Een grote meerderheid van de HR-professionals die de survey van PW hebben ingevuld, vindt employee experience van groot belang. Vooral voor het behoud van medewerkers en voor de positie op de arbeidsmarkt. Voor een groot deel van de ondervraagden past een goede employee experience ook bij de ambitie en overtuigingen van de organisatie.
Je zou dus denken dat er flink ingezet wordt op deze discipline. Maar niets is minder waar. Slechts een handvol van de ondervraagden vindt dat de aandacht voor employee experience het afgelopen jaar is toegenomen in de organisatie. Bij ruim 50 procent is die aandacht juist minder geworden of zelfs sterk gedaald. Het lukt organisaties dan ook niet om echt prioriteit te geven aan het verbeteren van de beleving van hun medewerkers. In veel organisaties zijn er wel initiatieven gestart, maar in de meeste gevallen bloeden die langzaam dood. Ruim de helft geeft aan dat ze ook helemaal geen geformuleerde employee experience strategie, missie of ambitie hebben. Dan is het sowieso lastig om de werknemersbeleving echt te verbeteren.
Een ruime meerderheid geeft aan dat HR de kar moet trekken wat dit betreft. Daarvoor moet men veelal anders gaan werken, zo is de consensus. Bovendien zijn veel HR-professionals van mening dat HR meer interne samenwerkingen moet aangaan. Maar vooral is er veel meer kennis en expertise nodig over employee experience aldus de ondervraagden. Naast natuurlijk extra geld en support van de directie en andere afdelingen.