Alles wat HR moet weten over de Wet verplichtstelling...
Het is straks verplicht voor organisaties met minimaal 10 werknemers om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Dit moet ongewenst gedrag op de werkvloer helpen voorkomen.
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
Het is straks verplicht voor organisaties met minimaal 10 werknemers om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Dit moet ongewenst gedrag op de werkvloer helpen voorkomen.
Nu grensoverschrijdend gedrag en ongewenste omgangsvormen meer en meer aan het licht worden gebracht, groeit de aandacht voor het vak van vertrouwenspersoon. Wat doet hij of zij precies en welke vaardigheden en kwaliteiten mag je verwachten?
De verplichte vertrouwenspersoon gaat gelden voor bedrijven met meer dan 10 werknemers, na de goedkeuring van de Eerste Kamer. Welke andere aanpassingen in het wetsvoorstel zijn relevant voor HR?
Iedere werknemer moet terecht kunnen bij een vertrouwenspersoon. Zo moeten werkgevers werknemers beschermen tegen ongewenste omgangsvormen.
Niet alle werkgevers zijn overtuigd dat een vertrouwenspersoon een absolute noodzaak is. Volgens De Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen heeft ongeveer de helft van bedrijven op dit moment een vertrouwenspersoon.
Meer dan tien miljoen keer is de uitzending van #BOOS over The Voice of Holland op YouTube bekeken. Op de ophef volgde de ontluisterende val van Ajax-directeur Marc Overmars. Het onderwerp sociale veiligheid is ineens (weer) top-of-mind. Veel organisaties reageren met een protocol, training of meldpunt. Voor een meer structurele aanpak kan technologie een helpende hand toesteken.
Hoe creëer je als HR een veilige bedrijfscultuur, een cultuur waarin grensoverschrijdend gedrag geëlimineerd wordt? Hoewel de kenmerken van een veilige cultuur per bedrijf verschillen, zijn er drie gemeenschappelijke centrale elementen. Wanneer je deze kenmerken als barometer gebruikt, kun je meten hoe jouw organisatie ervoor staat. Een routekaart naar een veilige bedrijfscultuur.
Diversiteit en inclusiviteit mogen geen lege begrippen zijn in een organisatie. Die vul je samen in, maar HR moet daarin de eerste stappen nemen, stelt Jeroen Riemeijer in dit blog.
Meer dan de helft van de grotere organisaties (met meer dan 50 medewerkers) heeft nog geen RI&E voor ongewenste omgangsvormen. Lees in deze gratis download waarom elke organisatie een vertrouwenspersoon zou moeten hebben en wat deze functie inhoudt.
Meer dan de helft van de grotere organisaties (met meer dan 50 medewerkers) heeft nog geen RI&E voor ongewenste omgangsvormen.