1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Heleen Mes: 5 trends in employee experience

Trendwatchers en HR-experts zijn het erover eens: employee experience is geen hype, maar een nieuwe fase in het HR-denken. 2020 wordt het jaar dat het in Nederland echt doorbreekt, voorspelt Heleen Mes van het HappinessBureau, en medeauteur van het boek 'Employee Experience'. Want het werkgeluk van de werknemer wordt steeds belangrijker.

Heleen Mes, een van de sprekers op het congres HR Trending Topics 2020, voorspelt de volgende vijf trends in employee experience voor 2020:

1. Employee experience breekt door

Waar in de VS employee experience niet meer weg te denken is, zijn we in Nederland vooralsnog in de oriëntatiefase. “Maar ik weet dat veel organisaties in 2020 in de planning hebben staan om daadwerkelijk ermee aan de slag te gaan”, aldus Heleen Mes. Ze raadt dan ook aan vooral gewoon te beginnen.

Employee experience tijdens HR Trending Topics

Schrijf je nu in voor HR Trending Topics 2020 en beleef deze interactieve sessie van ruim een uur. Tijdens deze dag hoor je ook van toonaangevende trendwachters wat HR in 2020 te wachten staat. Ben Tiggelaar, Heleen Mes, Lieke Lamb en Maurice van Rooijen geven acte de présence.

    1. Meer informatie en inschrijven

“Ik zal niet zeggen dat het een fluitje van een cent is, zeker niet. Er is geen one size fits all. Elke organisatie moet zelf definiëren wat voor hen de beste employee experience is, gezien de context, mensen en purpose, missie en waarden. Wat zorgt er in jouw organisatie voor dat mensen de beste versie van zichzelf kunnen zijn? Zorg dat je daarin uniek bent, dan trek de je de juiste mensen aan. Ik kom ook organisaties tegen die het wel oppakken maar vervolgens op de traditionele manier aan de slag gaan. De afdeling HR betrekt dan geen medewerkers bij de oplossingen, werkt niet samen met andere afdelingen, maar kopieert oplossingen die zij zien in de branche. Ze pakken niet op wat employee experience juist is: uniek, hartveroverend, verrassend en gepersonaliseerd. Gemiste kansen, zeg ik.”

Lees ook:Employee experience: wat betekent het?

2. Customer en employee experience kruipen naar elkaar toe

Voordat de term employee experience opkwam, was de afdeling Marketing al bezig met inleven in de klant: de customer experience. Organisaties beseffen dat je wel een mooie customer experience kan hebben, maar als de medewerkers er geen zin in hebben, het nog niet werkt. Vanuit de VS is dan de trend op komen zetten om eerst vanuit binnen te beginnen, vertelt Mes. “In Nederland is het echter nog gescheiden. HR doet de employee experience en Marketing de customer experience. Als je geen verschil hier tussen wilt moet je dit op een lijn brengen. Medewerkers kopiëren immers het gedrag hoe ze zelf behandeld worden naar hoe ze klanten behandelen. Wil je klanten goed behandelen, geef dan het goede voorbeeld. Misschien wordt het tijd voor één experience manager op de werkvloer?”

Driekwart van de millennials heeft liever een ervaring dan geld. ”

3. Van focus op instroom naar behoud

Met meer oog voor het geluk van de werknemer verschuift ook de focus van HR van ‘onboarding experience’, het verbeteren van de instroom van nieuwe collega’s, naar meer behoud, voorspelt Mes. “Inmiddels is er een kentering gaande. Van mensen binnenhalen met alle toeters en bellen naar hoe hou je ze binnen? Als je de fantastische onboarding experience niet laat volgen door een goede employee experience val je als werkgever snel door de mand. Wie je niet verliest hoef je immers ook niet te vervangen. Dus wees zuinig op wie bij je werkt. De tijd dat je de competitie aanging met meer salaris en arbeidsvoorwaarden is echt voorbij. Organisaties gaan elkaar beconcurreren op experiences en werkgeluk. Happiness wordt dan ook steeds meer ingebouwd.”

4. De naam HR gaat veranderen

De naam Human Resources is niet meer van deze tijd, stelt Mes. “Welke afdeling noemt zich nou nog naar een tijdperk waarin mensen gezien en behandeld werden als ‘resources’. Verzin maar een betere naam die de lading dekt, zoals People & Culture. De oude naam P&O komt weer terug, al staat het nu voor People & Organisation.”

Lees ook:Employee experience: ruim een derde haalt geen voldoening uit werk

5. Experience wordt een arbeidsvoorwaarde

Met steeds meer jonge werknemers op de werkvloer zal de experience steeds meer een vaste arbeidsvoorwaarde worden, voorspelt Mes. “Driekwart van de millennials heeft liever een ervaring dan geld. Het bedrijf Gideon, dat installateurs bemiddelt voor telecombedrijven, biedt bijvoorbeeld medewerkers een jaarlijkse Geluksdag aan. Medewerkers mogen dan vrij nemen, zolang ze de dag besteden aan iets waar ze heel erg gelukkig van worden. Na afloop moeten ze dat delen met foto’s met de collega’s. Een experience als waardering blijft ook langer hangen dan een cadeaubon. Je moet natuurlijk wel iets zoeken dat bij jouw organisatie past. Wat jou uniek maakt.”

Employee experience is ook een belangrijk thema op de komende HR Topics 2020.  Meer informatie en direct inschrijven

HR-directeur AFAS: 'De 4-daagse werkweek heeft andere HR-pijlers ondergesneeuwd'

HR-directeur AFAS: 'De 4-daagse werkweek heeft andere HR-pijlers...

Het jaar 2024 was zonder twijfel een bijzonder jaar voor AFAS. Het softwarebedrijf uit Leusden kwam groot in het nieuws met de invoering van de 4-daagse werkweek - met behoud van salaris. 

'Creëer een cultuur waarin uitblinkers kunnen floreren'

'Creëer een cultuur waarin uitblinkers kunnen floreren'

Organisaties hebben hun handen vol aan het begeleiden van medewerkers die minder goed functioneren. Vaak wordt vergeten dat ook toptalenten aandacht nodig hebben.

HR, je voegt meerwaarde toe door minder te doen

HR, je voegt meerwaarde toe door minder te doen

In pogingen om medewerkers te ondersteunen, vragen we te veel van hun tijd en aandacht. Er is een nieuwe mindset nodig, schrijft Anne Doeser, lead HR innovatiehub bij de Rabobank.

Neurodiversiteit voegt waarde toe aan je organisatie

Neurodiversiteit voegt waarde toe aan je organisatie

Beschouw neurodiversiteit als vormen van diversiteit en creëer een employer journey waarin iedereen zich gehoord en gesteund voelt, adviseert expert Heleen Mes.

Schiphol-CHRO Esmé Valk: "We hebben volgens mij voor het eerst in Nederland in een aanbesteding de eisen aan kwaliteit van werk meer gewicht gegeven dan de prijs." Foto: Guido Benschop

CHRO Royal Schiphol Group: 'Mijn doel is de magie en de trots op...

Schiphol is een wereld waar alles en iedereen samenkomt. Dat is precies wat Esmé Valk, CHRO bij Royal Schiphol Group, zo aanspreekt.

Wakker het vuur in je organisatie aan in 4 stappen

Wakker het vuur in je organisatie aan in 4 stappen

Werkgeluk en verandermanagement zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met Happy Change Management verander je het gedrag en zorg je voor meer werkgeluk in je organisatie.

In 4 stappen naar een betere digitale employee experience

In 4 stappen naar een betere digitale employee experience

Heeft HR een rol in de digitale employee experience (DEX)? Absoluut. Met deze 4 stappen realiseert jouw organisatie een betere DEX.

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Bij 60% van de HR-professionals staat employee experience hoog op de agenda, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe organiseer je dit? Expert Heleen Mes deelt 4 praktijkvoorbeelden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.