Voor de komende jaren verwacht Pim van den Brule, mede-oprichter en managing director bij Consultday, specialist in HR Technology & HR Services, een enorme verandering op het gebied van HR-tech. “HR-afdelingen merken nu misschien nog niet veel van de vlucht die AI neemt, maar dat duurt hopelijk niet lang meer.”
Onafhankelijke partner
Als HR-IT consultancybedrijf ondersteunt Consultday bedrijven, zorg- en overheidsorganisaties (veelal met meer dan duizend medewerkers) om HR-processen te optimaliseren met innovatieve HR-tech-oplossingen. “We helpen bedrijven bij hun zoektocht naar de juiste HR-software en bij de implementatie van die software en de HR-dienstverlening daaromheen’, licht Van den Brule toe. “Dat laatste altijd samen met de klant, waarbij wij dan de rol aannemen van bijvoorbeeld programmamanager, projectmanager of businessanalist als een trusted advisor. Belangrijk om te vermelden, is dat wij echt een partner van onze klanten zijn, omdat we geheel onafhankelijk werken. We hebben geen commerciële afspraken met leveranciers van de bekende HR- en payrollsoftwarepakketten.”
Ook data is een pijler in de dienstverlening van Consultday. Van den Brule: “We zien dat veel organisaties hun HR-data nog niet optimaal inzetten. Wij kunnen ze helpen die basis op orde te krijgen en die datavolwassenheid binnen HR een boost te geven. En om ze die belangrijke stap naar voorspellende analytics te laten maken. Ondertussen kunnen we ook ‘gewoon’ datamigratie op ons nemen en organisaties ondersteunen bij hun overstap van het ene naar het andere softwarepakket. Met andere woorden, het hele spectrum rond implementatie kunnen wij afdekken.”
Kentering
Als een van de belangrijkste spelers op het terrein van HR-IT heeft dit bedrijf ook een goed beeld van wat in de markt speelt en wat ons zoal te wachten staat op het snijvlak van HR en technologie. “Iedereen vraagt tegenwoordig natuurlijk als eerste naar toepassingen van AI. Waar ik op dat gebied veel van verwacht, en waar we zelf ook mee bezig zijn, is een oplossing voor het beantwoorden van vragen waarop HR-medewerkers nu nog zelf moeten reageren; dat zijn grotendeels hetzelfde soort vragen, bijvoorbeeld over de cao, bepaalde regelingen of verlof. Vragen die een AI-chatbot kan afvangen, mits gevoed door alle bedrijfsrelevante informatie. Ik verwacht daar een kentering in. Hetzelfde geldt voor inzicht in data; de tijd van allerlei rapportjes handmatig in elkaar klussen is dankzij AI snel voorbij.”
Van den Brule heeft sowieso hoge verwachtingen van de verdere digitalisering voor het HR-werk en de inzet van robotisering. “Die trend zien we natuurlijk al jaren, maar zal nog meer in een stroomversnelling komen. Vooral de repeterende handelingen aan de administratieve kant van het HR-werk zullen de komende jaren steeds verder worden teruggebracht. Zo verwacht en hoop ik dat het handmatig afhandelen van transacties in een systeem, of van controles in de salarisadministratie, helemaal geautomatiseerd worden. Dat betekent een duidelijke verschuiving van uitvoerend werk naar meer controle en analyse. Daar zijn bij veel HR-afdelingen ook echt nog wel grote stappen in te maken.”
Taken vallen weg, mensen niet
HR-medewerkers hoeven volgens Van den Brule niet bang te zijn dat ze door alle razendsnelle ontwikkelingen straks overbodig zijn. Integendeel. “Bepaalde taken zullen zeker overbodig worden, maar het werk dat overblijft zal anders worden, een stuk leuker vooral. Het grote voordeel is juist dat medewerkers de aandacht kunnen verleggen van relatief operationele taken naar echt waarde toevoegen voor de organisatie. De krapte op de arbeidsmarkt zal de komende jaren bovendien niet minder worden, dus ik verwacht niet dat medewerkers door robotisering hun baan gaan verliezen. De grootste verandering is dat het repeterende werk wegvalt en het uitdagende werk overblijft. Werk dat voor mensen is bedoeld. Dit sluit ook helemaal aan op onze visie ‘Take the robot out of the human’.”
Van den Brule voorziet verder ook nog een grote verandering in de ‘user experience’ en ‘user interface’ van HR-software. “Veel mensen vinden bepaalde applicaties nog best ingewikkeld om te gebruiken. Ik denk ook dat het op veel platformen vele malen beter kan. Bijvoorbeeld dat medewerkers of managers met hun vraag of aanpassing niet een heel formulier moeten doorlopen en allerlei velden invullen, maar in een soort WhatsApp-, of Chat-GPT-achtige Interface hun zaken kunnen afhandelen.”
Bij zijn klanten bespeurt hij een grote nieuwsgierigheid naar wat de besproken technologisch ontwikkelingen kunnen betekenen voor hun HR-services. “Ze staan er echt wel voor open om daar stappen in te zetten. En ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook wel uitkijk naar die grote veranderingen, want in de afgelopen acht jaar is op systeemvlak eigenlijk niet heel veel wezenlijks veranderd. Er is geen enorme kentering geweest in hoe dingen werken of eruitzien. Maar die verandering gaat wel komen."
Trends
Consultday ondersteunt klanten (van HR- en IT-directeuren tot managers van een Shared Service Center) niet alleen bij het optimaliseren van hun HR-processen, maar ook door het delen van kennis. “Wij signaleren de trends en organiseren ronde tafels waarin we klanten meenemen in de technologische ontwikkelingen. Verder publiceren we daar ook steeds meer artikelen over, om ons hele netwerk te informeren en inspireren. Om duidelijk te maken dat organisaties op diverse terreinen genoeg winst kunnen boeken om hun werk gemakkelijker en leuker te maken.”
Ten slotte spreekt Van den Brule de hoop uit dat HR in de toekomst vooral profijt van AI zal hebben. “En dat verwacht ik eerlijk gezegd ook wel. Mijn advies aan iedereen is: maak het niet te groot en begin er gewoon mee. Maak het nou niet ingewikkeld, dat doen wij zelf ook niet. Onze kracht is dingen terug naar de kern te brengen. Waar gaat het nou echt om? Wat probeer je te bereiken? Onze slogan is niet voor niks, ‘HR Tech made easy’.”
Dit artikel is gesponsord door Consultday.