1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

4 criteria om de juiste gezondheidsinterventie te kiezen

Medewerkers gezond en inzetbaar houden is van levensbelang voor elke werkgever. Daarom is het problematisch dat veel bedrijven de ogen sluiten voor een groot deel van de arbeidsgerelateerde zorg.

4 criteria om de juiste gezondheidsinterventie te kiezen

Zeg eens eerlijk, weet u hoeveel providers – bedrijven die arbeidsgerelateerde zorg aanbieden – uw bedrijf eigenlijk gebruikt? Meer dan een handjevol? Dan bent u een uitzondering. Van alle bedrijven in Nederland werkt twee derde met niet meer dan vijf providers.

Eigen netwerk bepaalt inzet zorg

In de praktijk zie ik dat het inzetten van arbeidsgerelateerde zorg vaak gebeurt op basis van een eigen netwerk, ervaring of advies van de bedrijfsarts. En dus niet vanuit het inzicht in het totale aanbod, de kwaliteit en de echte behoefte van de medewerker.

Inzicht in kosten en kwaliteit ontbreekt

Dat betekent dat bedrijven zich beperken tot slechts een klein deel van de totale markt voor arbeidsgerelateerde zorg en geen gebruik maken van de volledige breedte en mogelijkheden van het aanbod. Ook weten veel bedrijven niet hoeveel interventies er bij hun jaarlijks worden ingezet. Laat staan dat ze inzicht hebben in de kosten en kwaliteit van de interventies en de onderlinge prijsverschillen tussen aanbieders.

Voor de meeste organisaties is de markt van arbeidsgerelateerde zorg dus één grote blinde vlek. En dat is een gemiste kans, want er valt juist heel wat te kiezen.

Markt voor bedrijfszorg is versnipperd

Als we kijken naar de markt van bedrijfszorg, waar hebben we het dan eigenlijk over? Het is een relatief jonge en diverse markt, met een aantal grotere landelijke aanbieders, maar met bovenal veel zzp’ers en kleinere, vaak lokale bedrijfjes.

Er zijn zo’n achthonderd aanbieders die meer dan vierduizend interventies aanbieden. Sommige bieden bedrijfszorg aan naast hun reguliere zorgaanbod. En maar liefst driekwart richt zich op preventieve zorg.

Fysieke en mentale klachten

Er is veel aanbod op fysieke klachten, zoals bedrijfsfysiotherapie of ergocoaching. Daarnaast is er natuurlijk ook veel aandacht voor mentale klachten. Denk bijvoorbeeld aan mindfulness (overigens een evidence based interventie), yoga, maar ook budgetcoaching. Tot slot zien we veel leefstijladvies en re-integratiecoaching.

Overvloed maakt kiezen lastig

Kiezen is lastig, want op basis van welke criteria maak je een gedegen keuze? Aanbieders geven weinig inzicht in kosten en kwaliteit. En de gebruikte kwaliteitslabels of keurmerken zijn vaak onduidelijk. Hoe maak je dus uit dit enorme en ondoorzichtige aanbod de juiste keuze passend bij de context van jouw organisatie?

4 criteria voor de beste keuze

  1. Kies een aanbieder gebaseerd op het specialisme
    Er zijn aanbieders die van alle markten thuis lijken te zijn. Mentale weerbaarheidstrainingen, timemanagement, balansworkshops, ze lijken alles te kunnen. Beter is een specialist te zoeken die thuis is in het voorkomen of verhelpen van de specifieke klachten van uw medewerkers. Dat vergroot de kans op een effectieve interventie.
  2. Neem de fase waarin de medewerker zich bevindt als uitgangspunt
    De juiste interventie inzetten op het juiste moment is van groot belang. Een mindfulnesstraining voor een medewerker die al een half jaar thuis zit met een zware burn-out is waarschijnlijk niet meer de best passende interventie in die fase. Het is dus belangrijk om de situatie van de medewerker als uitgangspunt te nemen en daarop een passende interventie te kiezen.
  3. Geef de voorkeur aan evidence based interventies
    Zo’n 30 procent van alle interventies is evidence based. In het ondoorzichtige aanbod is het lastig om de kwaliteit van een interventie te bepalen. Om de kans op resultaat te vergroten geeft u beter de voorkeur aan evidence based interventies. Mindfulness bijvoorbeeld is evidence based. Goed om te weten als u een medewerker wilt helpen om beter in balans te blijven in een drukke levensfase.
  4. Kies voor kwaliteit en krijg duidelijk wat voor uw organisatie kwaliteit is
    Als HR-professional weet u dat investeren in gezondheid en inzetbaarheid loont. Kies daarom op basis van kwaliteit en bepaal wat belangrijk is voor uw organisatie. Is specifieke kennis van uw werkomgeving nodig? Kies dan een aanbieder die weet wat er speelt in uw branche of bedrijf.
    Laat niet alleen de prijs leidend zijn, maar kijk naar de resultaten die een provider heeft geboekt. Hoe effectief is bijvoorbeeld een stoppen met roken training? Hoeveel procent rookt nog steeds niet na één jaar, 40 procent, of 80 procent, bij aanbieder a en aanbieder b?

Begin met bewust kiezen

Er valt dus heel wat te kiezen op de markt van arbeidsgerelateerde zorg. Begin vanaf vandaag met bewust kiezen en u hebt al een eerste stap gezet in het effectiever gezond en inzetbaar houden van uw medewerkers.

 Wouter Schouten | Bedrijfszorgspecialist CZ

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

Een zieke werknemer weigert naar de bedrijfsarts te gaan. Wat doe je als HR?

Een zieke werknemer weigert naar de bedrijfsarts te gaan. Wat doe je...

Als je medewerker geen goede reden kan geven voor diens afwezigheid, kun je overgaan tot loonopschorting. Meer vragen en antwoorden vind je in de faq over de bedrijfsarts.

Voorbeeldbrief: werknemer verschijnt niet bij bedrijfsarts

Voorbeeldbrief: werknemer verschijnt niet bij bedrijfsarts

Gebruik deze modelbrief 'Werknemer verschijnt niet bij de bedrijfsarts' om je medewerker te wijzen op de verplichting om naar de bedrijfsarts te gaan.

Arbodienst kiezen? Hier moet je op letten

Arbodienst kiezen? Hier moet je op letten

De arbodienst is niet slechts een verplichte schakel in het verzuimproces; het is een van je belangrijkste businesspartners binnen het strategisch verzuimmanagement. Goede aansturing en ondersteuning kunnen het verschil maken. Waar moet je op letten? En hoe selecteer je een nieuwe arbodienst?

Voorbeeldbrief oproep voor bedrijfsarts

Voorbeeldbrief oproep voor bedrijfsarts

Gebruik voorbeeldbrief 'Oproep voor bedrijfsarts' om je werknemer uit te nodigen voor een afspraak bij de bedrijfsarts.

NVAB: 'Bedrijfsarts moet specialistischere rol krijgen'

NVAB: 'Bedrijfsarts moet specialistischere rol krijgen'

Het tekort aan bedrijfsartsen wordt groter en groter. Een koersverandering is volgens de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) daarom noodzakelijk.

Werkgever eist dat zieke chauffeur voor artsbezoek uit Roemenië komt. Wat zegt de rechter?

Werkgever eist dat zieke chauffeur voor artsbezoek uit Roemenië komt....

Een chauffeur is naar huis gereisd om te herstellen, maar moet van zijn werkgever in Nederland re-integreren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.