Competentieprofielen blijven hun waarde bewijzen in de voorbereiding op het selectiegesprek en bij het beoordelen van de geschiktheid van (interne) kandidaten. Het is van alle tijden dat selecteurs met gedragsgericht interviewen volgens de STARR-methodiek niet alleen pochende sollicitanten ontmaskeren, maar ook uitspraken kunnen doen over het lerend vermogen. Om te voorkomen dat met moeite aangetrokken medewerkers na vier maanden teleurgesteld de organisatie verlaten, zijn er opnieuw vele tips, tools en stappenplannen opgenomen over de inrichting van een effectief introductie- en ontwikkelprogramma. Andere golden oldies zijn de talloze voorbeeldbrieven, uitnodigingsmails, intakeformulieren, schema’s, checklists, stappenplannen, do’s and don’ts en een overzicht van de meest actuele wet- en regelgeving.
Al 25 jaar deint het Handboek Werving en Selectie mee op de golven die in werving en selectieland zichtbaar zijn en deze versie is daarop geen uitzondering. Het bevat (nieuwe) woorden als e-HRM-schijf, big data, competentieprofielen, Applicant Tracking System, Facebook, Total Talent Management, Skype, onboarding en predictive analytics en geeft antwoord op nieuwe vragen, zoals:
- Wat betekenen de sociale media voor mijn werving en selectie?
- Hoe identificeer ik de sterke punten van sollicitanten?
- Wat zijn veel gebruikte online selectietools?
- Op welke wijze kunnen data en algoritmen sollicitatieprocedures efficiënter laten verlopen?
- Hoe geef ik vorm en inhoud aan employer branding en arbeidsmarktcommunicatie?
Zo is ook deze nieuwe uitgave van het Handboek Werving en Selectie weer een actuele en complete gids, die de HR-professional, recruiter of leidinggevende stap voor stap begeleidt in het proces van arbeidsmarktcommunicatie, werving en selectie en introductie.