1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Onboarding is het managen van verwachtingen

Weet je wat de overeenkomst is tussen een vakkenvuller en de CEO van een supermarktconcern? Ze moeten allebei goed worden ingewerkt. Verwachtingen managen is daarbij de sleutel tot een succesvolle onboarding. Dat is de kernboodschap van het boek 'Onboarding - Het managen van verwachtingen' van Ardiënne Verhoeven. Een doorleefd praktijkboek.

Onboarding is het managen van verwachtingen

Voor wie nog niet echt bekend is met de term: onboarding is meer dan de klassieke eerste werkdag, waarop de nieuwe m/v wordt voorgesteld aan de directe collega’s en leidinggevenden. Waarna de nieuwe medewerker wordt geacht om zo snel en zo goed mogelijk 'aan de slag’ te gaan. Onboarding is een wederzijds proces, waarbij het niet alleen draait om de behoeften van de organisatie van de werkgever. Minstens zo belangrijk zijn de behoeften, verwachtingen en verlangens van de nieuwe medewerker.

Vertrouwen opbouwen en versterken, bij medewerker en organisatie, is de essentie van goede onboarding. De auteur wijdt hier dan ook een uitgebreid tweede hoofdstuk aan in haar boek. Vertrouwen bouw je op door over en weer de verwachtingen goed te managen die nieuwkomer en organisatie van elkaar hebben.

Werknemers hebben verwachtingen over wat ze moeten gaan doen, hoe de arbeidsvoorwaarden zijn. En hopelijk hebben ze al een globale indruk van de collega’s en de sfeer in het bedrijf. Maar wat gaat de nieuwkomer het bedrijf bieden? Wat verwacht de organisatie van de nieuwe medewerker? Na binnenkomst wordt zelden getoetst of de verwachtingen die de nieuweling en de organisatie over en weer van elkaar hebben in overeenstemming zijn. En of werknemer en organisatie op dezelfde lijn zitten qua inhoud van het werk en functioneren.

Feedback kan altijd beter

Daarbij is het belangrijk om je te realiseren dat een nieuweling snel conclusies trekt over zijn of haar verwachtingen. Dus doet de organisatie er goed aan om snel te informeren naar de mate waarin de werkelijkheid overeenstemt met de verwachtingen. Een realistisch beeld daarvan neerzetten tijdens de werving kan enorm helpen. Over dat realistic job profile (rjp) bevat het derde hoofdstuk meer informatie.

Lees ook: Checklist onboarding: alle stappen voor succesvolle onboarding

Ook regelmatig (of zelfs continu) feedback geven over de verwachtingen die we van elkaar hebben helpt bij het opbouwen van vertrouwen. Verhoeven besteedt ruim aandacht aan diverse vormen en soorten van feedback tijdens het hele onboardingproces. Want feedback kan altijd beter, zoals ze terecht constateert.

Drie doelstellingen

Onboarding is niet alleen een sociale activiteit, het is ook een heel doelgerichte activiteit. De organisatie wil snel een goed functionerende nieuwe medewerker. Die nieuweling zelf wil zich graag zeker voelen bij zijn nieuwe werkgever. Om dat zo snel en goed mogelijk te bereiken, onderscheidt Verhoeven drie belangrijke doelstellingen voor onboarding:

  1. Landen op de nieuwe werkplek, zodat de nieuweling zo snel mogelijk op de hoogte is van alles dat hij moet weten om goed te kunnen functioneren.
  2. Dan moet hij zich verdiepen in de cultuur, normen en waarden en andere ongeschreven regels van de nieuwe organisatie.
  3. Ten slotte moet hij zich verbinden met de juiste mensen in de organisatie, zodat hij snel een bruikbaar netwerk kan opbouwen dat hem kan helpen en verder wegwijs maken.

Vooral aan het netwerken, in diverse soorten, groottes en varianten besteedt Verhoeven uitgebreid aandacht. Ook in de preboardingfase zijn deze drie fasen van groot belang; het boek bevat veel praktische tips en voorbeelden waarmee je de onboarding met goede preboarding makkelijker kunt maken.

Onboarding roadmap

Nadat de doelstellingen en de ingrediënten van goede onboarding uitgebreid zijn besproken, is het tijd om het plan te maken voor de onboarding van nieuwe medewerkers. Zou je zeggen. Toch krijgt de lezer ook in dit vierde hoofdstuk nog vrij veel achtergrondinformatie. Onder andere over socialisatietechnieken, hoe je een goede businesscase maakt, de juiste mensen erbij betrekt, succesfactoren benoemt, en ook meteen al hoe je tussentijds het plan bijstelt.

Lees ook: Onboarding: 5 stappen voor een vliegende start

Het leidt tot een algemeen plan, dat inhoudelijk concreet gemaakt wordt in een onboarding roadmap. Hier gaat het je misschien wat duizelen, na al die voorbereidende tips en trucs. Gelukkig heeft ook dit hoofdstuk een samenvatting, waarin de belangrijkste ingrediënten voor een gestructureerd plan in anderhalve pagina onder elkaar worden gezet.

Offboarding

Na de uitvoering en bijstellingen volgt dan natuurlijk het meten van de resultaten van de onboarding. Ook hiervoor zijn vele onderzoeken, methoden, ken- en stuurgetallen. Terecht suggereert Verhoeven hier dat we ons het beste kunnen concentreren op het programma zelf, en de resultaten die het heeft opgeleverd.

Hoe snel en gemakkelijk kon de nieuwe m/v de weg vinden en optimaal functioneren binnen de organisatie? Maar ook: hoeveel hebben de collega’s en andere betrokkenen gedaan om de nieuweling zo snel en goed mogelijk te integreren binnen de organisatie? Onboarding is tenslotte een wederzijds proces, gebaseerd op vertrouwen door goed verwachtingsmanagement. Aandacht voor het verloop, de vertrekratio van nieuwelingen, exitinterviews (met regels en voorbeeldvragen), en de voordelen van goede offboarding ontbreken dan ook niet in dit boek.

Onboarding: continu proces

OnboardingVooral dit laatste aspect komt ruim aan bod, met speciale aandacht voor de waarde van boemerang-recruitment. En terecht, als 10 tot 20 procent van de nieuwe hires al eerder bij het bedrijf hebben gewerkt, zouden ze sneller en tegen minder kosten weer aan het werk moeten kunnen. Zolang de verwachtingen helder zijn, kan het vertrouwen weer toenemen. Zo kan goede offboarding veel input opleveren voor een nog betere onboarding. En is het een continu proces, dat nooit klaar of af is.

Misschien wel dat juist daarom dit boek vol staat met tips, trucs, checklists en andere alternatieven. Waarbij het de argeloze lezer wat kan duizelen, zeker als hij ‘gewoon’ wil beginnen met een goed plan. Een goede blauwdruk daarvoor ontbreekt in dit verder wel erg praktische boek.

‘Onboarding - Het managen van verwachtingen’ van Ardiënne Verhoeven, Vakmedianet, 2019, 200 pagina’s, ISBN: 9789462156135.

Maartje Burghoorn en Diederick Doets: “We vonden het vreemd hoe weinig organisaties weten van hun employee experience."

Werkgelukapp Frank: 'Continu inzicht voor betere werkbeleving'

De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."

'Elke euro die je in blije medewerkers steekt, verdien je vijf keer terug'

'Elke euro die je in blije medewerkers steekt, verdien je vijf keer...

Een euro investeren en er vijf euro voor terugkrijgen. Wie wil dat niet? Zo'n return on happiness is weggelegd voor werkgevers die energie steken in het verhogen van het medewerkersgeluk, zegt Daniël Rijnbeek van VLC & Partners. En dat is eenvoudiger dan je denkt. "Zorg ervoor dat de zachte kant van je organisatie in orde is."

'Een cultuur zet je niet neer achter een beeldscherm'

'Een cultuur zet je niet neer achter een beeldscherm'

Inkomensverzekeraar elipsLife Benelux heeft het personeelsbestand in coronatijd met ruim de helft weten te vergroten. Head Human Resources Benelux Monique Rial Lisboa vertelt hoe het bedrijf dat voor elkaar heeft gekregen en hoe elipsLife het werken na de coronamaatregelen weer oppakt.

Hoe je nieuwe pensioenregeling ervoor zorgt dat je medewerkers je meer gaan waarderen

Hoe je nieuwe pensioenregeling ervoor zorgt dat je medewerkers je...

Het pensioenakkoord noopt elke werkgever om zijn pensioenregeling aan te passen. Grijp die kans meteen aan om pensioen voor je werknemers een nieuwe invulling te geven. "Dat zorgt voor meer keuzemogelijkheden, meer betrokkenheid én meer waardering voor jou als werkgever", zegt Edwin van den Oever, managing director van pensioenaanbieder LifeSight.

Neurodiversiteit voegt waarde toe aan je organisatie

Neurodiversiteit voegt waarde toe aan je organisatie

Beschouw neurodiversiteit als vormen van diversiteit en creëer een employer journey waarin iedereen zich gehoord en gesteund voelt, adviseert expert Heleen Mes.

Schiphol-CHRO Esmé Valk: "We hebben volgens mij voor het eerst in Nederland in een aanbesteding de eisen aan kwaliteit van werk meer gewicht gegeven dan de prijs." Foto: Guido Benschop

CHRO Royal Schiphol Group: 'Mijn doel is de magie en de trots op...

Schiphol is een wereld waar alles en iedereen samenkomt. Dat is precies wat Esmé Valk, CHRO bij Royal Schiphol Group, zo aanspreekt.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

Wakker het vuur in je organisatie aan in 4 stappen

Wakker het vuur in je organisatie aan in 4 stappen

Werkgeluk en verandermanagement zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met Happy Change Management verander je het gedrag en zorg je voor meer werkgeluk in je organisatie.

In 4 stappen naar een betere digitale employee experience

In 4 stappen naar een betere digitale employee experience

Heeft HR een rol in de digitale employee experience (DEX)? Absoluut. Met deze 4 stappen realiseert jouw organisatie een betere DEX.

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Bij 60% van de HR-professionals staat employee experience hoog op de agenda, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe organiseer je dit? Expert Heleen Mes deelt 4 praktijkvoorbeelden.

Personeelstekort? Drie praktische oplossingen

Personeelstekort? Drie praktische oplossingen

Een personeelstekort heeft een negatieve invloed op de prestaties van een organisatie en verhoogt de druk op de bestaande medewerkers. Er zijn gelukkig veel, ook niet zo bekende, manieren waarop je als werkgever personeelstekorten te lijf kunt gaan.

Jan Carel Uylenberg van AS Watson
Foto: Guido Benschop

HR-directeur Kruidvat: 'Het hele HR-beleid draait om de favoriete...

De HR-strategie van AS Watson, bekend van Kruidvat en Trekpleister, draait om één duidelijke missie: de favoriete werkgever zijn én blijven. HR-directeur Jan Carel Uylenberg legt uit hoe het bedrijf daar met 4 HR-pijlers aan werkt.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.