Met alle digitale ontwikkelingen komt er nogal wat op je af als HR-professional. Zo kun je met behulp van kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld cv's screenen, naar sollicitanten zoeken, voorspellen wanneer en waarom werknemers ontslag nemen en trainingsbehoeften in kaart brengen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan met AI. En dan hebben we het alleen nog maar over wat je als HR zelf met AI kunt doen, niet over de impact ervan op de werkzaamheden van je medewerkers.
Startpunt: definieer jouw rol als HR
Waar begin je dan? "Bij het definiëren welke rol jij als HR hebt", zegt Jeroen Meijerink , universitair hoofddocent Human Resource Management (HRM) aan de University of Twente . Hij doet onderzoek naar het gebruik van algoritmen en kunstmatige intelligentie in HR. Meijerink verwijst naar de 4 HR-rollen volgens het model van de Amerikaanse professor Dave Ulrich:
- Strategisch partner: helpt HR bij het bereiken van de strategische doelen van het bedrijf
- Veranderingsbegeleider: ondersteunt veranderingen en overgangen in het bedrijf, met aandacht voor menselijk kapitaal
- Administratief expert: richt de HR-administratie zo efficiënt mogelijk in
- Werknemersvertegenwoordiger: komt op voor de belangen en het welzijn van de werknemers
"Als je weet welke rol je hebt of wil hebben, kijk je welke technologie jou kan ondersteunen", zegt Meijerink. Hij benadrukt daarbij om dit vooral niet andersom te doen: eerst alle tools onderzoeken en dan je rol kiezen. "Als je dat doet, word je overladen. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het moeilijk is om alles bij te houden. Bovendien hebben HR-professionals ook veel andere dingen te doen."
Kansen en risico's
Wie met AI en technologie aan de slag gaat, doet er goed aan eerst de kansen en risico’s in kaart te brengen. Kansen voor jou als HR-professional zijn er op het gebied van efficiency en effectiviteit, want met AI kun je werk versnellen. Denk aan het analyseren van databestanden om de effectiviteit van diverse HR-interventies te onderzoeken.
Tegelijk brengt het gebruik van AI risico’s met zich mee, waar je je ook bewust van moet zijn. Weet bijvoorbeeld dat de uitkomsten van AI kunnen leiden tot misleidende, achterhaalde of verkeerde informatie, als gevolg van de bronnen waarop de uitkomsten gebaseerd zijn. Ook de ingevoerde prompts geven richting aan het zoekproces. Een groep Nederlandse HR-wetenschappers, waaronder Willem de Lange, zette alle kansen en risico’s voor HR op een rij.
HR: ontwikkel beleid
Als HR is het goed om beleid op te stellen, omdat AI niet altijd de waarheid vertelt. Ook is het onduidelijk wat er met de data gebeurt en soms is het niet bekend dat collega's ermee kunnen experimenteren. Wat kun je in dat beleid opnemen? "Je moet ruimte laten om te experimenteren", zegt Maarten Renkema, universitair docent HRM aan de Universiteit Twente, "maar wees voorzichtig met het opnemen van gevoelige informatie. Het is dus niet handig om al je contracten er in te laden. Werk bijvoorbeeld met geanonimiseerde namen."
Ook richtlijnen over het soort vragen (prompts geheten in ChatGPT) dat wel en niet in het systeem mogen worden gesteld, zijn handig. Matthijs Akkenaar, directeur Connect bij e-learningbedrijf SkillsTown, legt uit: "Je hebt er als HR geen zicht op wat een werknemer invoert, maar dat betekent niet dat je geen richtlijnen kunt geven."
Het NVP Netwerk voor HR-Professionals heeft een richtlijn uitgewerkt die HR hiervoor kan gebruiken. De HR-afdeling van VodafoneZiggo heeft het voor het bedrijf ook uitgewerkt. Thomas Mulder, CHRO bij VodafoneZiggo, vertelt: "Voor het openbare gedeelte van ChatGPT hebben wij een gedragscode opgesteld met wat je wel en niet kunt delen met AI. Wat er in de code staat, ligt in het verlengde van onze regels rond privacygegevens. Gevoelige informatie mag dus niet worden gedeeld. Maar we communiceren ook dat experimenteren mag. Wij omarmen ChatGPT."
PW. heeft ook een richtlijn opgesteld die je kunt delen met medewerkers binnen je organisatie, zodat zij veilig gebruik kunnen maken van ChatGPT.
Basistips voor prompts
Zoals eerder genoemd, hangt het succesvol gebruik van AI, zoals ChatGPT, ook af van je prompt. Goed geschreven prompts zorgen ervoor dat de AI-chatbot de juiste context begrijpt en de gewenste output levert. Vergelijk ChatGPT en andere generatieve AI-modellen met een nieuwe collega, die nog niets weet over jullie bedrijf. Die nieuweling moet je ook eerst uitleg geven voordat diegene succesvol presteert.
Bij het schrijven van een prompt is het belangrijk om een aantal elementen mee te nemen. Zo vertellen Wouter van Haaften en Martine Uijland, beiden werkzaam bij Generative AI Strategy, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het adviseren over en implementeren van generatieve AI. Het gaat daarbij om de volgende elementen:
1-Rol
Geef duidelijk aan welke rol ChatGPT moet aannemen, zodat deze het juiste perspectief of expertise meeneemt bij het genereren van de output.
Voorbeeld: "Je bent een HR-manager."
2-Context
Geef voldoende achtergrondinformatie of taakverduidelijking zodat ChatGPT precies weet wat er moet gebeuren en waar rekening mee moet worden gehouden. Bijvoorbeeld: als je ChatGPT vraagt om een wervingsstrategie te ontwikkelen, geef dan details zoals de bedrijfsgrootte, de cultuur, de benodigde vaardigheden en eventuele uitdagingen bij talentwerving. Dit zorgt ervoor dat ChatGPT een strategie kan voorstellen die goed aansluit bij de unieke behoeften van je bedrijf.
Voorbeeld: "Ons snelgroeiende technologiebedrijf heeft momenteel 200 medewerkers en we verwachten binnen een jaar naar 300 te groeien. We hebben een bedrijfscultuur die sterk gericht is op innovatie en samenwerking."
3-Gewenste output
Omschrijf nauwkeurig hoe de output eruit moet zien.
Voorbeeld: "Maak een lijst van de top 5 wervingsstrategieën en geef voor elke strategie een korte uitleg."
4-Tone-of-voice
Geef aan welke schrijftoon of -stijl ChatGPT moet gebruiken, zoals formeel, humoristisch of professioneel.
Voorbeeld: "Schrijf op een professionele en zakelijke toon."
5-Voorbeelden
Geef, als het mogelijk is, voorbeelden om ChatGPT een goed beeld te geven van je verwachtingen.
Bijvoorbeeld: "Voorbeeld van een eerdere wervingsstrategie: 'Gebruik van socialemediaplatforms zoals LinkedIn om passieve kandidaten te bereiken.'"
Collectie Digitalisering
Wist je dat we op PW. een collectie Digitalisering hebben aangemaakt? In die collectie vind je deze bovenstaande artikelen en nog veel meer om jou als HR op weg te helpen in het digitaliserende landschap. Neem vooral een kijkje.