1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Waarom een holistische visie op de employee journey écht belangrijk is

Bij ICM betekent werken meer dan alleen het hebben van een baan. Met zijn holistische visie op de employee journey biedt het bedrijf zijn medewerkers een unieke werkomgeving. Tevreden medewerkers vormen immers de fundering van de organisatie. Waarom is zo'n basis belangrijk en hoe bouw je daaraan? Milou Starke, HR-adviseur én werkgelukdeskundige, neemt ons mee in de medewerkersreis bij ICM.

Waarom een holistische visie op de employee journey écht belangrijk is

ICM is echt een heel gaaf bedrijf om voor te werken”, vertelt Milou Starke enthousiast. “Vanuit mijn achtergrond in de hotelwereld ken ik de waarde van gastvrijheid. Hier ervaar ik dat ook. ICM vindt het belangrijk dat medewerkers zich welkom voelen. En dat voel je zodra je er binnenloopt.”

Solide fundering

Bij de start twintig jaar geleden wilden directeuren Erik Smithuis en Harrie-Peter Roefs met ICM een bedrijf neerzetten met een unieke spirit. Een bedrijf waar mensen met plezier werken en waar persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en klanten centraal staan. Milou licht toe: “Wij geloven dat het ontwikkelen van talent de wereld mooier maakt. Want als jij je kunt ontwikkelen, je doet waarin je gelooft en werkt bij een organisatie waar je trots op bent, raak je betrokken en bevlogen. Met als resultaat een positieve impact op je eigen leven en dat van anderen. Die holistische visie vormt de solide fundering waarop ICM is gebouwd.”

Plezier, aandacht, kwaliteit en resultaat

ICM werkt vanuit de vier waarden plezier, aandacht, kwaliteit en resultaat. Milou legt uit: “Vanuit plezier en aandacht werken wij aan het leveren van kwaliteit in alles wat we doen. En goede resultaten zijn een logisch gevolg van die werkwijze. De kernwaarden inspireren, verbinden en zorgen ervoor dat onze medewerkers bereid zijn zich in te zetten en door te zetten bij tegenslag.”

Employee journey

“Die kernwaarden en de visie op goed werkgeverschap vormen het vertrekpunt voor onze employee journey”, zegt Milou. “Komt dat wat de medewerkers tijdens de journey ervaren overeen met de kernwaarden? En hoe kun je die ervaringen nóg beter laten aansluiten bij die kernwaarden en echt een belevenis met een wow-effect creëren? Zo ontdek je waar verbeterkansen liggen en kun je prioriteiten stellen. Commitment en support van het management zijn daarbij een belangrijke voorwaarde.”

Basis op orde

Milou: “Daarnaast moet de basis op orde zijn. Een belofte is immers niets waard als je die niet kunt waarmaken. De belofte die je doet, moet in elk contactmoment worden bevestigd. Het is belangrijk daarbij te bouwen aan een continue samenwerking tussen verschillende onderdelen van de organisatie, zoals HR, management, leidinggevenden en hospitality en office. Zij hebben ook een grote invloed op de employee journey.”

“Als het goed gaat met je medewerkers, gaat het goed met je bedrijf””

Unieke spirit

De unieke spirit die ICM zo kenmerkt, is voelbaar in de gehele medewerkersreis, van onboarding tot offboarding. Milou: “Eigenlijk begint het nog eerder, bij de employee branding en de werving en selectie. En ons onboardingsprogramma is veelomvattend. Denk aan een lunch met de oprichters, ICM& Ik training, rondleiding van hospitality en office en online leeromgeving. Maar ook de offboarding van medewerkers wordt zorgvuldig behandeld, wat natuurlijk ook weer een stukje employee branding is.”

Transparantie en trots

Ook onderdeel van de employee journey zijn de drie ICM-livesessies en de ontbijtsessie die georganiseerd worden voor alle medewerkers. Milou vertelt: “Tijdens deze bijeenkomsten worden de strategie en doelstellingen besproken, bedrijfsresultaten gepresenteerd en worden er successen gedeeld en gevierd. Ook worden nieuwe medewerkers voorgesteld. Milou vertelt: “Tijdens deze bijeenkomsten worden de strategie en doelstellingen besproken, bedrijfsresultaten gepresenteerd en worden er persoonlijke successen gedeeld en gevierd. Daarnaast zet ICM regelmatig maatschappelijk gerelateerde thema’s als diversiteit en inclusie op de agenda. In alles vinden medewerkers steeds weer die spirit terug, wat de betrokkenheid bevordert. Ook vinden regelmatig dialogen plaats tussen medewerkers en hun manager, waarbij ingestoken wordt op talent en energie. Hoe gaat het persoonlijk met je, hoe sta je in je werk en welke wensen heb je?”

Innovatief met oog voor mens en resultaat

Milou sluit af: “Onderlinge verbinding en plezier maken mensen innovatiever. Als het goed gaat met de medewerkers, gaat het goed met het bedrijf. Die holistische benadering op de employee journey heeft positieve effecten op het werkgeluk van medewerkers én op de bedrijfsresultaten. Dat maakt ICM tot een inspirerend voorbeeld van hoe een innovatieve werkgever gedijt door het centraal stellen van het geluk en de ontwikkeling van zijn medewerkers.”

Dit artikel is gesponsord door ICM.

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Hier moet HR op letten.

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of die ESG-ambities haalbaar zijn in de krappe kantorenmarkt. Terwijl ze wel mede bepalend zijn voor de aantrekkingskracht op jong talent. "Een integrale ESG-blik, inclusief die van HR, is cruciaal."

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Werkgevers hebben vaak geen weet van de impact die mantelzorg heeft op medewerkers en de organisatie. Fello biedt hierin ondersteuning en ontzorgt de mantelzorger én de werkgever. "Met de mantelzorgscan brengen we in kaart hoe groot de mantelzorgdruk in de organisatie is en welke impact die heeft."

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Het concept-wetsvoorstel 'Wijziging re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar van werknemers bij kleine en middelgrote werkgevers' moet kleine en middelgrote werkgevers meer 'wendbaar maken bij hun re-integratie-inspanningen'. Wat houdt dit in en wat wordt het vervolg?

Personeelstekort? Drie praktische oplossingen

Personeelstekort? Drie praktische oplossingen

Een personeelstekort heeft een negatieve invloed op de prestaties van een organisatie en verhoogt de druk op de bestaande medewerkers. Er zijn gelukkig veel, ook niet zo bekende, manieren waarop je als werkgever personeelstekorten te lijf kunt gaan.

Wetsvoorstel 'Participatiewet in balans': de gevolgen

Wetsvoorstel 'Participatiewet in balans': de gevolgen

Het wetsvoorstel 'Participatiewet in balans' vereenvoudigt de regels en procedures van de Participatiewet. Vertrouwen en de menselijke maat moeten bij de uitvoering voortaan kernwaarden zijn. Wat betekent dit en welke maatregelen uit het wetsvoorstel kunnen relevant zijn voor jou als werkgever?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.