1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Zo stimuleer je de learning agility

Organisaties die willen overleven, moeten zich snel kunnen aanpassen. En een agile organisatie staat of valt met dito medewerkers, zegt Marit Strunk, regiodirecteur, trainer en assessor van Carrera C. Hoe stimuleer je de learning agility?

Zo stimuleer je de learning agility

Heeft u als HR inzicht in de mate waarin medewerkers van uw organisatie in staat zijn te veranderen? Er zijn tegenwoordig diverse tools op de markt waarmee u die individuele wendbaarheid - de learning agility - in kaart kunt brengen.

De vijf dimensies van learning agility

De wendbaarheid van medewerkers is doorgaans opgebouwd uit vijf dimensies. De eerste is change agility: is een medewerker nieuwsgierig en probeert hij of zij graag nieuwe zaken uit? De tweede is mental agility: Heeft een medewerker analytisch vermogen, vindt hij het leuk om zich in kwesties te verdiepen en op zoek te gaan naar patronen?

De derde en vierde dimensie zijn people agility en results agility. Staat een medewerker open voor anderen, is hij of zij een voortrekker in het team? En is hij of zij doel- en resultaatgericht?

De belangrijkste dimensie is echter de vijfde: self awareness. Kent een medewerker zijn sterke of zwakke punten en is hij bereid zich verder te ontwikkelen?

Richting organisatie bepalen

Als u in kaart hebt kunnen brengen hoe elke medewerker op de verschillende dimensies scoort, begint het echte werk. Medewerkers, leidinggevenden en HR stellen plannen op. In welke richting gaat de organisatie zich bijvoorbeeld ontwikkelen? "Die strategische horizon is maar een paar jaar", zegt Strunk. "De veranderingen in de maatschappij gaan zo snel, dat het vrijwel onmogelijk is om ontwikkelingen op een nog langere termijn te voorspellen."

Is de richting waarin de organisatie zich gaat ontwikkelen eenmaal in kaart gebracht, dan brengen leidinggevenden en medewerkers zelf in kaart welke rol zij daarbij kunnen spelen - nu en in de nabije toekomst. Vervolgens kunnen medewerkers op die nieuwe rol worden voorbereid met HRM-instrumenten als trainingen en coaching.

De voorwaarden voor wendbaarheid

Een belangrijke voorwaarde voor dit proces is dat er een veilige cultuur heerst. Strunk: "Bij een verziekte cultuur komt niemand in beweging: iedereen blijft zitten en houdt zich gedekt."

Een tweede voorwaarde is dat trainingen echt worden ingezet ter ondersteuning van de organisatieontwikkeling. En bijvoorbeeld niet als beloning. "Het is een inkoppertje", geeft Strunk toe. "Maar ik kom nog steeds in de praktijk tegen dat mensen een managementopleiding volgen als beloning voor goed functioneren. Maar als je je beste verkoper bevordert tot manager, raak je je beste verkoper kwijt en krijg je daar een middelmatige manager - of erger - voor terug."

Verder zijn er altijd ook medewerkers die niet kunnen of willen veranderen. "Sommige medewerkers hebben dat niet in zich en willen het echt niet", zegt Strunk. "Dan houdt het op: daar kun je opleidingen en trainingen tegenaan gooien, maar het resultaat zal altijd minimaal zijn. Kijk dan of er een plek is de organisatie is waar die medewerkers - in elk geval voorlopig - toch goed op hun plaats zijn."

Veranderbereidheid trainen

Maar vergis je ook niet: veranderbereidheid is soms ook aan te leren. Strunk: "Het begint er mee dat je medewerkers regelmatig aan het denken zet, bijvoorbeeld in de functioneringsgesprekken en ontwikkelgesprekken. Het komt nog veel te vaak voor dat die gesprekken niet gevoerd worden, of op een verkeerde manier: eenzijdig en oppervlakkig. Als je mensen nooit laat nadenken over wat ze zelf willen, is dat natuurlijk niet echt goed voor hun veranderingsbereidheid."

Jongeren wendbaarder?

Aan de andere kant zijn er ook altijd medewerkers die wel willen veranderen - en soms nog sneller dan de organisatie. Strunk merkt dat, in het algemeen, de nieuwe generatie medewerkers al veel meer veranderingsgezind is dan de voorgaande generaties. "Jonge medewerkers zijn minder gebonden aan een organisatie en zijn meer gericht op wat ze willen bereiken. Die medewerkers kan je aan je binden als je ze de gelegenheid geeft om zich continu te ontwikkelen. Daarmee word je ook aantrekkelijker als werkgever. Zo kom je in een positieve spiraal."

Tot slot moet dit niet bij een eenmalige exercitie blijven. De organisatie en de medewerkers moeten regelmatig tegen het licht worden gehouden, de wereld staat immers niet stil. "Kun jij de doelen halen en blijven halen met de mensen die je in huis hebt? Is de learning agility van je medewerkers daar hoog genoeg voor? Daar gaat het om. Organisaties die het maximale uit hun mensen halen, blijven maximaal presteren."

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Cedeo.

Leiderschap is niet meer top-down, hiërarchisch en met veel macht.

'HR moet zich de hamvraag durven stellen: waar ben ik van?'

Leiderschap is niet meer top-down, hiërarchisch en met veel macht. Leiders moeten medewerkers coachen en faciliteren. Omdat medewerkers steeds vaker in ecosystemen waarde toevoegen aan de keten. HR, door directies nog altijd ondergewaardeerd, moet zich in dat spel opstellen als orkestrator. Dat vindt prof. dr. Jaap van Muijen, hoogleraar psychologie aan de Nyenrode Business Universiteit.

Trends 2022: 'Dit is hét moment om dingen echt anders te gaan doen'

Trends 2022: 'Dit is hét moment om dingen echt anders te gaan doen'

Ieder nadeel heeft zijn voordeel: het opeens verplichte thuiswerken was voor Rabobank hét moment om na te denken over nieuwe manieren van werken. Hoe effectief is het nog om hele dagen te vergaderen? Waarom mailen we elkaar helemaal suf? Kim Teunis, binnen Rabo Programmadirecteur 'New way of working after corona', over de kansen tijdens én na corona.

Human Resources: op weg naar een 'Humanocracy'

Human Resources: op weg naar een 'Humanocracy'

Eind 2020 verscheen het boek 'Humanocracy' van Gary Hamel en Michele Zanini. Niet erg verbazingwekkend is volgens Jan Bakker de rode draad van het boek: de negatieve effecten van bureaucratisch organiseren en een warm pleidooi voor ruimte voor de mens in de meest brede zin van het woord.

Yousri Mandour: 'Vernieuwen? Omarm het gevoel van ongemak'

Yousri Mandour: 'Vernieuwen? Omarm het gevoel van ongemak'

Elke crisis dwingt bedrijven heel nauwkeurig te kijken of ze nog doen waarvoor ze ooit zijn opgericht. Consultant en auteur van managementboeken Yousri Mandour vertelt over de valkuilen in dit proces. "Vaak wordt er een aparte clubje opgezet om meters te maken. Maar je ziet dat steeds meer organisaties daarop terugkomen."

Een stappenplan voor veerkrachtige medewerkers en organisaties

Een stappenplan voor veerkrachtige medewerkers en organisaties

Digitalisering, het nieuwe werken, hogere werkdruk door de krappe arbeidsmarkt; ga er maar aan staan als werknemer. En als organisatie. Dat vraagt om veerkracht, weten ze bij Talogy. "Veerkracht helpt medewerkers het hoofd te bieden aan uitdagingen die tot een burn-out leiden, en helpt organisaties succesvoller te zijn." Een uitgekiende strategie is de sleutel tot succes.

Een algoritme heeft geen vooroordelen, maar kan ook geen rekening houden met emoties. Foto: Shutterstock

HR is het bedrijfsgeweten

Zelfrijdende auto's die aanzienlijk minder brokken maken dan jij en ik. En algoritmes in de rechtszaal die betere vonnissen vellen dan hun menselijk equivalent. Het zijn ontwikkelingen die zich voltrekken terwijl je dit artikel leest. Dus rijst de vraag: welke rol blijft er over voor de menselijke HR-functionaris?

Foto: Elevate | Unsplash

Design thinking aan de bar

Stel, je bedrijf wordt geconfronteerd met een probleem. Een lage omzet, een hoog verloop, een nog hoger ziekteverzuim. Wat ga je dan doen? Waarschijnlijk verdiep je je in de achterliggende oorzaken, en kom je op basis daarvan met een reeks maatregelen. Logisch toch? Inderdaad, maar er ligt een alternatief: design thinkìng.

Jaap Boonstra: 'Zonder stabiel anker, raakt je organisatie op drift'

Jaap Boonstra: 'Zonder stabiel anker, raakt je organisatie op drift'

Veranderen, verbeteren, vernieuwen. Hoogleraar Jaap Boonstra is erin gespecialiseerd. Een gesprek over stabiele ankers, succes in coronatijd en zijn twijfels bij de ambitie van HR om businesspartner te willen worden.

De toekomst van werk: zo zorg je voor meer betrokkenheid

De toekomst van werk: zo zorg je voor meer betrokkenheid

De terugkeer naar kantoor is straks een unieke kans om het werk toekomstbestendig te gaan inrichten. Dat betekent in elk geval afscheid nemen van het oude patroon en luisteren naar de behoefte van medewerkers, zeggen Lisanne Spiekermann, HR-projectmanager bij Achmea en Martine Bolhuis, businesspartner Duurzame Inzetbaarheid bij Centraal Beheer.

Hybride werken: zo richt je je organisatie in

Hybride werken: zo richt je je organisatie in

Schrijver en adviseur Jeroen Busscher verkent het werken in de hybride organisatie. Hoe zal dat er in de praktijk aan toe gaan? En waarom is ruimte voor leren en creativiteit daar zo belangrijk?

C) Studio G.J. Vlekke

Annemieke Roobeek: 'Voor succesvolle transformaties zijn geëngageerde...

Er zijn grote systeemveranderingen op komst en daarvoor hebben we geëngageerde leiders nodig. Dat zegt Annemieke Roobeek, hoogleraar Strategie en Transformatiemanagement aan Nyenrode Business Universiteit. "Ik verwacht dat er post-corona een enorme energie loskomt. Zo van: nu gaan we het anders doen."

Reorganiseren kun je leren

Reorganiseren kun je leren

Waarom dit boek? Simpelweg omdat het er nog niet eerder was! Een boek waarin alles te vinden is over reorganisaties. Dat uitlegt waarom het bijna altijd misgaat. En hoe je dat kunt voorkomen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.