Wie op zoek is naar goede kandidaten, kan niet om het zoekvenster van LinkedIn heen. Door de zoekvraag op de juiste manier te verwoorden, kun je LinkedIn heel gericht inzetten.
Sourcingstrategie bepalen
Voordat je begint met werven, moet je je sourcingstrategie bepalen. Waar kun je jouw gedroomde kandidaat vinden? Werkt hij of zij momenteel waarschijnlijk bij een ander bedrijf? Zo ja, bij welk bedrijf maak je de meeste kans hem of haar te vinden?
Medewerker wegkapen
Het zou fijn zijn om organisaties te identificeren waar relatief veel geschikte kandidaten werken.
Dat is extra interessant wanneer je regelmatig op zoek bent naar hetzelfde type kandidaat. Je kunt je pijlen dan richten op één specifieke organisatie. Wanneer je erin slaagt een medewerker ‘weg te kapen’, volgen er mogelijk meer. Ofwel geïnspireerd door het voorbeeld van hun ex-collega, ofwel op voorspraak van diezelfde persoon.
Ruime selectie
Hoe vind je deze bedrijven waar grote groepen interessante kandidaten werken? Maak daarvoor binnen LinkedIn eerst een ruime selectie van personen met de juiste vaardigheden en ervaring. Daarna kijk je bij welke organisaties deze interessante kandidaten vooral werkzaam zijn.
Zoeken bij de concurrent
Soms is er veel haast bij het vervullen van een vacature. Het werk stapelt zich op, afdelingen raken overbelast en projecten dreigen in het water te vallen. Je voorkeur zal dan uitgaan naar een kandidaat die snel ingewerkt is. Dat maakt kandidaten interessant die ervaring hebben bij de concurrentie of binnen dezelfde branche. Vul daarvoor de bedrijfsnaam als zoekterm in.
Lees hoe u LinkedIn succesvol kunt gebruiken bij de jacht op schaars talent in deze gratis whitepaper