1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Een op de vijf managers weet zelf ook niet waar hij mee bezig is

Een meerderheid van de Nederlandse werknemers heeft weinig vertrouwen in de leiding van het bedrijf. Zij denken dat managers niet altijd weten wat ze moeten doen. Een gevoel dat wordt gedeeld door een op de vijf managers.

Een op de vijf managers weet zelf ook niet waar hij mee bezig is

Dit blijkt uit onderzoek van implementatie-adviesbureau Intermedius onder 1.107 medewerkers en managers  in het kader van de Portfoliomanagement Awards.

Drie op de vijf ondervraagden hebben het idee dat managers niet precies weten wat ze moeten doen. Dat gevoel is vooral sterk in de financiële sector waar maar 22 procent van de ondervraagden denkt dat zijn leidinggevenden precies weten waar ze mee bezig zijn. In de bouw is het vertrouwen in het management het grootst: 75 procent vertrouwt op de kennis en kunde van de managers.

Vrouwen vaker onzeker

Een grote groep managers erkent dat ze eigenlijk niet goed weten wat er precies van ze wordt verwacht. Vooral vrouwelijke managers van 30 tot veertig jaar voelt zich onzeker: maar liefst de helft weet niet aan welke verwachtingen ze moet voldoen. Gemiddeld genomen weet 19 procent van de mannen en 24 procent van de vrouwelijke managers niet precies wat ze moeten doen.

Gebrekkige informatie

Mogelijk speelt de gebrekkige informatie die managers ontvangen hier een rol in. 37 procent van hen vindt dat de managementinformatie binnen hun organisatie niet goed op orde is. Diane Dros, managing partner bij Intermedius,: "Vandaag de dag is actuele managementinformatie cruciaal. Met name bij corporates ontbreekt vaak informatie over andere bedrijfsonderdelen. Dat ondermijnt goed management en betrouwbaar leiderschap."

Werknemer wordt niet gehoord

Werknemers hebben meer klachten over hun leidinggevenden. Zo vinden werknemers vaak dat er onvoldoende naar ze wordt geluisterd. Hoe groter de organisatie, hoe minder werknemers het idee hebben dat ze worden gehoord. 42 procent van de managers erkennen dat de stem van de werknemer vaak verloren gaat in de organisatie.

Samenwerking

Samenwerking gaat al evenmin van een leien dakje. Bijna een derde van de ondervraagden zegt dat er binnen hun organisatie onvoldoende wordt samengewerkt. “We zien in de praktijk dat effectief samenwerken binnen en tussen bedrijven vaak een uitdaging is”, zegt Dros. “Wederzijds begrip hierin is essentieel, maar daar wordt niet genoeg tijd voor vrijgemaakt. Hierdoor blijft iedereen vooral aan zijn eigen belangen denken en is het lastig om een wendbare organisatie te bewerkstelligen.”

Wendbaarheid

En wanneer het gaat om de wendbaarheid van de organisatie is er volgens de respondenten nog veel ruimte voor verbetering. Twee derde van de ondervraagden vind hun bedrijf niet wendbaar genoeg. Vooral in middelgrote (501 tot 1000 medewerkers) tot grote bedrijven klagen managers en werknemers over een gebrek aan wendbaarheid. Managers (67%) storen zich hier net iets vaker aan dan werknemers (66%).

"Wendbaarheid, of juist het gebrek daaraan, is een essentieel onderwerp, met name voor grote organisaties”, aldus Dros. “Het management van deze organisaties zou er goed aan doen dit als strategisch thema op de agenda te zetten. Daarbij is een heldere koers die wordt doorvertaald naar alle lagen van de organisatie belangrijk. Wij zien dat dit bij veel bedrijven niet gebeurt."

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Bij 60% van de HR-professionals staat employee experience hoog op de agenda, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe organiseer je dit? Expert Heleen Mes deelt 4 praktijkvoorbeelden.

Jan Carel Uylenberg van AS Watson
Foto: Guido Benschop

HR-directeur Kruidvat: 'Het hele HR-beleid draait om de favoriete...

De HR-strategie van AS Watson, bekend van Kruidvat en Trekpleister, draait om één duidelijke missie: de favoriete werkgever zijn én blijven. HR-directeur Jan Carel Uylenberg legt uit hoe het bedrijf daar met 4 HR-pijlers aan werkt.

Maartje Burghoorn en Diederick Doets: “We vonden het vreemd hoe weinig organisaties weten van hun employee experience."

Werkgelukapp Frank: 'Continu inzicht voor betere werkbeleving'

De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."

Employee experience bij Randstad: 'Oude gewoontes loslaten en nieuwe aanleren'

Employee experience bij Randstad: 'Oude gewoontes loslaten en nieuwe...

Randstad Groep Nederland startte 4 jaar geleden met een employee experience-aanpak. Heleen Mes, expert op dit gebied, sprak met Andrea Pierik, lead employee experience en chief portfolio officer HR, over haar ervaringen.

Met succes aan de slag met de Roadmap Werkgeluk

Met succes aan de slag met de Roadmap Werkgeluk

Als HR wil je werkgeluk introduceren en verankeren in de organisatie. Met de Roadmap Werkgeluk heb je een slim stappenplan en kun je direct aan de slag.

De voordelen van de workation: hogere productiviteit, grotere medewerkersloyaliteit

De voordelen van de workation: hogere productiviteit, grotere...

Al sinds 2017 gaat het bedrijf Brandfirm met alle medewerkers (toen nog 15) van januari tot en met maart naar een tropisch oord om vanuit daar te werken. Dat brengt voordelen en kansen, maar ook uitdagingen met zich mee. Wat kan HR hiervan leren?

Nieuw in medewerkersonderzoek: scannen van e-mails en chats met AI

Nieuw in medewerkersonderzoek: scannen van e-mails en chats met AI

Kan AI de jaarlijkse medewerkerssurvey of het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) overnemen? Ja, stelt empolyee experience-expert Heleen Mes. Sterker nog: die ontwikkeling is al ingezet.

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

Als je de reis- en contactmomenten van je medewerkers in kaart brengt, kun je sturen op ervaringen die bijdragen aan werkgeluk. Bovendien kun je laten zien waar jouw organisatie voor staat, schrijft werkgeluk-expert Gea Peper.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.