Een competitieve cultuur? Focus op harde targets? Millennials maak je er niet gelukkig mee. Meer dan voorgaande generaties zijn zij gericht op het creëren van een ‘zinvol bestaan’.
De juiste toon vinden
Wie millennials – ook wel Generatie Y genoemd – wil werven, moet dus de juiste toon weten te vinden. Zie het sollicitatiegesprek niet als een vraaggesprek, maar als mogelijkheid om wederzijds te verkennen of er een klik is.
Ontwikkelingsmogelijkheden
Ga in zowel de vacaturetekst als tijdens het eerste gesprek al duidelijk in op de ontwikkelingsmogelijkheden binnen het bedrijf. Door de economische crisis beseffen de millennials terdege dat vaardigheden vluchtig zijn. Zij willen zich blijven ontwikkelen zodat ze niet over vijf jaar overbodig zijn.
Ook millennials willen goed salaris en vaste baan
De wens om bij te dragen aan een betere wereld en tot een zinvol bestaan te komen, betekent niet dat de millennials helemaal niet materialistisch zijn. Een goed salaris en uitzicht op een vaste baan vinden ook de jonge talenten belangrijk.
12 tips voor het werven van millennials
Door de vergrijzing verdwijnt kennis uit de organisatie. Het is voor veel organisaties daarom van levensbelang om jonge talentvolle medewerkers te vinden en te binden. Hoe kunnen zij ervoor zorgen dat zij aantrekkelijk zijn voor millennials? 12 tips:
- Zorg dat de organisatie millennialproof is;
- Leg in een vroeg stadium contact;
- Mijd clichés in vacatureteksten;
- Vraag jongeren om mee te schrijven aan de vacatureteksten;
- Wervende video? Bied een reëel inkijkje in de organisatie;
- Laat individuele medewerkers het visitekaartje van de organisatie zijn;
- Toon de werkvloer;
- Schets een duidelijk toekomstperspectief in de wervingscampagne;
- Reageer snel op sollicitaties;
- Zie het sollicitatiegesprek niet als een vraaggesprek;
- Onderschat het belang van salaris niet;
- Maak in de vacaturetekst duidelijk dat medewerkers continu worden gecoacht.
Meer weten? Visma licht alle 12 aandachtspunten voor het werven van millennials nader toe in een gratis whitepaper. Klik hier om deze gratis whitepaper te downloaden