1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Wat kan micro-leren betekenen voor jouw organisatie?

Micro-leren, supersnel en efficiënt kennis opdoen, het past helemaal bij deze tijd. Hans Schuurmans, CEO van SkillsTown, vertelt in deze blog waarom micro-leren steeds populairder wordt en wanneer het wel of juist niet werkt.

Wat kan micro-leren betekenen voor jouw organisatie?

Sponsored content door Skillstown

Door alle technologische ontwikkelingen wordt het steeds makkelijker om informatie te verkrijgen. Weet je even niet meer wat de Engelse vertaling van een woord is? Binnen enkele seconden vind je het antwoord op Google. Wil je weten hoe je een bepaald liedje op je gitaar speelt? Er bestaat ongetwijfeld een YouTube-video waarin iemand het stap voor stap voordoet. Eigenlijk zijn we hierdoor een beetje verwend geworden. We willen supersnel alle beschikbare informatie over een onderwerp kunnen raadplegen. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor online leren; het micro-leren wordt steeds populairder.

Snel kennis vergaren

Tegenwoordig moet alles zo effectief en efficiënt mogelijk. Tijd is daarbij een belangrijke factor. Ook het tot je nemen van kennis moet het liefst zo min mogelijk tijd in beslag nemen. Ik zie deze trend terugkomen in de wensen van klanten. We leven in een wereld die steeds sneller verandert. Dit betekent dat we kennis steeds sneller tot onze beschikking moeten krijgen. Als je bijvoorbeeld wilt leren hoe een bepaald softwaresysteem werkt, kun je daar niet meer maanden voor uittrekken. Dan is het systeem al drie keer veranderd. Dit is een van de redenen waarom micro-leren in opkomst is.

Kennis snel terughalen

Bij micro-leren krijg je bovendien ondersteuning op het moment dat jij het nodig hebt met behulp van korte video’s, compacte teksten of andere features. Deze vorm van leren helpt je beter presteren. In 1885 bewees de wetenschapper Ebbinghaus al dat mensen snel vergeten. Als je een les volgt, ben je na een uur al vijftig procent van wat er verteld werd vergeten. Na drie weken is dit al tachtig procent. Gelukkig zijn we tegenwoordig niet meer afhankelijk van een docent. We kunnen op elk moment de nodige kennis opzoeken, via het internet op een tablet of onze smartphone. Hierdoor kunnen we alle kennis die we vergeten zijn, terughalen op het moment dat het nodig is. Onze leeroplossing DirectKnow is hierop gebaseerd.

Concept 70:20:10

Micro-leren komt ook terug in het concept 70:20:10, waar tegenwoordig veel over gesproken wordt. De basis van 70:20:10 is dat we op verschillende manieren leren. We leren ongeveer tien procent formeel, bijvoorbeeld via opleidingen. Twintig procent van onze kennis ontstaat op basis van de dingen die we leren van anderen. En het grootste deel van onze kennis komt uit onze werkervaring. Op dit principe spelen micro-cursussen in, want op het werk heb je vaak geen tijd om een lange cursus te volgen of urenlang te zoeken naar de juiste informatie. Je wilt snel iets leren en het direct kunnen toepassen.

Micro-leren als aanvulling

Toch zal het uitgebreid studeren nooit helemaal zal verdwijnen. Het micro-leren vervangt de langere cursussen en opleidingen niet, het is eerder een aanvulling. De vorm van leren die je kiest, hangt samen met je leerdoel. Als jouw doel is om een expert te worden op het gebied van Excel, dan zal je een complete opleiding moeten volgen. Maar snap je een bepaalde functie niet en heb je deze snel nodig, dan kun je beter kiezen voor een micro-cursus.

Ontwikkelingen in online cursussen

Ook in de langere online cursussen zijn er ontwikkelingen. We zien dat het voor cursisten en organisaties belangrijker wordt dat een online cursus een kwaliteitskeurmerk heeft. In de traditionele opleidingswereld zien we al veel langer dat accreditatie belangrijk is, maar tegenwoordig wordt dit ook voor online opleidingen steeds gangbaarder. Wij waren bijvoorbeeld de eerste online opleider met de internationale LPI-accreditatie en we hebben al drie keer de CEDEO-erkenning mogen ontvangen. Over het algemeen zien we twee trends. Als het om leren gaat, zijn de kwaliteit en accreditatie belangrijk. Wanneer het gaat om beter presteren dan kiezen mensen eerder voor kort en krachtig.

Leren is geen doel

Ten slotte nog een tip voor organisaties die zelf actief aan de slag zijn of gaan met online leren: Kijk naar je organisatiedoelen en laat het leren daarop aansluiten. Leren moet geen doel op zich zijn, maar een middel om je organisatiedoelstelling te bereiken.

Lees ook: Het nieuwe leren: nooit uitgeleerd op de werkvloer

Zelf aan de slag met mirco-leren?

Neem direct contact op en informeer naar de mogelijkheden.

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Hier moet HR op letten.

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of die ESG-ambities haalbaar zijn in de krappe kantorenmarkt. Terwijl ze wel mede bepalend zijn voor de aantrekkingskracht op jong talent. "Een integrale ESG-blik, inclusief die van HR, is cruciaal."

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Werkgevers hebben vaak geen weet van de impact die mantelzorg heeft op medewerkers en de organisatie. Fello biedt hierin ondersteuning en ontzorgt de mantelzorger én de werkgever. "Met de mantelzorgscan brengen we in kaart hoe groot de mantelzorgdruk in de organisatie is en welke impact die heeft."

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Het concept-wetsvoorstel 'Wijziging re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar van werknemers bij kleine en middelgrote werkgevers' moet kleine en middelgrote werkgevers meer 'wendbaar maken bij hun re-integratie-inspanningen'. Wat houdt dit in en wat wordt het vervolg?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.