‘The only constant is change.’ Dat is bekend. “Maar”, zegt principal consultant Marleen Weening van Talogy, “de cyclus van evolutie en revolutie versnelt. Zo blijkt uit het rapport ‘Future of Jobs’ van het World Economic Forum dat werkgevers verwachten dat 42 procent van de vaardigheden binnen de huidige functie enorm zal verschuiven en dat 54 procent van alle werknemers veel nieuwe of extra skills zal moeten verwerven.”
Werken op afstand
Dat is een uitdaging voor werknemers. “Neem het remote werken. De pandemie dwong veel medewerkers om hun werkmethodes en -omgeving te veranderen. Maar dit werken op afstand is een stressfactor en een van de redenen dat medewerkers meer opgebrand raken”, aldus Weening.
Zij refereert hierbij aan een onderzoek van Gallup waaruit blijkt dat 2020 officieel het meest stressvolle jaar was in onze recente geschiedenis. Een recordaantal van 40 procent van alle volwassenen wereldwijd zegt dat ze veel stress hadden.
“De afgelopen jaren hebben veel medewerkers te maken gehad met unieke uitdagingen en veranderingen. Naast het remote werken is dat de toename van het gebruik van werkplektechnologie, zowel op kantoor als daarbuiten, waardoor medewerkers werk en privé moeilijker kunnen scheiden. Ook is de werkdruk toegenomen door arbeidskrapte en ontslagrondes. Hierdoor geeft 34 procent van de medewerkers stress aan als reden voor verzuim. En het aantal burn-outs is met 15 procent toegenomen, er zijn op dit moment 1,2 miljoen medewerkers met burn-out klachten in Nederland.”
Meer uit- dan instroom
En meer stress, meer burn-outs en lager welzijn op het werk liggen op de loer. “Er stromen de komende jaren op de arbeidsmarkt meer mensen uit dan er binnenkomen. Dat is één. Bovendien is het de verwachting dat de trend van remote werken doorzet, waardoor er 4 à 5 keer meer op afstand zal worden gewerkt dan vóór de pandemie”, weet Weening. Om die veranderingen, en de stress- en burn-out klachten te verminderen is er volgens haar maar één remedie; veerkracht.
“De mens houdt van nature niet zo van verandering, maar door middel van veerkracht weten medewerkers en organisaties beter om te gaan met nieuwe situaties. Men zet niet de hakken in het zand en reageert alleen emotioneel, nee, in een veerkrachtige organisatie is men juist constructief en gaat men, in overleg met elkaar, de uitdagingen te lijf. En dat werpt zijn vruchten af. Zo heeft onderzoek aangetoond dat een hoog niveau van veerkracht betekent dat werknemers 43 procent productiever zijn, 47 procent meer betrokken zijn op het werk, twee keer meer geneigd zijn om bij hun huidige organisatie te blijven en drie keer meer kans hebben op een sterker gevoel van welzijn.”
Gedeelde verantwoordelijkheid
Aan de slag dus. Maar hoe? Hoe kan worden gezorgd voor veerkrachtige medewerkers en een veerkrachtige organisatie? “Veerkracht is iets wat medewerkers kunnen ontwikkelen."
Bedrijven moeten daarbij het belang van een veerkrachtige organisatie onderkennen, en ernaar streven hun mensen de handvatten te geven om stress en uitdagingen op het werk met een positieve houding aan te kunnen gaan. Eenvoudig gezegd, organisaties moeten middelen, methodes en technieken ter beschikking stellen om te laten zien dat persoonlijke veerkracht een prioriteit is”, aldus Weening.
Praktische vertaalslag
Toch blijkt dit makkelijker gezegd dan gedaan. Weening: “Daarom hebben wij een praktische vertaalslag gemaakt. Hierin zijn drie belangrijke stappen benoemd: kennis, inzicht en actie. Medewerkers moeten allereerst begrijpen wat veerkracht is en hoe het hen kan helpen om beter om te gaan met veranderingen, tegenslagen en uitdagingen om zo een burn-out te voorkomen of ervan te herstellen."
Vervolgens hebben medewerkers inzicht nodig in de staat van hun veerkracht, inclusief hun sterke en zwakke punten. "Hiervoor is de Veerkrachtvragenlijst van Talogy een gebruiksvriendelijk instrument dat hier inzicht in kan geven en een open dialoog over veerkracht op de werkplek kan starten. Deze kennis en inzichten kunnen vervolgens tot actie leiden.”
Veerkrachtvragenlijst
Weening adviseert organisaties deze Veerkrachtvragenlijst in de breedte in te zetten. “De Veerkrachtvragenlijst richt zich op de aspecten van de psychologische veerkracht van een individu, zijn of haar denkpatronen en gedrag. Deze elementen zijn stuk voor stuk van invloed op hun vermogen om positief te reageren op tegenslagen en uitdagingen. En behalve dat het de medewerkers inzichten geeft over hun sterke en zwakke punten, zegt het bij een groot aantal respondenten ook iets over de organisatie als geheel en geeft dit het management ook handvatten om het beter te doen. Met andere woorden; werkgevers kunnen alleen effectieve interventies creëren, zoals een-op-eencoaching, groepsworkshops en welzijnsprogramma’s als ze weten welke veerkrachtgerelateerde vaardigheden bij hun mensen ontbreken.”
Acht strategieën
Als dé expert helpt Talogy organisaties deze aanpak te implementeren. “We zien vaak dat organisaties vitaliteit verwarren met veerkracht. Ze zetten een fruitschaal en bieden een fitnessabonnement aan. Heel goed, daar begint het. De basis van veerkracht is gezonde voeding, goede nachtrust en beweging. Daarnaast gaan we aan de slag per individu. Wat heeft iemand nodig om veerkrachtiger te worden?”
Dit gebeurt aan de hand van acht strategieën, waarmee acht vaardigheden kunnen worden ontwikkeld, namelijk zelfvertrouwen, optimisme, doelgerichtheid, aanpassingsvermogen, vindingrijkheid, focus op uitdagingen, emotionele beheersing en sociale ondersteuning.
Weening: “Veerkracht is een gedeelde verantwoordelijkheid. Door middel van de acht strategieën kunnen medewerkers met de steun van hun werkgever in staat worden gesteld om hun veerkracht op te bouwen. En het resultaat? Door werknemers de tools te geven om hun veerkracht te vergroten, zorgen organisaties ervoor dat ze uitdagingen en veranderingen makkelijker zullen kunnen handelen, iets wat bijdraagt aan het succes van de organisatie. Nu en in de toekomst.”
Dit artikel is gesponsord door Talogy.