1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Jaap van Muijen: wat is de cultuur van jouw bedrijf?

De definitie van cultuur? Hoogleraar Jaap van Muijen houdt het simpel. Volgens hem is cultuur de wijze waarop we de dingen doen. En die wijze wordt onder andere beïnvloed door procedures en strategie.

Jaap van Muijen: wat is de cultuur van jouw bedrijf?

Als Jaap van Muijen zijn vlees koopt, maakt hij altijd een praatje met de slager. “Ik vraag hoe het gaat met hem en zijn winkel en hij weet langzamerhand het een en ander over mij. Vaak snijdt hij ook nog eens een gratis stuk biefstuk af voor mijn hond. Dat gedrag zit in zijn cultuur.”

Cultuur. Het is een onderwerp waar Van Muijen zich in heeft verdiept. Hij is hoogleraar Psychologie, in het bijzonder van persoonlijke en leiderschapsontwikkeling aan Nyenrode Business Universiteit. Tijdens de collegereeks Cultuurverandering van PW. en Nyenrode geeft hij het college De psychologische benadering van organisatiecultuur en cultuurveranderingen.

Strategie en procedures

Cultuur is volgens hem de wijze waarop mensen in een bedrijf de dingen doen. En hij ziet een duidelijke relatie met de strategie en de systemen, zoals een beoordelingssysteem “Wat die systemen betreft: die kunnen de cultuur beïnvloeden. Als een werkgever bijvoorbeeld kiest voor individuele prestatiebeloning, zullen mensen niet snel gaan samenwerken. Dat levert ze immers geen voordeel op.”

Bovendien bestaat er een relatie tussen cultuur en strategie. “Die strategie vereist een bepaald gedrag”, zegt Van Muijen. “Kijk naar mijn slager. Die koos overduidelijk voor customer intimacy, en dus streeft hij naar een goede menselijke relatie: hij is aardig en belangstellend. Heel anders ligt dat bijvoorbeeld bij de Lidl. Daar zetten ze veel meer in op operational excellence, goedlopende processen. En dus zal niemand je enthousiast begroeten of vragen hoe het met je gaat. Maar je kunt wel snel je boodschappen inladen en afrekenen.”

Kloof

Tijdens het college worden de deelnemers uitgedaagd om hun cultuur te schetsen. Is de organisatie gericht op het invechten in de markt, op het doorontwikkelen van de huidige producten, of zijn ze vooral bezig hun positie te beschermen? Ieder van die fases gaat vaak samen met een speciale cultuur. En de kloof tussen die culturen is vaak erg groot.

“Ik had laatst medewerkers in de groep van twee organisaties”, vertelt Van Muijen. “Een start-up en een gevestigde multinational. En het bleek dat die elkaars taal totaal niet begrepen. Die start-up zat in de pioniersfase. De medewerkers namen zelf beslissingen, zonder veel papierwerk. En natuurlijk was in hun optiek alles mogelijk. Maar dat grote bedrijf zat juist in de achteruitgangsfase. Je zag veel reorganisaties, veel politieke spelletjes, veel defensief slachtoffergedrag. In het weekend werkte men niet en de meeste medewerkers spraken niet met klanten – en die mensen van de start-up snapten daar helemaal niets van.”

Fase

Jaap van Muijen

De cultuur wordt dus onder andere beïnvloed door de fase waar de organisatie zich in bevindt. En dat betekent dat die cultuur af en toe moet veranderen. “Stel, je bent een adviesbureau”, zegt Van Muijen. “En dat adviesbureau is gestart door drie partners met elk een eigen klantengroep: financiële bedrijven, MKB-ondernemingen en ministeries. Ieder van die drie partners huurt mensen in, en neemt taken aan. Maar niemand weet meer wat nou precies zijn positie is in de markt.”

In dat geval zijn er volgens Van Muijen twee mogelijkheden. “Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het bedrijf op te splitsen in drie grote: Financieel, MKB, en Ministeries. Want die zijn alle drie levensvatbaar en kunnen alle drie verder groeien. Het enige dat je dan moet doen, is nieuwe stafdiensten inhuren.”

Beste speler

Maar het bedrijf kan ook kiezen voor een andere optie. “Ze kunnen de volgende analyse maken”, zegt Van Muijen. “In welke van die drie klantgroepen verdienen we nu het meeste geld? En dan blijkt bijvoorbeeld dat MKB-bedrijven te weinig budget hebben, en dat de concurrentie bij de overheid heel groot is. En dus zette ze voor 100% in op die financiële wereld. Daar worden ze groot, daar willen ze uitgroeien tot de beste speler.”

En volgens Van Muijen vraagt die keuze om een bijbehorende cultuur. "Die medewerkers moeten voortdurend met die financiële wereld bezig zijn. Niet alleen leggen ze goede relaties met hun klanten, ze lezen en publiceren, ze bezoeken congressen en worden daar uitgenodigd als spreker. Als jij als medewerker de vraag krijgt hoe het zit met de laatste ontwikkelingen op het gebied van blockchain, dan moet je niet mompelen dat je volgende week met een antwoord komt. Nee, dat antwoord weet je al. Want jij ben je voortdurend aan het ontwikkelen. Dat hoort bij de cultuur."

Peter Passenier

Peter Passenier

Journalist en schrijftrainer

Aan de slag met werkgeluk: in 3 stappen een succesvolle feedbackcultuur

Aan de slag met werkgeluk: in 3 stappen een succesvolle...

Veel werkenden hebben moeite met het geven en ontvangen van feedback. Hoe zorg je dat feedback niet overkomt als onaardig of te veeleisend, zodat iemand er echt beter van wordt?

Het geheim van cultuurverandering in het bedrijf

Het geheim van cultuurverandering in het bedrijf

Je kan in je bedrijf alles goed geregeld hebben en grote ambities hebben. Toch kan een ongezonde bedrijfscultuur dat alles in de weg staan.

Medewerkers aantrekken en behouden, zo doe je dat

Medewerkers aantrekken en behouden, zo doe je dat

Hoe trek je mensen aan in een krappe arbeidsmarkt en hoe zorg je ervoor dat ze blijven? Zeker nu veel bedrijven hybride werken, is medewerkers aan je binden een uitdaging geworden. Organisatiepsycholoog Kilian Wawoe geeft tips.

In een ecosysteem is geen plaats voor haantjesgedrag, maar wordt samengewerkt aan innovatie.

Een ecosysteem tegen haantjesgedrag

Wat vind je van de volgende stelling? 'De cultuur binnen de organisatie laat te wensen over, dus stuurt HR de leidinggevenden naar een relevante cultuurcursus.' Als jouw duim nu automatisch omhooggaat, heb je misschien nog nooit gehoord van het zogenoemde ecosysteem.

In 4 stappen naar een veilige bedrijfscultuur

In 4 stappen naar een veilige bedrijfscultuur

Hoe creëer je als HR een veilige bedrijfscultuur, een cultuur waarin grensoverschrijdend gedrag geëlimineerd wordt? Hoewel de kenmerken van een veilige cultuur per bedrijf verschillen, zijn er drie gemeenschappelijke centrale elementen. Wanneer je deze kenmerken als barometer gebruikt, kun je meten hoe jouw organisatie ervoor staat. Een routekaart naar een veilige bedrijfscultuur.

Foto: Aslıhan Aslan | Pexels

Dit zijn de eerste stappen die HR moet zetten voor een andere...

Om in de huidige krappe arbeidsmarkt mensen te kunnen aantrekken en vast te kunnen houden, is het nodig om de employee experience te verbeteren. Maar hoe doe je dat nou precies. Wat zijn je eerste concrete stappen? Nick van Dam, als hoogleraar verbonden aan Nyenrode en IE Business School, heeft daar duidelijke ideeën over.

Je organisatiecultuur ligt al op straat: 5 tips om goed voor de dag te komen

Je organisatiecultuur ligt al op straat: 5 tips om goed voor de dag...

De cultuur in je organisatie is steeds meer zichtbaar voor de buitenwereld, zonder dat je een stap binnen hebt gezet. En daar kunnen werkgevers nog veel meer hun voordeel mee doen, schrijft Heleen Mes.

Foto: Brett Jordan | Unsplash

Zo versterk je jouw organisatie door een adaptieve cultuur

Organisaties moeten zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden, schrijft Gea Peper. Een positieve cultuur is daarbij heel belangrijk.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.