1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

De HX Factor

Human resources - menselijke grondstoffen…. Wat een gruwelijke term. Het gedachtegoed van Human Resources Management (HRM) stamt uit het midden van de jaren tachtig en is gebaseerd op beheersing van de mens als productiefactor via planning en controle. We zijn 35 jaar verder, maar in de meeste organisaties is deze visie nog steeds dominant.

De HX Factor

Waarom het beter is om mensen geen 'resources'te noemen en nog 99 ideeën om organisatie menselijker te maken. HRM moet veranderen in Human Experience Management – HXM – en zelf de leiding nemen over deze transformatie. Daarvoor reiken de auteurs in De HX Factor zo’n 99 praktische en soms revolutionaire ideeën aan in een gloedvol betoog om organisaties menselijker te maken. Niet alleen omdat het deugt – organisaties zijn tenslotte groepen mensen die samen een doel proberen te bereiken – maar ook omdat het werkt. Menselijke organisaties zijn namelijk gezonder, duurzamer, geliefder, lerender en succesvoller.

De HX Factor

De HX Factor is een unieke bundeling van expertise en voorbeelden uit de praktijk van adviseurs van Deloitte Human Capital, een leidende consulting firma in Nederland en daarbuiten. De auteursopbrengsten van dit boek gaan naar de Stichting Lezen en Schrijven.

Bestel hier dit boek

Lees meer over

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Bij 60% van de HR-professionals staat employee experience hoog op de agenda, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe organiseer je dit? Expert Heleen Mes deelt 4 praktijkvoorbeelden.

Jan Carel Uylenberg van AS Watson
Foto: Guido Benschop

HR-directeur Kruidvat: 'Het hele HR-beleid draait om de favoriete...

De HR-strategie van AS Watson, bekend van Kruidvat en Trekpleister, draait om één duidelijke missie: de favoriete werkgever zijn én blijven. HR-directeur Jan Carel Uylenberg legt uit hoe het bedrijf daar met 4 HR-pijlers aan werkt.

Maartje Burghoorn en Diederick Doets: “We vonden het vreemd hoe weinig organisaties weten van hun employee experience."

Werkgelukapp Frank: 'Continu inzicht voor betere werkbeleving'

De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."

Employee experience bij Randstad: 'Oude gewoontes loslaten en nieuwe aanleren'

Employee experience bij Randstad: 'Oude gewoontes loslaten en nieuwe...

Randstad Groep Nederland startte 4 jaar geleden met een employee experience-aanpak. Heleen Mes, expert op dit gebied, sprak met Andrea Pierik, lead employee experience en chief portfolio officer HR, over haar ervaringen.

Met succes aan de slag met de Roadmap Werkgeluk

Met succes aan de slag met de Roadmap Werkgeluk

Als HR wil je werkgeluk introduceren en verankeren in de organisatie. Met de Roadmap Werkgeluk heb je een slim stappenplan en kun je direct aan de slag.

De voordelen van de workation: hogere productiviteit, grotere medewerkersloyaliteit

De voordelen van de workation: hogere productiviteit, grotere...

Al sinds 2017 gaat het bedrijf Brandfirm met alle medewerkers (toen nog 15) van januari tot en met maart naar een tropisch oord om vanuit daar te werken. Dat brengt voordelen en kansen, maar ook uitdagingen met zich mee. Wat kan HR hiervan leren?

Nieuw in medewerkersonderzoek: scannen van e-mails en chats met AI

Nieuw in medewerkersonderzoek: scannen van e-mails en chats met AI

Kan AI de jaarlijkse medewerkerssurvey of het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) overnemen? Ja, stelt empolyee experience-expert Heleen Mes. Sterker nog: die ontwikkeling is al ingezet.

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

Als je de reis- en contactmomenten van je medewerkers in kaart brengt, kun je sturen op ervaringen die bijdragen aan werkgeluk. Bovendien kun je laten zien waar jouw organisatie voor staat, schrijft werkgeluk-expert Gea Peper.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.