1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Organisatiedoelen halen? Hier moet je op letten

Het is de taak van HR om werk en medewerkers goed af te stemmen op de team- en organisatiedoelen. Zo neem je medewerkers immers mee in het grotere plaatje. De aandachtspunten op een rij.

Organisatiedoelen halen? Hier moet je op letten

Medewerkers brengen de strategie van een organisatie tot leven. En om succesvolle resultaten te behalen, is het aan HR-managers om het werk betekenisvoller te maken, zodat medewerkers op hun best kunnen zijn. Organisaties met zeer betrokken medewerkers zijn namelijk 23% winstgevender dan wanneer medewerkers zich minder betrokken voelen. Hoe je werk en medewerkers beter af kunt afstemmen op team- en organisatiedoelen.

Uitdagingen voor HR-managers

Aan HR-managers is het de taak om mensen binnen een organisatie te managen, zodat zij alles uit zichzelf kunnen halen om uiteindelijk de organisatorische doelstellingen te behalen. Maar om dit te kunnen bewerkstelligen liggen er een aantal uitdagingen op de loer:

  • Gebrek aan transparantie over de doelstellingen van een organisatie, wat leidt tot een lage betrokkenheid;
  • Niet effectieve of niet-bestaande sturing naar de doelstellingen;
  • Laag werknemersmoreel;
  • Verkeerde focus;
  • Beschikbaarheid van de juiste middelen om doelen te behalen.

De juiste prioriteiten stellen

Managers zouden zich minder zorgen moeten maken of hun medewerkers ook genoeg werken als ze thuis aan het werk zijn, maar hen juist helpen zich te concentreren op het belangrijkste werk. Zo zegt 81% van de werknemers dat het belangrijk is om hulp te krijgen bij het prioriteren van de werklast, maar minder dan één derde (31%) zegt dat hun managers ooit duidelijke richtlijnen hebben gegeven tijdens één-op-één gesprekken.

Het oplossen van dit probleem moet aan de top beginnen: 74% van de HR- en People Managers zegt dat meer begeleiding bij het prioriteren van hun eigen werk de algemene prestaties ten goede zou komen. En 80% geeft aan dat zij persoonlijk baat zouden hebben bij meer duidelijkheid van het hogere management over belangrijke prioriteiten.

Transparantie op de werkvloer

In de wereld van flexibel werken, zorgt transparantie voor meer betrokken medewerkers en een hogere productiviteit. Zo wordt hun verantwoordelijkheidsgevoel groter als ze bijvoorbeeld hun doelstellingen en voortgang op elk niveau kunnen zien. Het liefst via één geïntegreerde tool, zoals Microsoft Viva. Daarnaast motiveert het verantwoordelijkheidsbesef medewerkers om slimmer te werken, met een duidelijk doel voor ogen en in de samenwerking met collega’s. Én dat niet alleen voor zichzelf, maar ook voor het team en de organisatie. Door transparantie te bieden op alle niveaus binnen een organisatie, beschikken medewerkers over de mogelijkheden om hun taken beter te prioriteren die aansluiten bij de doelstellingen die ze nastreven.

Werk als zinvol ervaren

Het gevoel van ‘zinvol bezig zijn’ zorgt ervoor dat medewerkers meer betrokken zijn en meer geven om de dagelijkse werkzaamheden. Met een duidelijk beeld en een duidelijke richting kunnen medewerkers de waarde inzien van hun eigen bijdrage aan het bedrijfsresultaat. Wanneer 80% van de medewerkers de doelstellingen van het bedrijf ondersteunt, behalen ze een 21% hogere winstgevendheid en ervaren een verbetering van 29% in de kwaliteit en waarde van het werk (eBook - Betrek je werknemers om krachtige bedrijfsresultaten te bereiken, 2022). Om medewerkers doelen te bieden die concreet en tastbaar zijn, kunnen organisaties een framework implementeren voor meetbare ‘Objectives en Key Results’ (OKR’s).

OKR’s als fundament

OKR’s zijn het fundament voor het behalen van de hogere bedrijfsresultaten en doelstellingen en zorgen voor een basis voor medewerkers om hun werk als zinvol te ervaren. Zo voelt 88% van de medewerkers zich geïnspireerd door het werk dat ze doen met OKR’s, terwijl 45% van de medewerkers zonder OKR’s hetzelfde gevoel heeft (eBook - Betrek je werknemers om krachtige bedrijfsresultaten te bereiken, 2022). Met een framework dat duidelijke en op data gebaseerde doelstellingen voor een bedrijf kan genereren, kunnen de bedrijfsresultaten worden afgestemd met de doelstellingen van individuele medewerkers, waardoor er een omgeving wordt gecreëerd waarin iedereen, op elk niveau, winstgevende resultaten kan behalen.

Ga de verdieping in

Raak jij niet uitgelezen over het verbeteren van de medewerkerservaring? Verbreed hier jouw kennis over hoe jij personeel betrokken kan houden in het tijdperk van hybride werken. Naast dit artikel over het betekenisvoller maken van het werk, kun je namelijk ook de verdieping in omtrent het verzamelen van relevante inzichten en het verbinden en laten groeien van jouw medewerkers.

Dit artikel is gesponsord door Microsoft .

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een richtlijn die bedrijven in de (nabije) toekomst verplicht te rapporteren over hun impact op mens en klimaat. ADP Nederland heeft hierin al flinke stappen gezet.

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je aan denken?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.