1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Mobiliteitsapp: 'Een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde'

De nieuwe generatie werknemers hecht aan duurzaamheid én flexibiliteit. Dus moet je als werkgever nadenken over een nieuw mobiliteitsbeleid. Het grote voordeel: dat is goed voor je employer branding.

Mobiliteitsapp: 'Een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde'

Werk je bij ASML in Eindhoven? En ga je met de trein naar je werk? Dan hoef je je geen zorgen te maken over het traject van het station naar de campus. “Zodra je uit die trein stapt, loop je naar de speciale ASML-fietsenstalling”, zegt Jaap van Daalen. “Daar pak je een fiets die door de werkgever is klaargezet die je met een speciale app hebt kunnen reserveren. Het is onderdeel van het mobiliteitsplan om meer mensen met de fiets naar het werk te krijgen.”

Eén integrale mobiliteitsregeling

Mobiliteitsplannen, daar is Van Daalen in gespecialiseerd. Hij is Commercieel Directeur van Fleet Support, dat bedrijf voert het beheer over de grootste wagenparken van Nederland. Daardoor heeft hij een overzicht van de Nederlandse mobiliteitsbehoefte – en die behoefte valt volgens hem samen te vatten in twee woorden: ‘duurzaamheid’ en ‘flexibiliteit’.

De nieuwe generatie medewerkers wil alleen aan de slag bij een werkgever met een duurzaam profiel”
— Jaap van Daalen

"De laatste vijf jaar zie je een duidelijke kentering, en dan met name bij de nieuwe generatie medewerkers. Die willen alleen aan de slag bij een werkgever met een duurzaam profiel en ze willen daarnaast één integrale mobiliteitsregeling. Dat betekent dat ze hun vervoermiddel kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Vandaag pakken ze de elektrische fiets, morgen het openbaar vervoer en overmorgen een elektrische auto. En tussendoor huren ze een scooter of nemen ze een Uber.”

Mobiliteitsapp

Het goede nieuws: tegenwoordig kan een bedrijf dat gemakkelijk regelen. “Twintig jaar geleden was dat administratief buitengewoon ingewikkeld”, zegt Van Daalen. “Je moest als werkgever die treinkaartjes vergoeden en vervolgens de factuur betalen van de scooter. En dan moest je nog een taxi regelen, de week daarop weer een huurauto. Dat moest je ook nog eens combineren met een aantrekkelijke leaseautoregeling. Om dat fiscaal te organiseren – daar zat een hele administratie achter. Maar tegenwoordig is dat allemaal geen probleem meer, want je kunt als werkgever gebruikmaken van een mobiliteitsapp.”

Geen bonnetjes of treinkaartjes

Zo’n app werkt heel simpel. “Welk vervoermiddel je ook kiest, je kunt het gewoon reserveren. Dus je boekt die scooter vanaf je huis naar het station. Met diezelfde app check je in bij de metro of de trein. Je kunt hem ook gebruiken om een auto mee te huren. En nee, je hebt geen bonnetjes of treinkaartjes meer nodig, want je kunt in die app ook aangeven of je vervoer werkgerelateerd is of privé. In dat laatste geval gaat het bedrag rechtstreeks van je privérekening af. Als het gaat om zakelijk vervoer, betaalt de werkgever. Bovendien krijgt die werkgever elke maand gewoon een geautomatiseerd bestand met alle ritten en alle kosten.”

Wat we zien, is dat werknemers niet meer bereid zijn om voor hun baan te verhuizen”
— Jaap van Daalen

Employer branding

Heel efficiënt dus. Volgens Van Daalen is het ook nog eens goed voor je employer branding. “Wat we zien, is dat werknemers niet meer bereid zijn om voor hun baan te verhuizen. Logisch, want sinds de pandemie werken we vaak maar twee of drie dagen per week op locatie. Bovendien is de situatie op de huizenmarkt bepaald niet ideaal. Dat alles betekent dat mensen ook niet zo snel meer kiezen voor een eigen auto, die delen ze bijvoorbeeld met hun partner. Maar als ze die auto niet hebben, willen ze toch mobiel zijn. Werknemers verwachten van hun werkgever dat dat geregeld wordt. Zo’n mobiliteitsapp is dus een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde. En als werkgever kun je het integrale mobiliteitsbeheer ook nog eens uitbesteden, zodat je er echt geen omkijken meer naar hebt.”

Verleiden in plaats van verbieden

Flexibiliteit is dus belangrijk. Hetzelfde geldt voor duurzaamheid. Maar zodra dat woord valt, komt Van Daalen met een waarschuwing: ga geen bestaande voorzieningen schrappen of verbieden. “Bij leaseauto’s zag je de afgelopen jaren een enorme verschuiving. Zo’n 60 procent is nu elektrisch, dat percentage zal waarschijnlijk nog wat stijgen. Want in 2024 kunnen werknemers ook kiezen voor goedkopere elektrische auto’s rond de € 25.000 of € 30.000.

Natuurlijk kun je als werkgever die ontwikkeling nog een extra zetje geven – maar mijn advies is om te verleiden in plaats van te verbieden. Dus niet: het is verboden in een benzineauto of diesel te rijden. Maar: als jij met je fiets naar kantoor komt, krijg je € 0,20 vergoeding per kilometer, kies je voor de elektrische auto, dan is dat € 0,15. En kom je met een benzine- of dieselauto, dan gaat het bedrag omlaag naar € 0,10.”

Nieuw mobiliteitsbeleid

Een aantekening: zo’n nieuw mobiliteitsbeleid vergt volgens Van Daalen meer onderhoud. “Als je vroeger een reiskostenregeling had, keek nooit iemand daarnaar om. En die leaseregeling – die besprak je hoogstens één keer in de vijf jaar, want anders zorgde dat voor onrust. Maar als je die twee regelingen bij elkaar brengt in één integrale mobiliteitsregeling voor alle medewerkers, kun je die niet jaren laten liggen. Dan moet je minimaal één keer per jaar kijken wat de nieuwe technische ontwikkelingen zijn: of de prijzen niet enorm zijn gedaald of gestegen en of je niet moet kiezen voor andere mobiliteitsaanbieders. Dus is het verstandig om zo’n regeling minimaal één keer per jaar aan te passen of fijn te slijpen.”

Jaap van Daalen
Jaap van Daalen

Secundaire arbeidsvoorwaarde

Een modern mobiliteitsbeleid dus. Maar toch, Van Daalen ziet soms ook dat oude elementen opnieuw hun opwachting maken. “Vroeger liet Philips in Eindhoven een heel Philips-dorp bouwen, speciaal voor de medewerkers. En nu las ik dat ASML hetzelfde gaat doen. Ook daar gaan ze woonvoorzieningen aanbieden. In tijden van woningnood is dat natuurlijk een heel mooie secundaire arbeidsvoorwaarde. En het maakt je mobiliteitsbeleid nóg duurzamer en flexibeler.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Fleet Support.

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

4-daagse werkweek? De voordelen volgens Goulmy

4-daagse werkweek? De voordelen volgens Goulmy

Minder stress, meer gendergelijkheid en een betere werk-privébalans. Dat onderschrijft Louis Goulmy, de Nederlandse voorvechter van de verkorte werkweek. Hij inspireerde onder anderen de CEO van AFAS.   

Neurodivergente medewerkers kunnen talenten beter benutten door inclusieve technologie

Neurodivergente medewerkers kunnen talenten beter benutten door...

Aan HR-professionals is het de taak om deze technologie slim in te zetten. Dat wordt op dit moment nog weinig gedaan. En dat is jammer, want het biedt veel mogelijkheden.

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Hier moet HR op letten.

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of die ESG-ambities haalbaar zijn in de krappe kantorenmarkt. Terwijl ze wel mede bepalend zijn voor de aantrekkingskracht op jong talent. "Een integrale ESG-blik, inclusief die van HR, is cruciaal."

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.