrijk daarbij te bouwen aan een continue samenwerking tussen verschillende onderdelen van de organisatie, zoals HR, management, leidinggevenden en hospitality en office. Zij hebben ook een grote invloed op de employee journey.”
Unieke spirit
De unieke spirit die ICM zo kenmerkt, is voelbaar in de gehele medewerkersreis, van onboarding tot offboarding. Milou: “Eigenlijk begint het nog eerder, bij de employee branding en de werving en selectie. En ons onboardingsprogramma is veelomvattend. Denk aan een lunch met de oprichters, ICM& Ik training, rondleiding van hospitality en office en online leeromgeving. Maar ook de offboarding van medewerkers wordt zorgvuldig behandeld, wat natuurlijk ook weer een stukje employee branding is.”
Transparantie en trots
Ook onderdeel van de employee journey zijn de drie ICM-livesessies en de ontbijtsessie die georganiseerd worden voor alle medewerkers. Milou vertelt: “Tijdens deze bijeenkomsten worden de strategie en doelstellingen besproken, bedrijfsresultaten gepresenteerd en worden er successen gedeeld en gevierd. Ook worden nieuwe medewerkers voorgesteld. Milou vertelt: “Tijdens deze bijeenkomsten worden de strategie en doelstellingen besproken, bedrijfsresultaten gepresenteerd en worden er persoonlijke successen gedeeld en gevierd. Daarnaast zet ICM regelmatig maatschappelijk gerelateerde thema’s als diversiteit en inclusie op de agenda. In alles vinden medewerkers steeds weer die spirit terug, wat de betrokkenheid bevordert. Ook vinden regelmatig dialogen plaats tussen medewerkers en hun manager, waarbij ingestoken wordt op talent en energie. Hoe gaat het persoonlijk met je, hoe sta je in je werk en welke wensen heb je?”
Innovatief met oog voor mens en resultaat
Milou sluit af: “Onderlinge verbinding en plezier maken mensen innovatiever. Als het goed gaat met de medewerkers, gaat het goed met het bedrijf. Die holistische benadering op de employee journey heeft positieve effecten op het werkgeluk van medewerkers én op de bedrijfsresultaten. Dat maakt ICM tot een inspirerend voorbeeld van hoe een innovatieve werkgever gedijt door het centraal stellen van het geluk en de ontwikkeling van zijn medewerkers.”
Dit artikel is gesponsord door ICM.