Gesponsord Organisatiedoelen halen? Hier moet je op letten
Het is de taak van HR om werk en medewerkers goed af te stemmen op de team- en organisatiedoelen. Zo neem je medewerkers immers mee in het grotere plaatje. De aandachtspunten op een rij.
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
Het is de taak van HR om werk en medewerkers goed af te stemmen op de team- en organisatiedoelen. Zo neem je medewerkers immers mee in het grotere plaatje. De aandachtspunten op een rij.
Nederland scoort zeer laag in gerenommeerd internationaal onderzoek naar medewerkersbetrokkenheid. Nu zijn daar wel wat kanttekeningen bij te maken, vindt employee experience-deskundige Heleen Mes. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met de verschillen tussen Amerika en Europa. En dan is Nederland nog weer een geval apart. Toch valt er iets te leren uit het onderzoek
Inkomensverzekeraar elipsLife Benelux heeft het personeelsbestand in coronatijd met ruim de helft weten te vergroten. Head Human Resources Benelux Monique Rial Lisboa vertelt hoe het bedrijf dat voor elkaar heeft gekregen en hoe elipsLife het werken na de coronamaatregelen weer oppakt.
Door het vele thuiswerken tijdens (maar ook na) corona heeft het gevoel van verbondenheid op het werk en het gevoel erbij te horen (sense of belonging) een flinke deuk opgelopen. Dat is niet alleen slecht voor medewerkers zelf, maar ook voor organisaties als geheel. Hoe kun je het gevoel van verbondenheid op en met het werk versterken?
In het besef dat mensen doorslaggevend zijn voor de kwaliteit van de dienstverlening geeft Compass Group Nederland structureel en actief invulling aan goed werkgeverschap. Betrokkenheid en ontwikkeling van mensen staan daarin centraal. De basis van goed werkgeverschap is het vaststellen van vijf gemeenschappelijke waarden, zegt Nelleke Ariaans, manager HR Services bij Compass Group.
Elke werkgever is blij met betrokken medewerkers. Betrokken personeel laat het bedrijf beter presteren en geeft de organisatie een sterke reputatie onder klanten. Maar je kunt betrokkenheid niet afdwingen, het is geen aan- en uitknop.
Werkgeluk stond de laatste jaren bovenaan de agenda van elke zichzelf serieus nemende organisatie. De coronacrisis zorgt ervoor dat het 'gelukbeleid' juist nu tegen het licht moet worden gehouden. Pim van de Wiel, technisch consultant Zorg & Verzuim bij VLC & Partners, legt uit wat je nu kunt doen.
COVID-19 oefent nog altijd veel invloed uit op organisaties en hun medewerkers. Veel activiteiten vinden langs de digitale weg plaats, op afstand van collega's en de organisatie. Dat vraagt om andere omgangsvormen en vooral meer aandacht voor de medewerker. De pandemie brengt de 'employee journey' in een stroomversnelling. In veel organisaties zijn daar mooie voorbeelden van te zien.
Medewerkersbetrokkenheid staat bij veel organisaties hoog op de agenda. Zeker in deze tijden van thuiswerken, social distancing en onzekerheid.
Uit recent Europees onderzoek binnen middelgrote en grote bedrijven blijkt dat de werknemersbetrokkenheid hoog is. 86% van de werknemers geeft aan zich betrokken te voelen bij de werkgever. Ondanks de thuiswerksituatie. Hoe komt dat?