1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Medewerkers willen geen flexibele mobiliteit, of toch wel?

Mensen zijn gewoontedieren, en voor jou en je collega's geldt dat je vaak dingen op de automatische piloot doet. Want hoezeer we ook zeggen dat we van flexibiliteit houden… in de praktijk is dat vaak niet het geval. Dat geldt ook voor de manier waarop ze zakelijk reizen: 90 procent van de medewerkers komt gewoon élke dag op dezelfde manier naar het werk. Is er dan wel behoefte aan dynamisch en modern mobiliteitsbeleid?

Medewerkers willen geen flexibele mobiliteit, of toch wel?

Moderne werkgevers willen hun medewerkers dolgraag maximale keuzevrijheid geven als het gaat om de manier waarop ze naar hun werk komen of relaties bezoeken. Dat is verstandig en sympathiek, maar op medewerkersniveau blijkt het kiezen voor alternatieve vormen van zakelijk reizen een andere grondslag te kennen dan werkgevers soms denken. Komt dat omdat de keuze niet wordt aangeboden, of doordat het keuzeproces onvoldoende wordt begrepen en gefaciliteerd door de werkgever?

Zelf invulling geven aan reisbehoefte

Keuzevrijheid en flexibiliteit in zakelijke mobiliteit betekent niet per se dat iedereen elke dag anders reist. Het betekent dat individuele medewerkers geen standaard optie van de werkgever krijgen en zelf invulling kunnen geven aan hun reisbehoefte. Met name jongere medewerkers in grote steden zien bijvoorbeeld de ‘standaard’ lease-auto eerder als een last dan een benefit omdat ze onder andere de auto niet dicht bij hun huis kwijt kunnen. Zij reizen daarom liever met het openbaar vervoer, de fiets, werken thuis of in een koffielounge.

Flexibele mobiliteit

Waar het in de praktijk op neer komt is dat medewerkers hun reisgedrag willen aanpassen aan hun reisdoel. Als je als werkgever geen alternatieven biedt, zullen medewerkers in hun oude patroon blijven reizen. Zelfs als een bestemming op loopafstand van het station is, met hoge parkeertarieven, blijft men met de auto reizen. Dat is om meerdere redenen onwenselijk.

Als werkgever kun je veel dingen doen om duurzamer en slimmer reisgedrag te stimuleren of te ondersteunen.

Hulp bij keuze zakelijke mobiliteit

Mensen zullen in de praktijk gewoon op één manier naar het werk komen, zegt Marco van Dijke van onafhankelijk mobiliteitsplatform YOR24: “We zijn namelijk gewoontedieren. We zullen daarom geholpen moeten worden met het maken van andere keuzes en de alternatieven moeten in ieder geval beschikbaar zijn. Als we eenmaal geadviseerd zijn dat we voor een specifieke reis goedkoper en duurzamer met het OV bij onze bestemming kunnen komen én in de tussentijd nog kunnen werken ook dan zie je dat we ineens wel anders kiezen. Voor woon-werk verkeer hebben we vaak al wel berekend welk vervoersmiddel (qua tijdsduur, financiën en comfort) de beste optie is, dan zullen we daar stééds voor kiezen. Elke dag weer. Dat is hoe flexibel beleid in de praktijk dus werkt.”

Profielen op basis van verwacht reisgedrag

Het advies is om het daadwerkelijke reisgedrag van mensen te monitoren, en bepaalde profielen te maken op basis van verwacht reisgedrag. Onderscheid daarbij drie hoofdprofielen:

  • mensen die altijd op kantoor werken,
  • mensen die voornamelijk op kantoor werken, en
  • mensen die een externe functie hebben.

Die eerste groep zal in de meeste organisaties verreweg de grootste zijn. Het advies is: bied hen gewoon een vergoeding aan op basis van werkelijk reisgedrag. En wijk je een keer af van het normale vervoersmiddel, dan declareert iemand dat gewoon, handmatig of automatisch.

De redactie van PW. zorgt ervoor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van HR en personeelsmanagement.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Per 1 januari 2025 voor HR: handhaving zzp-wet en wijziging loonkostenvoordeel 

Per 1 januari 2025 voor HR: handhaving zzp-wet en wijziging...

Op 1 januari treedt er een aantal wetswijzigingen in werking. PW. heeft de belangrijkste wijzigingen voor HR op een rij gezet.

Hoe stel je als HR een succesvol personeelshandboek op?

Hoe stel je als HR een succesvol personeelshandboek op?

Een duidelijk, gestructureerd personeelshandboek is voor iedere organisatie een waardevol document. Onze checklist biedt jou als HR-professional houvast bij het creëren en implementeren van een effectief personeelshandboek.

Voorbereidingstijd en afsluittijd als werktijd: hoe gaat HR hiermee om?

Voorbereidingstijd en afsluittijd als werktijd: hoe gaat HR hiermee...

Werknemers iets eerder laten beginnen en langer laten blijven, onbetaald. Het zorgt voor veel discussie. De belangrijkste uitspraken én handvatten voor HR.

Volgens het RIVM zijn er in 2040 2,1 miljoen werkenden met mantelzorgtaken.

Hoe ondersteun je werknemers die hun werk combineren met mantelzorg?

1 op de 4 Nederlanders besteedt naast een baan tijd aan mantelzorg. En door de vergrijzing neemt hun aantal alleen maar toe.

Voorbeeldbrief bevestiging eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden

Voorbeeldbrief bevestiging eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden

Gebruik deze voorbeeldbrief 'Bevestiging eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden' om een wijziging van arbeidsvoorwaarden aan je werknemer te bevestigen.

Hoe ziet de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel eruit?

Hoe ziet de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel eruit?

OCTAS, de onafhankelijke commissie toekomst arbeidsongeschiktheidsstelsel bracht begin dit jaar advies uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. Wat hield dit advies precies in en hoe staat het er nu voor met het toekomstige stelsel?

Alles wat HR moet weten over jeugd- en vakantiewerk

Alles wat HR moet weten over jeugd- en vakantiewerk

Werkenden onder de 18 jaar vallen onder het gewone arbeidsrecht. Wel gelden er voor deze werknemers speciale regels. Hierover lees je alles in deze praktijkgids over jeugd- en vakantiewerk.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.