Werk je bij ASML in Eindhoven? En ga je met de trein naar je werk? Dan hoef je je geen zorgen te maken over het traject van het station naar de campus. “Zodra je uit die trein stapt, loop je naar de speciale ASML-fietsenstalling”, zegt Jaap van Daalen. “Daar pak je een fiets die door de werkgever is klaargezet die je met een speciale app hebt kunnen reserveren. Het is onderdeel van het mobiliteitsplan om meer mensen met de fiets naar het werk te krijgen.”
Eén integrale mobiliteitsregeling
Mobiliteitsplannen, daar is Van Daalen in gespecialiseerd. Hij is Commercieel Directeur van Fleet Support, dat bedrijf voert het beheer over de grootste wagenparken van Nederland. Daardoor heeft hij een overzicht van de Nederlandse mobiliteitsbehoefte – en die behoefte valt volgens hem samen te vatten in twee woorden: ‘duurzaamheid’ en ‘flexibiliteit’.
"De laatste vijf jaar zie je een duidelijke kentering, en dan met name bij de nieuwe generatie medewerkers. Die willen alleen aan de slag bij een werkgever met een duurzaam profiel en ze willen daarnaast één integrale mobiliteitsregeling. Dat betekent dat ze hun vervoermiddel kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Vandaag pakken ze de elektrische fiets, morgen het openbaar vervoer en overmorgen een elektrische auto. En tussendoor huren ze een scooter of nemen ze een Uber.”
Mobiliteitsapp
Het goede nieuws: tegenwoordig kan een bedrijf dat gemakkelijk regelen. “Twintig jaar geleden was dat administratief buitengewoon ingewikkeld”, zegt Van Daalen. “Je moest als werkgever die treinkaartjes vergoeden en vervolgens de factuur betalen van de scooter. En dan moest je nog een taxi regelen, de week daarop weer een huurauto. Dat moest je ook nog eens combineren met een aantrekkelijke leaseautoregeling. Om dat fiscaal te organiseren – daar zat een hele administratie achter. Maar tegenwoordig is dat allemaal geen probleem meer, want je kunt als werkgever gebruikmaken van een mobiliteitsapp.”
Geen bonnetjes of treinkaartjes
Zo’n app werkt heel simpel. “Welk vervoermiddel je ook kiest, je kunt het gewoon reserveren. Dus je boekt die scooter vanaf je huis naar het station. Met diezelfde app check je in bij de metro of de trein. Je kunt hem ook gebruiken om een auto mee te huren. En nee, je hebt geen bonnetjes of treinkaartjes meer nodig, want je kunt in die app ook aangeven of je vervoer werkgerelateerd is of privé. In dat laatste geval gaat het bedrag rechtstreeks van je privérekening af. Als het gaat om zakelijk vervoer, betaalt de werkgever. Bovendien krijgt die werkgever elke maand gewoon een geautomatiseerd bestand met alle ritten en alle kosten.”
Employer branding
Heel efficiënt dus. Volgens Van Daalen is het ook nog eens goed voor je employer branding. “Wat we zien, is dat werknemers niet meer bereid zijn om voor hun baan te verhuizen. Logisch, want sinds de pandemie werken we vaak maar twee of drie dagen per week op locatie. Bovendien is de situatie op de huizenmarkt bepaald niet ideaal. Dat alles betekent dat mensen ook niet zo snel meer kiezen voor een eigen auto, die delen ze bijvoorbeeld met hun partner. Maar als ze die auto niet hebben, willen ze toch mobiel zijn. Werknemers verwachten van hun werkgever dat dat geregeld wordt. Zo’n mobiliteitsapp is dus een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde. En als werkgever kun je het integrale mobiliteitsbeheer ook nog eens uitbesteden, zodat je er echt geen omkijken meer naar hebt.”
Verleiden in plaats van verbieden
Flexibiliteit is dus belangrijk. Hetzelfde geldt voor duurzaamheid. Maar zodra dat woord valt, komt Van Daalen met een waarschuwing: ga geen bestaande voorzieningen schrappen of verbieden. “Bij leaseauto’s zag je de afgelopen jaren een enorme verschuiving. Zo’n 60 procent is nu elektrisch, dat percentage zal waarschijnlijk nog wat stijgen. Want in 2024 kunnen werknemers ook kiezen voor goedkopere elektrische auto’s rond de € 25.000 of € 30.000.
Natuurlijk kun je als werkgever die ontwikkeling nog een extra zetje geven – maar mijn advies is om te verleiden in plaats van te verbieden. Dus niet: het is verboden in een benzineauto of diesel te rijden. Maar: als jij met je fiets naar kantoor komt, krijg je € 0,20 vergoeding per kilometer, kies je voor de elektrische auto, dan is dat € 0,15. En kom je met een benzine- of dieselauto, dan gaat het bedrag omlaag naar € 0,10.”
Nieuw mobiliteitsbeleid
Een aantekening: zo’n nieuw mobiliteitsbeleid vergt volgens Van Daalen meer onderhoud. “Als je vroeger een reiskostenregeling had, keek nooit iemand daarnaar om. En die leaseregeling – die besprak je hoogstens één keer in de vijf jaar, want anders zorgde dat voor onrust. Maar als je die twee regelingen bij elkaar brengt in één integrale mobiliteitsregeling voor alle medewerkers, kun je die niet jaren laten liggen. Dan moet je minimaal één keer per jaar kijken wat de nieuwe technische ontwikkelingen zijn: of de prijzen niet enorm zijn gedaald of gestegen en of je niet moet kiezen voor andere mobiliteitsaanbieders. Dus is het verstandig om zo’n regeling minimaal één keer per jaar aan te passen of fijn te slijpen.”
Secundaire arbeidsvoorwaarde
Een modern mobiliteitsbeleid dus. Maar toch, Van Daalen ziet soms ook dat oude elementen opnieuw hun opwachting maken. “Vroeger liet Philips in Eindhoven een heel Philips-dorp bouwen, speciaal voor de medewerkers. En nu las ik dat ASML hetzelfde gaat doen. Ook daar gaan ze woonvoorzieningen aanbieden. In tijden van woningnood is dat natuurlijk een heel mooie secundaire arbeidsvoorwaarde. En het maakt je mobiliteitsbeleid nóg duurzamer en flexibeler.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Fleet Support.