Om antwoord te geven op deze vraag, neemt Jongkind een duik in de filosofie van Marcus Buckingham. De StandOut-methode van deze Amerikaanse bedrijfsadviseur is de drijvende kracht achter de benadering van ADP. “Deze filosofie hebben we binnen ADP geadopteerd”, aldus Jongkind.
Focus op kracht van medewerkers
“Toen ik begon in het HR-vak, heel lang geleden, had je nog traditionele beoordelingsgesprekken waarin de focus werd gelegd op de ontwikkelpunten en verbeteringen. Een benadering die ik niet per se als goed of fout bestempel, maar waar Buckingham duidelijk mee wil breken. Hij pleit juist voor het verleggen van de focus naar de kracht van medewerkers.”
Jongkind wijst enthousiast op een onderzoek van onderzoeksbureau Gallup waarbij 1,8 miljoen werknemers en 230 organisaties betrokken waren. "Teams die zich richten op de kracht van werknemers hebben aantoonbaar een positieve impact op bedrijfsresultaten.”
De StandOut-methode van Buckingham in de praktijk
Hoe kom je erachter waar de kracht van de werknemer ligt? De StandOut-methode van Buckingham gebruikt daarvoor de volgende fundamenten: you have to know your people, you have to focus your people en you have to engage your people.
You have to know your people
“Iedereen die in dienst treedt bij ADP, wordt gevraagd een self-assessment te doen, conform de StandOut-methode. Daarin komen twee dominante rollen naar voren. Ik ben bijvoorbeeld een advisor en stimulator. Dat betekent kortgezegd dat het voor mij belangrijk is dat ik werkzaamheden verricht die energie geven. Zo heeft iedereen twee elementen waar diegene dominant in is”, legt Jongkind uit. “Je kunt onder andere ook een influencer, pioneer, provider of creator zijn.”
Achter deze rollen zit een database van coaching-adviezen die de manager elke week te zien krijgt. Hoe de tool met het algoritme erachter dat weet? Dat brengt Jongkind bij het tweede punt: you have to focus your people.
You have to focus your people
ADP vraagt de medewerkers om iedere week een check-in te doen. “In de wekelijkse check-ins worden cruciale vragen gesteld die behulpzaam zijn voor leidinggevenden”, vertelt de HR Director. “Zo wordt er gevraagd of je jouw krachten hebt kunnen inzetten deze week, maar ook wat je energie heeft gekost en hoe jouw teamlead kan helpen. Wekelijkse check-ins zorgen voor continue betrokkenheid en richten de focus op het optimaal benutten van krachten." Jongkind constateert bij ADP dat afdelingen die de wekelijkse check-ins niet doen lager scoren op engagement.
You have to engage your people
Het hebben van de data die uit het self-assessment en de wekelijkse check-ins komen, is ontzettend waardevol, vindt Jongkind. “Je kunt nu direct in gesprek gaan met de bedrijfsvoering, gefundeerd op realtime feedback. Engagement is een belangrijke graadmeter. Het is daarom verstandig om proactief op deze gegevens in te spelen en de bedrijfsvoering op basis hiervan te ondersteunen.”
Dit artikel is gesponsord door ADP.