1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

3 eisen waaraan kernwaarden moeten voldoen

Arbeidsmarktcommunicatie is pas echt effectief wanneer deze gebaseerd is op de unieke identiteit van de organisatie, waardoor deze de missie, cultuur en kracht van de organisatie onderstreept. Kies daarom goede kernwaarden als basis.

3 eisen waaraan kernwaarden moeten voldoen

Om een duidelijk werkgeversmerk op te bouwen, is het belangrijk keuzes te maken. Vaak heeft een organisatie allerlei aspecten. Maar die zijn niet allemaal even geschikt om de organisatie te ‘verkopen’. Om een duidelijke focus mogelijk te maken, is het verstandig maximaal drie kernwaarden te kiezen.

Welke moeten dat zijn? Geschikte waarden voldoen aan drie eisen: ze zijn authentiek, inspirerend
en onderscheidend.

1 - Ze zijn authentiek

Je kunt in je arbeidsmarktcommunicatie wel zeggen dat je een dynamische organisatie bent die innovatieve producten ontwikkeld, maar dan moet dat wel zo zijn. Anders is talent snel vertrokken.

Daarom is het belangrijk om als organisatie eerlijk te zijn over wie je bent. Wie weet zijn je medewerkers trots op heel andere aspecten van je organisatie. Het is belangrijk om voor authentieke kernwaarden te kiezen. Want enkel organisaties die waarmaken wat ze beloven, blijken in de praktijk langer dan enkele jaren talenten aan zich te kunnen binden.

2 - Ze zijn inspirerend

Een kernwaarde moet zorgen voor bezieling. Kernwaarden zijn voor een deel modegevoelig. Een kernwaarde die momenteel bijvoorbeeld in opkomst is, is ‘exciting’. Generatie Y wil niet dag na dag in een hokje zitten slapen. De jonge talenten zoeken afwisseling, goede ‘vibes’, intense ervaringen.

3 - Ze zijn onderscheidend

Ga op zoek naar één of meer kernwaarden waarmee de organisatie zich kan onderscheiden
van de concurrentie.

Lees alles over een succesvol employer brand in deze gratis whitepaper

Personeelstekorten voor zijn?   Hoe een gericht arbeidsmarktbeleid kan helpen

Personeelstekorten voor zijn? Hoe een gericht arbeidsmarktbeleid kan...

Arbeidsmarktkrapte en personeelstekorten zijn al een tijd een probleem voor werkgevers en het probleem wordt alleen maar groter. Volgens de Rabobank had in december 2021 bijna de helft van de bedrijven waarvoor arbeidsmarktkrapte een grote uitdaging is, de afgelopen zes maanden de salarissen voor nieuwe werknemers verhoogd. Daarnaast had ruim 20 procent van de bedrijven uit die groep de kwalificatie-eisen voor nieuwe werknemers omlaag bijgesteld. Wat kan je doen naast dergelijke kortetermijnmaatregelen?

Patrick Groenendal. Fotograaf: Joris Telders

Trends 2022: 'Op elke HR-afdeling een HR-marketeer'

Patrick Groenendal, HR-manager Benelux bij IT-leverancier Centralpoint, ziet de krapte op de arbeidsmarkt als een kans om in andere landen actief te worden. Hij vindt dat HR meer aan employer branding moet doen.

Foto: Gerd Altmann | Pixabay

Leve de lange termijn

Hè hè, eindelijk lijken de grootste problemen rondom corona achter de rug. Hoewel het lastig blijft naar de langetermijngevolgen van Covid-19 te kijken, groeit en bloeit de economie ondertussen alsof er helemaal niets gebeurd is. En dat heeft weer tot gevolg dat het aantal vacatures met gezwinde spoed toeneemt. Volgens het UWV is 16,5 procent van alle vacatures onvervulbaar.

Employer branding: de betekenis en een uitgewerkt plan - update 2021

Employer branding: de betekenis en een uitgewerkt plan - update 2021

Organisaties die investeren in employer branding plukken daar de vruchten van. Zo vervullen ze vacatures sneller, werven betere kandidaten en houden personeel langer vast. Maar waar begin je als je het employer brand vorm wilt geven? In dit artikel wordt uitgelegd wat de voordelen van employer branding zijn, wat het is en hoe je tot een gedegen employer branding-plan komt.

Employer branding is ambities samenbrengen

Employer branding is ambities samenbrengen

Je werkgeversmerk zo neerzetten dat je onweerstaanbaar wordt voor talent draait om het samenbrengen van ambities, is de overtuiging van SteamTalmark. "We vertellen het eerlijke verhaal over waar je als organisatie naartoe wilt en matchen die ambitie met de ambitie van talent. Die match maakt een boodschap onweerstaanbaar."

Milou Verhoeven (TES Groep): "Wees zichtbaar in de organisatie en word geen HR-loket"

Milou Verhoeven (TES Groep): "Wees zichtbaar in de organisatie en...

In de Spotlight-rubriek geven collega's hun visie op het HR-vak en delen ze verschillende ervaringen. Dit keer: Milou Verhoeven, HR manager bij TES Groep.

Meer en betere sollicitanten met aparte 'Werken bij'-website

Meer en betere sollicitanten met aparte 'Werken bij'-website

Onder invloed van de krappe arbeidsmarkt is 'employer branding' inmiddels aan elke directietafel een gespreksonderwerp. Een speciale website voor het werven - én behouden - van personeel is daarbinnen vaak het sluitstuk. Ten onrechte, want de eerste indruk wordt hier gemaakt.

Arbeidsmigratie is volgens Inspecteur Generaal Rits de Boer niet de oplossing voor de schaarste aan personeel.

Pleidooi voor bezinning

In het Jaarverslag van de Nederlandse Arbeidsinspectie over 2021 is een Reflectie opgenomen van de hand van Inspecteur Generaal Rits de Boer. Wat een voortreffelijk betoog! De Boer laat het niet bij een beschouwing over de misstanden die zijn dienst heeft geconstateerd bij bedrijven op het terrein van arbeidsomstandigheden en -voorwaarden. Hij verbindt hieraan ook een oordeel over hoe wordt omgegaan met arbeid en het functioneren van de arbeidsmarkt.

HR-trends 2022: 'Zie pensioen als een stuurinstrument'

HR-trends 2022: 'Zie pensioen als een stuurinstrument'

Het Pensioenakkoord gaat de gemoederen ook in 2022 bezighouden. Gelukkig maar, want de veranderingen in het pensioenstelsel bieden de kans om je HR-beleid eens onder de loep te nemen en nog beter neer te zetten. Pensioen als stuurinstrument, hoe mooi is dat?

De waarde van warmte in HR

De waarde van warmte in HR

Natuurlijk, de afkorting HR staat voor Human Resources. Toch draait het in veel gevallen om 'harde' zaken als contracten, verlof, declaraties en budgetten, waar financiën de boventoon voeren. De 'warme', meer persoonlijke kant van HR is minder goed meetbaar. Of eigenlijk niet. Juist die menselijke kant is cruciaal voor de aantrekkingskracht op talent en sympathie bij het publiek.

Employer branding: alle stappen naar een uitgewerkt plan

Employer branding: alle stappen naar een uitgewerkt plan

Waar begin je als je het employer brand vorm wilt geven? In deze whitepaper lees je hoe je tot een gedegen employerbranding-plan komt.

Vacatureteksten in tijden van corona: the Good, the Bad & the Ugly

Vacatureteksten in tijden van corona: the Good, the Bad & the Ugly

Afstand houden, handen wassen en drukke gebieden vermijden. We kennen de RIVM-maatregelen inmiddels uit het hoofd. En het mondkapje maakt deel uit van onze vaste garderobe. Hoewel onze samenleving enorm veranderd is in een korte tijd, zie ik dit nog lang niet altijd terug in arbeidsmarktcommunicatie. Wist je dat in veel vacatureteksten corona niet wordt benoemd? Hoe doe jij dat als HR-professional?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.