1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

10 vuistregels voor optimaal medewerkersonderzoek

De kracht van een organisatie ligt bij de mensen die er werken. Om inzicht te krijgen in wat er leeft en speelt onder de medewerkers kan het uitvoeren van een medewerkersonderzoek een waardevolle interventie zijn.

10 vuistregels voor optimaal medewerkersonderzoek

Sponsored content door Great Place to Work

Ken je dat gevoel dat je aan iets begint – zonder een duidelijk doel en zonder écht te weten hoe het aan te pakken – en dat je vervolgens teleurgesteld bent als het tegenvalt? Net als bij elke veranderinterventie is het belangrijk om er de juiste voorbereiding en aandacht aan te besteden zodat de waarde voor eenieder wordt vergroot.

Stel jezelf de vraag

Great Place to Work heeft 10 vuistregels, met bijbehorende vragen, opgesteld die inzicht geven in waar je staat als organisatie als je voornemens bent om een veranderinterventie – zoals een medewerkersonderzoek – uit te voeren. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Is het medewerkersonderzoek een doel op zichzelf of een middel om een ander doel te bereiken?
  • Bestaat het traject uit 1 maand voorbereiding, 3 maanden om feedback op te halen en 2 maanden voor top-down terugkoppeling? Of wordt de voorbereiding gedaan in 3 maanden, waardoor het ophalen van feedback maar 1 maand duurt en je vervolgens 8 maanden hebt voor de dialoog, actieplannen en voortgangsbewaking?
  • Is de terugkoppeling vooral zenden of een startpunt voor een open dialoog met medewerkers?

Effecten van het optimaal en niet optimaal inzetten

Het optimaal of niet optimaal inzetten van een veranderinterventie heeft effect op verschillende aspecten. Denk bijvoorbeeld aan het responspercentage. We zien bij organisaties die het medewerkersonderzoek optimaal inzetten dat de opvolging bestaat uit een open dialoog over proces en gedrag in plaats van een gesloten discussie over inhoud en anonimiteit.

Het onderzoek heeft ook invloed op het leiderschap binnen een organisatie. Als je de interventie optimaal inzet, dan is het een ontwikkelinstrument voor leiderschap in plaats van een beoordelingsinstrument van leidinggevenden. Tenslotte kan iedere veranderinterventie een moment zijn om vertrouwen te bouwen. Maar bij onvoldoende aandacht en opvolging kan ze ook vertrouwen afbreken.

Waar staan jullie als organisatie?

Het vooraf bepalen van doelen, het opzetten van de gewenste communicatie en vormgeven van de juiste stappen van opvolging op korte én lange termijn zijn uiteindelijk het meest bepalend voor het succes van iedere veranderinterventie. In de checklist in de paper kun je per vraag nagaan of jouw organisatie meer aan de linkerkant (minst optimale) of de rechterkant (meest optimale) staat.

3225201_10_vuistregels_Medewerkersonderzoek_als_veranderinterventie.pdf

Download

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een richtlijn die bedrijven in de (nabije) toekomst verplicht te rapporteren over hun impact op mens en klimaat. ADP Nederland heeft hierin al flinke stappen gezet.

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je aan denken?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.