Het is vanzelfsprekend dat u zich als bedrijf weet te onderscheiden van de rest. Zeker nu het nog moeilijk is om goed personeel te vinden, is het steeds belangrijker dat uw bedrijf positief opvalt tussen de concurrenten. Want, als u zich goed positioneert, hebben sollicitanten de voorkeur om bij u aan de slag te gaan. En niet bij de concurrent. Het creëren van een goed bedrijfsimago noemen we ook wel employer branding. Hiermee krijgt u het voor elkaar dat waar u 10 sollicitatiebrieven ontvangt, uw concurrent er veel minder zal ontvangen.
Authentiek imago
Employer Branding is niet alleen het creëren van een positief bedrijfsimago. Het is ook het behouden van dit positieve imago waardoor u een onderscheidende voorkeurspositie op de arbeidsmarkt krijgt. Het doel van employer branding is het aantrekken en behouden van medewerkers.
We onderscheiden hierbij twee groepen:
- potentiële medewerkers
- huidige medewerkers
Bij beide doelgroepen wilt u een onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen. U wilt tenslotte niet alleen nieuw talent aantrekken, maar ook behouden. Hier werkt u naar toe door authentiek en uniek te zijn en dat regelmatig te tonen. Maar hoe creëert u een onderscheidend imago? De 4 stappen naar een betere employer branding vindt u in dit blog.
Praat met uw medewerkers
Maak een vliegende start met employer branding door allereerst te gaan praten met uw huidige medewerkers. Dit zijn de grootste ambassadeurs van uw organisatie. In deze gesprekken gaat u op zoek naar de rode lijn die weergeeft wat uw bedrijfswaarden zijn. Stel daarbij vragen naar hun diepere motieven waarom ze hun werk doen: Wat is belangrijk in hun werk? Hoe waarderen ze uw bedrijf? Wat maakt ze trots op hun werk? Wanneer zijn ze trots op het bedrijf? Waar kan het bedrijf in groeien? Wat maakt dit bedrijf onderscheidend?
Uit deze gesprekken rollen bedrijfswaarden als: innovatief, werken als team, klantgerichtheid of vooruitstrevend. Deze waarden maakt u dus in de praktijk nu al waar. Dat is echt en authentiek. Kies welke van deze bedrijfswaarden u ook aan de buitenwereld gaat tonen.
Bepaal uw nieuwe medewerker
Na de eigen medewerkers gaat u kijken naar uw nieuwe medewerkers. Wie is de doelgroep? In deze stap streeft u ernaar een helder beeld te krijgen: Welk type mensen wilt u bereiken? Wat is het gewenste opleidingsniveau? Zijn ze net begonnen op de arbeidsmarkt of wilt u juist medewerkers met een ruime ervaring? Waar wonen ze? Dichtbij de vestiging of verspreid over het land? Een duidelijke doelgroep is een goed begin voor het ontwikkelen van communicatiemiddelen. De doelgroep beschrijving helpt om zowel de inhoud als de vorm van de communicatiemiddelen te bepalen.
Stel dat u een jong, hbo opgeleid talent wilt aantrekken, dan is het een raadzaam om de samenwerking te zoeken met relevante hogescholen en universiteiten. Stel dat u werknemers in de eigen regio zoekt, dan kunnen de huis-aan-huiskranten in uw gebied een interessante kans zijn. Houd de doelgroep in uw achterhoofd als u de vacatureteksten schrijft en kies welke arbeidsvoorwaarden voor deze doelgroep aantrekkelijk kunnen zijn.
Verwerk uw kernwaarden in de communicatie
Nu de kernwaarden en de doelgroep duidelijk zijn, kunt u aan het werk! De kernwaarden moeten in tekst én beeld terugkomen. Zowel in de vacature zelf, als in de communicatie daarom heen. Laat bijvoorbeeld via foto’s op social media zien dat uw bedrijf staat voor samenwerking. Let er op dat alle boodschappen telkens dezelfde waardes benadrukken en dat de waardes niet tegenstrijdig zijn. Ook is het raadzaam om een eerlijk beeld te schetsen. Uw huidige medewerkers moeten zich in het beeld kunnen vinden. Zo dragen uw inspanningen bij aan de trots van de huidige medewerkers.
Houdt uw medewerkers tevreden
Nu we het toch over de huidige medewerkers hebben… Zij zijn minstens net zo belangrijk bij employer branding als de nieuwe medewerkers. u wilt niet meemaken dat U met veel moeite een nieuwe medewerker aantrekt en dat hij net zo snel weer vertrekt. Hoe zorgt u ervoor dat u de medewerkers tevreden houdt?
Begin met een tevredenheidsonderzoek voor de huidige medewerkers. Uw personeel weet als geen ander wat er goed gaat en wat beter kan binnen de organisatie. Dit kunt u het beste aanpakken door middel van een anonieme enquête, zodat medewerkers eerlijk durven te zijn. In de enquête vraagt u bijvoorbeeld naar de sfeer op de afdeling, de relatie met de manager, de visie van de onderneming, de carrièrekansen en het salaris. Deel na de enquête de resultaten met het team en ga met de uitkomsten aan de slag.
Lange adem
Als laatste is het nodig dat u beseft dat employer branding een zaak is van lange adem. Het gaat niet van de ene op de andere dag succes opleveren. Wie op de lange termijn een consistente, reële boodschap naar buiten brengt, krijgt succes met employer branding. Let daarbij op de tevredenheid van uw huidige medewerkers. Als zij gelukkig zijn, bent u al een eind op weg om nieuwe medewerkers naar u toe te trekken.
Meer tips om uw ideale kandidaat te bereiken? Kom naar het Event Futureproof Recruitment op 11 april a.s. waar jobmarketing expert Peter Hagendoorn van Brockmeyer het 360 graden model presenteert.