Om een duidelijk werkgeversmerk op te bouwen, is het belangrijk keuzes te maken. Vaak heeft een organisatie allerlei aspecten. Maar die zijn niet allemaal even geschikt om de organisatie te ‘verkopen’. Om een duidelijke focus mogelijk te maken, is het verstandig maximaal drie kernwaarden te kiezen.
Welke moeten dat zijn? Geschikte waarden voldoen aan drie eisen: ze zijn authentiek, inspirerend
en onderscheidend.
1 - Ze zijn authentiek
Je kunt in je arbeidsmarktcommunicatie wel zeggen dat je een dynamische organisatie bent die innovatieve producten ontwikkeld, maar dan moet dat wel zo zijn. Anders is talent snel vertrokken.
Daarom is het belangrijk om als organisatie eerlijk te zijn over wie je bent. Wie weet zijn je medewerkers trots op heel andere aspecten van je organisatie. Het is belangrijk om voor authentieke kernwaarden te kiezen. Want enkel organisaties die waarmaken wat ze beloven, blijken in de praktijk langer dan enkele jaren talenten aan zich te kunnen binden.
2 - Ze zijn inspirerend
Een kernwaarde moet zorgen voor bezieling. Kernwaarden zijn voor een deel modegevoelig. Een kernwaarde die momenteel bijvoorbeeld in opkomst is, is ‘exciting’. Generatie Y wil niet dag na dag in een hokje zitten slapen. De jonge talenten zoeken afwisseling, goede ‘vibes’, intense ervaringen.
3 - Ze zijn onderscheidend
Ga op zoek naar één of meer kernwaarden waarmee de organisatie zich kan onderscheiden
van de concurrentie.
Lees alles over een succesvol employer brand in deze gratis whitepaper