Daan de Boer, directeur Corporate Sales bij Prevermo, is als voormalig directeur van Adaptics nog altijd nauw betrokken bij het bedrijf. Rik Nijkamp is commercieel verantwoordelijk voor Prevermo en werkt hierdoor nauw samen met alle Prevermo-bedrijven. Daan de Boer en Rik Nijkamp verwachten vier trends voor het komende jaar: gebrek aan capaciteit, het risico voor continuïteit van bedrijven, oplopende leef- en werkdruk en gebrek aan verbindingen. De Boer: “De vier verwachte trends hebben we gebaseerd op onze uitvraag tijdens het Menselijke Revolutie-seminar in mei van dit jaar.”
Tijdens dit seminar, waar Adaptics partner van is, vroeg het bedrijf ruim achthonderd HR-professonals en bestuurders naar de belangrijkste te verwachten uitdagingen voor het komende jaar. De Boer: “De thematieken die uit die analyse naar voren kwamen, kwamen een op een overeen met de uitdagingen die het rapport van TNO en RIVM beschrijft. Dit bevestigde en versterkte de bevindingen uit onze analyse. De strategie van de Prevermo- bedrijven, waaronder Adaptics, is dan ook volledig gericht op het helpen van organisaties met deze uitdagingen.”
Van inzicht naar impact
Adaptics werkt datagedreven om de inzetbaarheid van medewerkers te verbeteren. De Boer legt uit: “Door het doen van preventief medisch onderzoek geven we inzicht in de vitaliteit van zowel het bedrijf als de medewerkers. Op basis van die op wetenschappelijke modellen gebaseerde analyse kan de organisatie vervolgens gericht investeren in vitaliteit.”
Met een resultaatgerichte aanpak zorgt Adaptics ervoor op het juiste moment de juiste acties in te zetten. De Boer: “Dat is een proces van continu meten en verbeteren. We willen niet alleen inzicht geven, maar ook daadwerkelijk impact realiseren. We willen dat de situatie daadwerkelijk beter wordt voor het individu en voor de organisatie. En dat is ook waar de kracht van ons collectief, Prevermo, om de hoek komt kijken.”
Samenwerken
“Als collectief kunnen we effectiever interveniëren door gezamenlijk de juiste interventies nog meer aan de voorkant, preventief, in te zetten”, vervolgt De Boer. “Door de combinatie van alle databronnen bij elkaar kunnen we steeds betere analyses maken en onze klanten beter advies geven. We werken met elkaar aan de gelaagdheid van onze interventies, bijvoorbeeld door kort-cyclisch te meten en de medewerker zelf de route door onze dienstverlening te laten bepalen. Ook kun je denken aan een combinatie van digitale en persoonlijke begeleiding.”
Circulaire aanpak
De Boer en Nijkamp benadrukken het belang van een collectieve aanpak om de marktuitdagingen aan te pakken. De samenwerking tussen de zeven bedrijven binnen Prevermo is essentieel om effectieve en duurzame oplossingen te bieden. Nijkamp licht toe: “De kracht van ons collectief is dat we een totaalbeeld krijgen van leiderschap, cultuur, vitaliteit en verbinding binnen een organisatie. Daarmee creëren we een circulaire aanpak. We gaan met bestuurders en directie in gesprek over de continuïteit en capaciteit, en met HR over verbinding, leef- en werkdruk. Door het inzetten van gezamenlijke effectieve interventies kunnen we als collectief een grotere impact maken op de verschillende onderdelen binnen een organisatie en daarmee een bijdrage leveren aan een betekenisvol leven van mensen.”
Betekenisvol leven
‘Bijdragen aan een betekenisvol leven van mensen’, luidt de belofte van Prevermo. De Boer: “Uit onderzoek weten wij dat zinvol werk een heel belangrijk component is van een betekenisvol
leven. Veel mensen ontlenen immers zingeving aan hun werk, aan zich verbonden voelen met de identiteit van hun organisatie. Dat is iets wat Adaptics continu in de gaten houdt en meet. Hoe gaat het met de medewerker en hoe kunnen we op het juiste moment interveniëren? En met het collectief zijn we nog beter in staat brede impact te maken.”
B Corp-gecertificeerd
Sinds augustus 2024 is Prevermo gecertificeerd als B Corp. Nijkamp vertelt: “Wij zijn de eerste organisatie in onze sector die het prestigieuze B Corp-certificaat heeft behaald. Dit betekent dat wij niet alleen gericht zijn op winst, maar ook aantoonbaar handelen in het belang van mens, milieu en maatschappij. "
"De B Corp-status bevestigt dat we ons dagelijks inzetten voorpositieve impact en duurzaamheid op alle niveaus. En daar zijn we trots op! Deze erkenning versterkt onze motivatie om organisaties en hun medewerkers op de best mogelijke manier te ondersteunen.”
De Boer sluit af: “Bijkomend voordeel is dat dit certificaat bijdraagt aan onze zichtbaarheid als aantrekkelijk werkgever. Het werkt als een magneet voor professionals die het verschil willen maken in werkend Nederland, maar ook voor andere ‘B Corps’ die met ons willen samenwerken. Het is echt een waardevol stempel.”
Dit artikel is gesponsord door Adaptics.