1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

MONO-zakelijk, een initiatief van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat in samenwerking met een groot aantal partners, helpt werkgevers hierbij. Doel is dat eind 2025 minstens twee op de drie organisaties bewust beleid voeren voor de mobiliteit van hun medewerkers; nu doet 40% dat. Slim beleid bevordert niet alleen de verkeersveiligheid (minder ongevallen), maar ook de bereikbaarheid (minder files) en een betere leefomgeving (minder uitstoot door verkeer).

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW hebben de handschoen enige tijd geleden al opgepakt. In dit artikel laten zij zien hoe je beleid naar de praktijk vertaalt. Naast de drie genoemde doelen (veiliger, efficiënter en duurzamer) mikken zij op een extra doelstelling: versterking van de vitaliteit van medewerkers. Een belangrijke asset in een krappe arbeidsmarkt.

Vergroten bewustzijn rond mobiliteit

De kernactiviteit van TAUW bestaat uit het adviseren van klanten over oplossingen voor een duurzame en vitale leefomgeving. “Onze medewerkers hebben alleen daarom al een intrinsieke motivatie om voor duurzaam vervoer te kiezen. Het zit in onze genen”, zegt HR-manager Brenda Wichers Schreur. “Bovendien is deelname aan het verkeer één van de belangrijkste risico’s die onze werknemers lopen.”

TAUW stimuleert bij de medewerkers duurzaam vervoer.
TAUW stimuleert bij de medewerkers duurzaam vervoer.

Daar maakt TAUW de medewerkers bewust van, met zogeheten ‘Traffic Rules’. Die bevatten handige tips en adviezen die het bewustzijn rond bepaalde keuzes vergroten. “Denk aan het reizen buiten de spits: om 11.00 uur op kantoor komen of 15.00 uur vertrekken is bij ons geen uitzondering. Maar dit gaat ook over rijden zonder afleiding en overnachten op werklocaties ver van huis.”

Incentives voor gezond vervoer

Verspreid over Nederland heeft TAUW meerdere kantoorlocaties. “We stimuleren vervoer dat bijdraagt aan duurzaamheid en vitaliteit. Dat begint bij minder vervoersbewegingen, zowel naar kantoor als naar klanten. En zeker bij nieuwe kantoorlocaties is goede bereikbaarheid met het OV een belangrijk uitgangspunt.”

Aanvullend bouwt TAUW incentives in. Zo zijn, naast een vergoeding, thuiswerkvoorzieningen beschikbaar voor de 900 medewerkers in Nederland. Maar alleen in bruikleen. “Wel zo duurzaam”, stelt Brenda. Het leasewagenpark is elektrisch en duurzame zakelijke kilometers (wandelen, fiets of eigen elektrische auto) worden hoger vergoed. Er is verder een fietsplan, voor de aanschaf van een fiets. We hebben zelfs locaties met speciale parkeerplaatsen voor bakfietsen.”

De fietsenmakers van UMCG

De fiets staat centraal in het mobiliteitsbeleid van het UMCG. De tweewieler is het primaire vervoersmiddel voor de ruim 13.000 medewerkers. “Wij werken al 15 jaar bewust aan mobiliteit”, zegt P&O-directeur Michiel Kahmann. “Samen met omliggende gemeentes zijn er voor fietsers optimale aanrijroutes gerealiseerd richting de universitaire gebouwen. Fietssnelwegen vanuit Assen, Winsum of Bedum, gecombineerd met intelligente verkeersregelinstallaties.”

Meer dan de helft van de UMCG-medewerkers gaat op de fiets naar het werk (foto: Nienke Eilander).
Meer dan de helft van de UMCG-medewerkers gaat op de fiets naar het werk (foto: Nienke Eilander).

In Groningen staan uitgebreide fietskelders (30 in totaal, goed voor 7.500 plaatsen), inclusief laadpalen. Zelfs fietsenmakers zijn in dienst van het UMCG, om de drempel voor fietskilometers zo laag mogelijk te maken. “We werken nu aan betere omkleedfaciliteiten.” Resultaat is dat de helft van de UMCG-medewerkers de hele route naar het werk fietst. Een ander deel arriveert per fiets, na eerst met openbaar vervoer of auto naar een P+R te zijn gekomen. “Die P+R is bijna gratis en in de cao voor universitaire ziekenhuizen is gratis OV opgenomen”, vult Michiel aan. “Slechts een kwart komt met de auto naar het werk. Het aantal parkeerplaatsen op ons terrein is beperkt. Parkeren voor avond-, nacht- en weekenddiensten is daarentegen gratis.”

Gezonde en fitte medewerkers

Naast bereikbaarheid en duurzaamheid betrekt het UMCG het concept ‘healthy ageing’ (gezond en fit ouder worden) in het mobiliteitsbeleid. “Dat zit ingebakken in ons denken: wij houden onze patiënten immers ook constant voor dat ze meer moeten bewegen. Die aandacht voor vitaliteit is terug te zien in een laag verzuimcijfer.”

Brenda Wichers Schreur: "We moedigen lopen en fietsen aan, maar ook OV-gebruik."
Brenda Wichers Schreur: "We moedigen lopen en fietsen aan, maar ook OV-gebruik."

“Bij ons is duurzaamheid inherent aan de dienstverlening en daarom van meet af aan onderdeel van ons vervoersbeleid”, zo haakt Brenda in. “We hebben daar vitaliteit aan toegevoegd. We moedigen lopen en fietsen aan, maar ook OV-gebruik. Als je reist met het openbaar vervoer, beweeg je toch meer dan in een auto, die van deur tot deur rijdt.”

Internationaal congres op Schiermonnikoog

Als succesfactoren voor mobiliteitsbeleid benoemt Michiel drie zaken. “Stimuleer gewenst gedrag; dat werkt veel beter dan bestraffen. En maak goede voorbeelden zichtbaar. Ook dat prikkelt mensen om anders naar vervoer te kijken.” Als derde tip wijst hij op praktische zaken. “Dat kunnen kleine dingen zijn, zoals oplaadmogelijkheden of zo’n fietsenmaker. Maar die nemen wel drempels weg.”

Michiel Kahmann: "Maak goede voorbeelden zichtbaar."
Michiel Kahmann: "Maak goede voorbeelden zichtbaar."

Brenda vult het rijtje succesfactoren aan met het element intrinsieke motivatie. “Maak mensen bewust van keuzes die ze maken, in termen van tijd, geld, veiligheid en duurzaamheid.” Michiel heeft daar nog een sprekend voorbeeld van. “Zakelijk verkeer is in de medische wereld veel gerelateerd aan congressen. Een team van ons heeft onlangs vanaf Schiermonnikoog online deelgenomen aan een congres in de Verenigde Staten. Zo hadden ze toch de congresbeleving en de teambuilding, maar de reis was veel korter, duurzamer en veiliger.”

Dit artikel is gesponsord door MONO-zakelijk.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een richtlijn die bedrijven in de (nabije) toekomst verplicht te rapporteren over hun impact op mens en klimaat. ADP Nederland heeft hierin al flinke stappen gezet.

Per 1 januari 2025 voor HR: handhaving zzp-wet en wijziging loonkostenvoordeel 

Per 1 januari 2025 voor HR: handhaving zzp-wet en wijziging...

Op 1 januari treedt er een aantal wetswijzigingen in werking. PW. heeft de belangrijkste wijzigingen voor HR op een rij gezet.

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je aan denken?

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? De aandachtspunten op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.