Zeg eens eerlijk, weet u hoeveel providers – bedrijven die arbeidsgerelateerde zorg aanbieden – uw bedrijf eigenlijk gebruikt? Meer dan een handjevol? Dan bent u een uitzondering. Van alle bedrijven in Nederland werkt twee derde met niet meer dan vijf providers.
Eigen netwerk bepaalt inzet zorg
In de praktijk zie ik dat het inzetten van arbeidsgerelateerde zorg vaak gebeurt op basis van een eigen netwerk, ervaring of advies van de bedrijfsarts. En dus niet vanuit het inzicht in het totale aanbod, de kwaliteit en de echte behoefte van de medewerker.
Inzicht in kosten en kwaliteit ontbreekt
Dat betekent dat bedrijven zich beperken tot slechts een klein deel van de totale markt voor arbeidsgerelateerde zorg en geen gebruik maken van de volledige breedte en mogelijkheden van het aanbod. Ook weten veel bedrijven niet hoeveel interventies er bij hun jaarlijks worden ingezet. Laat staan dat ze inzicht hebben in de kosten en kwaliteit van de interventies en de onderlinge prijsverschillen tussen aanbieders.
Voor de meeste organisaties is de markt van arbeidsgerelateerde zorg dus één grote blinde vlek. En dat is een gemiste kans, want er valt juist heel wat te kiezen.
Markt voor bedrijfszorg is versnipperd
Als we kijken naar de markt van bedrijfszorg, waar hebben we het dan eigenlijk over? Het is een relatief jonge en diverse markt, met een aantal grotere landelijke aanbieders, maar met bovenal veel zzp’ers en kleinere, vaak lokale bedrijfjes.
Er zijn zo’n achthonderd aanbieders die meer dan vierduizend interventies aanbieden. Sommige bieden bedrijfszorg aan naast hun reguliere zorgaanbod. En maar liefst driekwart richt zich op preventieve zorg.
Fysieke en mentale klachten
Er is veel aanbod op fysieke klachten, zoals bedrijfsfysiotherapie of ergocoaching. Daarnaast is er natuurlijk ook veel aandacht voor mentale klachten. Denk bijvoorbeeld aan mindfulness (overigens een evidence based interventie), yoga, maar ook budgetcoaching. Tot slot zien we veel leefstijladvies en re-integratiecoaching.
Overvloed maakt kiezen lastig
Kiezen is lastig, want op basis van welke criteria maak je een gedegen keuze? Aanbieders geven weinig inzicht in kosten en kwaliteit. En de gebruikte kwaliteitslabels of keurmerken zijn vaak onduidelijk. Hoe maak je dus uit dit enorme en ondoorzichtige aanbod de juiste keuze passend bij de context van jouw organisatie?
4 criteria voor de beste keuze
- Kies een aanbieder gebaseerd op het specialisme
Er zijn aanbieders die van alle markten thuis lijken te zijn. Mentale weerbaarheidstrainingen, timemanagement, balansworkshops, ze lijken alles te kunnen. Beter is een specialist te zoeken die thuis is in het voorkomen of verhelpen van de specifieke klachten van uw medewerkers. Dat vergroot de kans op een effectieve interventie. - Neem de fase waarin de medewerker zich bevindt als uitgangspunt
De juiste interventie inzetten op het juiste moment is van groot belang. Een mindfulnesstraining voor een medewerker die al een half jaar thuis zit met een zware burn-out is waarschijnlijk niet meer de best passende interventie in die fase. Het is dus belangrijk om de situatie van de medewerker als uitgangspunt te nemen en daarop een passende interventie te kiezen. - Geef de voorkeur aan evidence based interventies
Zo’n 30 procent van alle interventies is evidence based. In het ondoorzichtige aanbod is het lastig om de kwaliteit van een interventie te bepalen. Om de kans op resultaat te vergroten geeft u beter de voorkeur aan evidence based interventies. Mindfulness bijvoorbeeld is evidence based. Goed om te weten als u een medewerker wilt helpen om beter in balans te blijven in een drukke levensfase. - Kies voor kwaliteit en krijg duidelijk wat voor uw organisatie kwaliteit is
Als HR-professional weet u dat investeren in gezondheid en inzetbaarheid loont. Kies daarom op basis van kwaliteit en bepaal wat belangrijk is voor uw organisatie. Is specifieke kennis van uw werkomgeving nodig? Kies dan een aanbieder die weet wat er speelt in uw branche of bedrijf.
Laat niet alleen de prijs leidend zijn, maar kijk naar de resultaten die een provider heeft geboekt. Hoe effectief is bijvoorbeeld een stoppen met roken training? Hoeveel procent rookt nog steeds niet na één jaar, 40 procent, of 80 procent, bij aanbieder a en aanbieder b?
Begin met bewust kiezen
Er valt dus heel wat te kiezen op de markt van arbeidsgerelateerde zorg. Begin vanaf vandaag met bewust kiezen en u hebt al een eerste stap gezet in het effectiever gezond en inzetbaar houden van uw medewerkers.
Wouter Schouten | Bedrijfszorgspecialist CZ