Het thuiswerken vanwege de coronacrisis neemt allerlei nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe kunnen we op een prettige en goede manier blijven communiceren? Hoe houden we feeling met onze klanten? En hoe kunnen we werkplekken coronaproof inrichten? Maar ook leidinggeven op afstand vergt een andere aanpak. En blijven investeren in opleiding en ontwikkeling is noodzakelijker dan ooit. Hetzelfde geldt voor strategische personeelsplanning. Misschien zie je op korte termijn ontslagrondes tegemoet, maar op langere termijn heb je wel weer gekwalificeerde mensen nodig.
Deze vijf boeken bieden de broodnodige inspiratie om de crisis niet alleen goed door te komen, maar je ook voor te bereiden op een toekomst die telkens weer verandert.
1. Futureproof
We zijn optimistisch en kijken eerder terug naar het verleden dan vooruit naar de toekomst. Dat is de reden dat mensen en organisaties nogal eens voor onaangename verrassingen komen te staan. In het boek Futureproof laat adviseur en docent Mike Hoogveld zien hoe je toekomstbestendig wordt. Niet alleen organisaties, maar ook ondernemers en werknemers zouden zich moeten afvragen hoe ze in de toekomst relevant kunnen blijven. Dit boek stond op nummer een in de Managementboek top-100.
>>> Tip:Lees het boek Futureproof nu op PW. pro
In de huidige coronacrisis is het zaak eerst je prioriteiten te bepalen en vervolgens een plan van aanpak te maken om de crisis door te komen en voor het werken in de nieuwe realiteit na de crisis. Daarvoor reikt Hoogveld tools aan als een impact-/investeringsmatrix en waardestroomcreatie. Dat laatste is een stappenplan waarbij je blijft zoeken naar hoe je zoveel mogelijk waarde kunt creëren voor jouw organisatie en klanten. Voor een crisisaanpak is samenwerking cruciaal en HR kan dit faciliteren, bijvoorbeeld door het formeren van een crisis-taskforce.
2. Leiders leren met vallen en opstaan
Leiders leren met vallen en opstaan is een handleiding voor iedereen die te maken heeft met leiderschapsontwikkeling. Ook voor HR-professionals is het belangrijk te weten op welke wijze je leerprogramma’s kunt samenstellen waarmee je goede resultaten behaalt.
Moet je je richten op dure colleges bij binnen- of buitenlandse managementinstituten of zijn er alternatieven? Kies je voor learning on the job, welke methodes zijn dan een aanrader? Voor topmanagers zélf is het goed te weten op welke manier zij zichzelf het beste kunnen ontwikkelen en welke leerstijl en leermomenten voor welke personen het beste werken bij het zich eigenmaken van leiderschapscompetenties.
3. Leren en ontwikkelen in het digitale tijdperk
Wie niet bereid is nieuwe dingen te blijven leren, gaat het niet redden in dit digitale tijdperk. Dat geldt niet alleen voor individuen maar ook voor organisaties. Investeren in leren en ontwikkelen zou de hoogste prioriteit moeten hebben. Dat stelt hoogleraar Nick van Dam in zijn boek Leren en ontwikkelen in het digitale tijdperk.
Organisaties die investeren in Learning & Development scoren op allerlei vlakken beter dan concurrenten, zo blijkt uit onderzoek. Investeren in leren en ontwikkelen versterkt de aantrekkingskracht van de organisatie op nieuwe mensen alsook de retentie van medewerkers. Ook vergroot je hiermee de motivatie, baantevredenheid en betrokkenheid van medewerkers.
Dit boek gaat in op:
- van hoe je L&O-inspanningen goed laat aansluiten bij de businessstrategie en hoe je de L&O-functie versterkt,
- tot leeroplossingen ontwerpen,
- digitaal leren inzetten,
- L&O feilloos uitvoeren,
- de impact ervan meten
- en voor goed bestuur zorgen
4. Leiderschap in de digitale wereld
Ralf Knegtmans en Ylva Poelman onderzochten voor hun boek Leiderschap in de digitale wereld wat de gevolgen van de digitalisering zijn voor organisaties, en welke eigenschappen leiders in de nieuwe wereld nodig hebben.
Poelman: “Het tijdperk van leiders die alles beter weten, goed overzicht hebben en daarmee in hun eentje de visie neerzetten en antwoorden hebben op alle problemen, is definitief voorbij. De snelheid van veranderen, de mate van specialisatie en de complexiteit is nu zo groot dat een enkel persoon, hoe slim ook, dat niet meer kan bijbenen en overzien. Moderne leiders weten dat ze bepaalde dingen goed kunnen, en ze realiseren zich dat ze voor de rest grotendeels onwetend zijn. Belangrijk is wel dat de leider niet te onwetend is. Om de juiste vragen te kunnen stellen hoeven ze geen expert te zijn, maar moeten ze wel een basaal begrip hebben van de materie. Leiders worden eeuwige studenten omdat ze zich continu moeten laten bijspijkeren door alle nieuwe ontwikkelingen.”
Knegtmans: “Wij signaleren in ons boek twaalf eigenschappen die leiders helpen om te navigeren in de digitale wereld. Zaken als leervermogen en aanpassingsvermogen, reduceren van complexiteit, veerkracht en een open geest voor innovatie zijn van cruciaal belang. Leiderschap is multidimensionaal, waarbij onder andere empathie, vertrouwen en het aangaan van emotionele verbindingen cruciaal zijn.” Collectief of gedistribueerd leiderschap is de leiderschapsstijl die het best past in de digitale wereld: “De leider is een persoon die het collectieve leiderschap katalyseert en ervoor zorgt dat anderen de benodigde leiderschapsrol op zich kunnen nemen: in het digitale tijdperk is er dus sprake van een leider van leiders.”
5. Strategische personeelsplanning à la carte
Hoe zorg je ervoor dat de juiste persoon op de juiste stoel komt? Hoe krijg je in beeld wat de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt betekenen voor jouw organisatie? Strategische personeelsplanning (SPP) is meer dan ooit van belang. En de aanpak kan voor iedere organisatie anders zijn.
Thema’s als flexibilisering, vergrijzing en mobiliteit zijn de laatste jaren dominant geworden. En die maken strategische personeelsplanning niet altijd even makkelijk, geeft Gerard Evers aan in zijn boek Strategische personeelsplanning à la carte. Reden waarom hij de lezer de mogelijkheid biedt uit negen ‘gerechten’ ofwel aanpakken/bouwstenen te kiezen. Aan het eind van elk hoofdstuk brengt Evers via een sjabloon in beeld wat per bouwsteen het proces is, welke data en instrumenten zijn gebruikt, en wat de output is. De lezer kan zelf kiezen of deze dit benadert vanuit het pragmatische perspectief of de professionele aanpak. De verschillende cases, voorbeelden en toelichtingen die besproken worden bieden handvatten om in de praktijk goed met SPP aan de slag te kunnen gaan.