Negatieve uitlatingen op social media: wat oordeelt de rechter?
Na het einde van zijn dienstverband plaatst een coördinator uit rancune negatieve berichten op sociale media. De berichten gaan over zijn ex-werkgever. Mocht de werknemer dit doen?
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
Na het einde van zijn dienstverband plaatst een coördinator uit rancune negatieve berichten op sociale media. De berichten gaan over zijn ex-werkgever. Mocht de werknemer dit doen?
Medewerkers van je organisatie kunnen zich op social media uiten op een manier die haaks staat op je bedrijfsvisie. Hoe ga je daar als HR-professional mee om?
Welke mogelijkheden heeft een werkgever wanneer een werknemer of een derde in zijn privédomein uitlatingen doet op sociale media die (in)direct verband houden met de werkgever? De voorbeelden van een bellende buschauffeur en als prostituée bijklussende bankmedewerker laten zien dat (sociale) media een cruciale rol kunnen spelen bij conflicten tussen werkgever en werknemer.
Wist je dat ongeveer 75% van potentieel nieuwe werknemers niet actief op zoek is naar een baan? Social mediakanalen bieden de mogelijkheid om je vacature bij de ideale kandidaat onder de aandacht te brengen, ook als deze niet actief op zoek is naar een nieuwe baan.
Ook in uw organisatie heeft u te maken met het gebruik van sociale media. De impact van sociale media op organiseren, samenwerken en communiceren – en daarmee het HR-beleid – is groot. Voor de meeste HR-activiteiten zijn sociale media niet meer weg te denken. Maar hoe kunt u dat het best doen?
Vroeg of laat krijg je er als organisatie mee te maken: Een medewerker doet een onhandige uitlating via social media en brengt daarmee de organisatie in verlegenheid. Met een beetje pech is de respons vanuit de werkgever ook onhandig en wordt er olie op het vuur gegooid: Er is 'gedoe' rond social media en integriteit. Hoe ga je hier mee om en zorg je er als organisatie voor dat incidenten niet leiden tot onnodige verkramptheid rond social media?
E-mail behoort tot het oude werken. Dat is de stellige overtuiging van IT-bedrijf Atos. "We wilden dat mensen zich bewust werden dat het anders kan."
Social media is een katalysator voor veranderingen waarbij de hele organisatie op zijn kop wordt gezet. Recruitment, communicatie met en tussen medewerkers en klanten, onboardingprocessen... social media is niet meer weg te denken uit HR. Daarom vijf vragen aan Diana Russo, schrijver van het boek HR & Social Media.
Ruim een kwart van de Nederlanders, 27 procent, is bang zijn baan te verliezen als hij geen nieuwe technologische vaardigheden aanleert.
Het aantal medewerkers met wearables op de werkvloer groeit sterk. Echter, de werkgever mag weinig met de gegevens die met die wearables verkregen worden. Diverse werkgevers werden reeds door de Autoriteit Persoonsgegevens op de vingers getikt. Toch zijn er mogelijkheden.