Een manier om de organisatie onder de aandacht van potentiële kandidaten te brengen is talent funneling. Werkgevers die dit succesvol toepassen, vestigen regelmatig de aandacht op zichzelf. Vervolgens slagen ze erin die aandacht vast te houden en getalenteerde kandidaten echt nieuwsgierig te maken naar de organisatie.
Succesvolle talent funneling bestaat uit vier stappen:
Stap 1: Attentie – Wijs de wereld op het bestaan van de organisatie
Tijdens de eerste fase van het talent funnelingproces is het enkel de bedoeling om potentiële interessante kandidaten te wijzen op het bestaan van de organisatie. Het trekken van de aandacht kan op allerlei manieren. “Bijvoorbeeld door het verbeteren van de online vindbaarheid (via Google) van de organisatie, met online of offline advertenties, aanwezigheid op beurzen of deelname aan congressen.”
Stap 2. Informatie – Informeer belangstellenden
Als de interesse van talenten eenmaal is gewekt, moet het gemakkelijk zijn om meer informatie te vergaren over de loopbaanmogelijkheden binnen de organisatie. De website moet duidelijk maken dat de organisatie een goede en inspirerende werkgever is. Daarnaast moet de organisatie op de eigen social mediaplatformen een aansprekend verhaal vertellen.
Stap 3. Dialoog – Stimuleer kandidaten om in gesprek te gaan
De volgende stap in het verhogen van de betrokkenheid is door kandidaten te stimuleren een dialoog te starten. Maak de drempel om contact te leggen daarom zo laag mogelijk. Idealiter weerspiegelt dit kennismakingsproces het werkgeversmerk zo veel mogelijk. Van het eerste ‘ik heb uw cv ontvangen’-mailtje, tot alle momenten dat talenten tijdens sollicitatiegesprekken contact met de organisatie hebben.
Stap 4. Beleving – Creëer indrukwekkende ervaringen
Wanneer talenten over de vloer komen om persoonlijk kennis te maken, zorg dan dat die kennismaking een onvergetelijke ervaring wordt. Hoe meer de kandidaten beleven in zo’n situatie en hoe ‘merkwaardiger’ de belevenis is, hoe groter de kans dat ze zich blijvend betrokken voelen bij je organisatie. Om de herinnering levend te houden, kunnen organisaties bovendien een klein cadeautje meegeven na afloop van dit soort events.
Tip! Lees alles over referral recruitment en talent funneling in deze gratis whitepaper