1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Mobiliteitsapp: 'Een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde'

De nieuwe generatie werknemers hecht aan duurzaamheid én flexibiliteit. Dus moet je als werkgever nadenken over een nieuw mobiliteitsbeleid. Het grote voordeel: dat is goed voor je employer branding.

Mobiliteitsapp: 'Een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde'

Werk je bij ASML in Eindhoven? En ga je met de trein naar je werk? Dan hoef je je geen zorgen te maken over het traject van het station naar de campus. “Zodra je uit die trein stapt, loop je naar de speciale ASML-fietsenstalling”, zegt Jaap van Daalen. “Daar pak je een fiets die door de werkgever is klaargezet die je met een speciale app hebt kunnen reserveren. Het is onderdeel van het mobiliteitsplan om meer mensen met de fiets naar het werk te krijgen.”

Eén integrale mobiliteitsregeling

Mobiliteitsplannen, daar is Van Daalen in gespecialiseerd. Hij is Commercieel Directeur van Fleet Support, dat bedrijf voert het beheer over de grootste wagenparken van Nederland. Daardoor heeft hij een overzicht van de Nederlandse mobiliteitsbehoefte – en die behoefte valt volgens hem samen te vatten in twee woorden: ‘duurzaamheid’ en ‘flexibiliteit’.

De nieuwe generatie medewerkers wil alleen aan de slag bij een werkgever met een duurzaam profiel”
— Jaap van Daalen

"De laatste vijf jaar zie je een duidelijke kentering, en dan met name bij de nieuwe generatie medewerkers. Die willen alleen aan de slag bij een werkgever met een duurzaam profiel en ze willen daarnaast één integrale mobiliteitsregeling. Dat betekent dat ze hun vervoermiddel kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Vandaag pakken ze de elektrische fiets, morgen het openbaar vervoer en overmorgen een elektrische auto. En tussendoor huren ze een scooter of nemen ze een Uber.”

Mobiliteitsapp

Het goede nieuws: tegenwoordig kan een bedrijf dat gemakkelijk regelen. “Twintig jaar geleden was dat administratief buitengewoon ingewikkeld”, zegt Van Daalen. “Je moest als werkgever die treinkaartjes vergoeden en vervolgens de factuur betalen van de scooter. En dan moest je nog een taxi regelen, de week daarop weer een huurauto. Dat moest je ook nog eens combineren met een aantrekkelijke leaseautoregeling. Om dat fiscaal te organiseren – daar zat een hele administratie achter. Maar tegenwoordig is dat allemaal geen probleem meer, want je kunt als werkgever gebruikmaken van een mobiliteitsapp.”

Geen bonnetjes of treinkaartjes

Zo’n app werkt heel simpel. “Welk vervoermiddel je ook kiest, je kunt het gewoon reserveren. Dus je boekt die scooter vanaf je huis naar het station. Met diezelfde app check je in bij de metro of de trein. Je kunt hem ook gebruiken om een auto mee te huren. En nee, je hebt geen bonnetjes of treinkaartjes meer nodig, want je kunt in die app ook aangeven of je vervoer werkgerelateerd is of privé. In dat laatste geval gaat het bedrag rechtstreeks van je privérekening af. Als het gaat om zakelijk vervoer, betaalt de werkgever. Bovendien krijgt die werkgever elke maand gewoon een geautomatiseerd bestand met alle ritten en alle kosten.”

Wat we zien, is dat werknemers niet meer bereid zijn om voor hun baan te verhuizen”
— Jaap van Daalen

Employer branding

Heel efficiënt dus. Volgens Van Daalen is het ook nog eens goed voor je employer branding. “Wat we zien, is dat werknemers niet meer bereid zijn om voor hun baan te verhuizen. Logisch, want sinds de pandemie werken we vaak maar twee of drie dagen per week op locatie. Bovendien is de situatie op de huizenmarkt bepaald niet ideaal. Dat alles betekent dat mensen ook niet zo snel meer kiezen voor een eigen auto, die delen ze bijvoorbeeld met hun partner. Maar als ze die auto niet hebben, willen ze toch mobiel zijn. Werknemers verwachten van hun werkgever dat dat geregeld wordt. Zo’n mobiliteitsapp is dus een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde. En als werkgever kun je het integrale mobiliteitsbeheer ook nog eens uitbesteden, zodat je er echt geen omkijken meer naar hebt.”

Verleiden in plaats van verbieden

Flexibiliteit is dus belangrijk. Hetzelfde geldt voor duurzaamheid. Maar zodra dat woord valt, komt Van Daalen met een waarschuwing: ga geen bestaande voorzieningen schrappen of verbieden. “Bij leaseauto’s zag je de afgelopen jaren een enorme verschuiving. Zo’n 60 procent is nu elektrisch, dat percentage zal waarschijnlijk nog wat stijgen. Want in 2024 kunnen werknemers ook kiezen voor goedkopere elektrische auto’s rond de € 25.000 of € 30.000.

Natuurlijk kun je als werkgever die ontwikkeling nog een extra zetje geven – maar mijn advies is om te verleiden in plaats van te verbieden. Dus niet: het is verboden in een benzineauto of diesel te rijden. Maar: als jij met je fiets naar kantoor komt, krijg je € 0,20 vergoeding per kilometer, kies je voor de elektrische auto, dan is dat € 0,15. En kom je met een benzine- of dieselauto, dan gaat het bedrag omlaag naar € 0,10.”

Nieuw mobiliteitsbeleid

Een aantekening: zo’n nieuw mobiliteitsbeleid vergt volgens Van Daalen meer onderhoud. “Als je vroeger een reiskostenregeling had, keek nooit iemand daarnaar om. En die leaseregeling – die besprak je hoogstens één keer in de vijf jaar, want anders zorgde dat voor onrust. Maar als je die twee regelingen bij elkaar brengt in één integrale mobiliteitsregeling voor alle medewerkers, kun je die niet jaren laten liggen. Dan moet je minimaal één keer per jaar kijken wat de nieuwe technische ontwikkelingen zijn: of de prijzen niet enorm zijn gedaald of gestegen en of je niet moet kiezen voor andere mobiliteitsaanbieders. Dus is het verstandig om zo’n regeling minimaal één keer per jaar aan te passen of fijn te slijpen.”

Jaap van Daalen
Jaap van Daalen

Secundaire arbeidsvoorwaarde

Een modern mobiliteitsbeleid dus. Maar toch, Van Daalen ziet soms ook dat oude elementen opnieuw hun opwachting maken. “Vroeger liet Philips in Eindhoven een heel Philips-dorp bouwen, speciaal voor de medewerkers. En nu las ik dat ASML hetzelfde gaat doen. Ook daar gaan ze woonvoorzieningen aanbieden. In tijden van woningnood is dat natuurlijk een heel mooie secundaire arbeidsvoorwaarde. En het maakt je mobiliteitsbeleid nóg duurzamer en flexibeler.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Fleet Support.

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

HR-directeur AFAS: 'De 4-daagse werkweek heeft andere HR-pijlers ondergesneeuwd'

HR-directeur AFAS: 'De 4-daagse werkweek heeft andere HR-pijlers...

Het jaar 2024 was zonder twijfel een bijzonder jaar voor AFAS. Het softwarebedrijf uit Leusden kwam groot in het nieuws met de invoering van de 4-daagse werkweek - met behoud van salaris. 

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

2025 wordt een spannend jaar voor HR

2025 wordt een spannend jaar voor HR

Volgens Hans van der Spek is innovatie de oplossing voor duurzame inzetbaarheid van medewerkers en blijvende wenbaarheid van organisaties in een wereld van arbeidskrapte en technologische verandering.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.