Vooral millennials, jonge professionals geboren tussen 1980 en het jaar 2000 zijn populair op de arbeidsmarkt. Maar wat zoeken zij in een werkgever?
Wat is een aantrekkelijke werkgever?
Uit onderzoek van Effectory, uitgevoerd onder ruim 300.000 medewerkers, blijkt dat millennials een organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan, als een aantrekkelijke werkgever beoordelen.
Millennials willen het liefste werken voor organisaties met een helder en eerlijk verhaal, die zich bezig houden met duurzame bedrijfsvoering. Jongeren tot 35 jaar beoordelen de stelling ‘Ik vind het belangrijk dat een organisatie aandacht besteedt aan maatschappelijk verantwoord ondernemen’ met een 7,7. Vanaf 35 jaar daalt deze score, de groep vanaf 45 jaar beoordeelt de stelling gemiddeld met een 7,4.
Tip 1: ga voor een eerlijk verhaal
Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, geeft tekst en uitleg. “Jonge professionals willen zich kunnen identificeren met de doelen en visie van een organisatie.”
Een eerste tip om je als organisatie op de kaart te zetten als aantrekkelijke werkgever, is volgens Heezen dan ook om je toegevoegde waarde als organisatie te bepalen. “Waarom zijn wij een leuke, boeiende organisatie? Op welke manier voegen we wat toe aan de wereld? Elke organisatie voegt iets toe – anders heb je geen bestaansrecht.”
Of er een match is, bepalen jonge professionals meestal niet op basis van een vacaturetekst, maar op basis van ervaringen van medewerkers en klanten op social media, vlogs en blogs. “Kortom, ze zoeken content die een echt inkijkje geeft in de wereld van de organisatie. Organisaties die geen eerlijke, betrokken bijdrage leveren, vallen door de mand.”
Transparantie
Door de transparantie van social media is het goed zichtbaar als organisaties niet integer zijn. Omdat jonge medewerkers duurzaamheid heel belangrijk vinden, roept dit steeds meer weerstand op. “Ze vermijden zo’n werkgever en klanten doen liever ergens anders zaken”, vertelt Heezen. “Bij succesvolle organisaties zien we juist het omgekeerde. Als bedrijven een glashelder antwoord kunnen geven op vragen als: “Wat dragen wij bij?” en “Wat is onze toegevoegde waarde in de maatschappij?” zijn ze mateloos populair. En die populariteit werkt als een inktvlek. Ervaringen worden doorgeven en de aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en klanten groeit.”
Dit effect wordt nog verder versterkt door de ‘reclame’ die bestaande medewerkers maken, bijvoorbeeld via social media. Zij zijn waardevolle ambassadeurs. Wanneer je als organisatie oprecht een waardevolle bijdrage levert aan de maatschappij, dan komen de beste mensen vanzelf naar je toe.
Tip 2: besteed veel aandacht aan onboarding
Maar misschien nog wel belangrijker, hoe zorg je vervolgens dat je de nieuwe talenten ook binnenhoudt? Ook op dat vlak heeft Heezen een aantal praktische tips. Zo raadt hij aan veel aandacht te besteden aan een professioneel instroomproces “Na recruitment heeft het onboarding- of instroomproces de grootste businessimpact van alle HR-taken. Veel organisaties onderschatten dit. Vaak wordt hier minder aandacht aan besteed en wordt het over gelaten aan de afdeling waar de medewerker uiteindelijk terecht komt. Hier ligt potentie voor verbetering! De eerste maanden in een functie zijn namelijk cruciaal voor het verdere verloop van een carrière. Dit geeft een de kickstart aan de bevlogenheid en productiviteit van nieuwe medewerkers."
Tip 3: Benut het enthousiasme van nieuwe medewerkers
“Nieuwe medewerkers zijn uitstekende ambassadeurs voor je organisatie”, tipt Heezen. Van de medewerkers die minder dan 1 jaar in dienst zijn, raadt ruim 86% de organisatie aan bij vrienden en kennissen. “Doe hier je voordeel mee. Deze groep nieuwe, enthousiaste medewerkers kan je organisatie helpen om op een efficiënte manier nog meer talent aan te trekken.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Effectory.