Hybride werken vergt ongelofelijk veel flexibiliteit van organisaties en hun medewerkers om verschillende redenen. Bijvoorbeeld het asynchroon werken, waarbij verschillende communicatie- en datasystemen worden gebruikt en het onduidelijk is wie waar en wanneer aan het werk is. Dit kan bepaalde werkprocessen vertragen. Als tweede uitdaging kun je de onboarding-ondersteuning vergelijken met vóór de pandemie. Volgens het Work Trend Index Annual Report van Microsoft werden nieuwe medewerkers 20% meer afhankelijk van hun managers voor het inwerken.
Daarnaast voelen mensen zich sneller gestrest, niet verbonden of niet betrokken. Als HR-manager worstel je daardoor met de vraag hoe je de realiteit van flexibel werken het beste kunt toepassen en juist de mogelijkheden van asynchroon werken prioriteit kunt geven met een platform, zoals Microsoft Viva.
De belangrijkste elementen voor de juiste connectie
Bedrijven presteren beter als mensen op hun best zijn en daarom is het belangrijk om als HR-manager goed te blijven kijken naar de volgende punten:
- Ondersteuning: binnen de organisatie is het belangrijk dat medewerkers toegang hebben tot de juiste informatie, mensen, tools en resources om effectief te kunnen werken.
- Verbinding: medewerkers willen het gevoel hebben ergens bij te horen. Zich daarnaast gewaardeerd en vertrouwd voelen, maar ook een integraal lid zijn van een organisatie waarin ze écht een stem hebben. Waardeer de bijdragen van medewerkers en zorg ervoor dat niets hun onderlinge samenwerkingen in de weg staat.
- Duidelijkheid: er dient regelmatig feedback te worden gegeven die een medewerker helpt van koers te veranderen als dit nodig is. Maar ook om vooruitgang te boeken in de richting van zijn of haar doelen. Ook weten medewerkers hoe succes eruit ziet en hoe ze prioriteiten moeten stellen.
De juiste invloed uitoefenen
Ieders manier van werken is veranderd en dat stelt dat we kritisch moeten kijken naar onze definities van succes als het gaat om het verbinden van teams, medewerkers en managers, maar ook de verbinding met de organisatie. Het creëren van een goede werknemerservaring is namelijk moeilijker dan ooit tevoren. Maar liefst 74% van de managers geeft aan niet de invloed of de middelen te hebben om veranderingen voor werknemers door te kunnen voeren (Work Trend Index Annual Report, 2022). Als HR-manager is het daarom nóg belangrijker om wel de juiste invloeden en middelen te bieden, zodat de verbinding tussen medewerkers en de organisatie optimaal blijft.
Het verband tussen de connectie met medewerkers en bedrijfsresultaten
Leiders in werknemerservaringen begrijpen dat thuiswerken en werken op het kantoor net zo waardevol zijn, maar ook totaal verschillen van elkaar. Zo is het belangrijk om te anticiperen op de sociale en emotionele aspecten van een werkplek, maar ook waarde te hechten aan het optimaliseren van de productiviteit, teamwork en trainingen. Zonder deze aanpak staan bedrijven voor grote uitdagingen wat betreft werving, behoud en groei. Want het is voor mensen gewoonweg veel gemakkelijker om van werkgever te veranderen wanneer een werkomgeving niet aan hun verwachtingen voldoet. De resultaten van een organisatie zijn nauw verbonden met het welzijn en de verbondenheid van werknemers. En daarmee behaal je een belangrijk concurrentievoordeel. Kortom: er was nog nooit zoveel behoefte aan technologie, data en inzichten die zijn ontworpen om de connectie tussen medewerkers en organisaties te verbeteren.
Ga de verdieping in
Raak jij niet uitgelezen over het verbeteren van de medewerkerservaring? Verbreed hier jouw kennis over hoe jij personeel betrokken kan houden in het tijdperk van hybride werken. Naast dit artikel over het verbinden van medewerkers, kun je namelijk ook de verdieping in omtrent het verzamelen van relevante inzichten, het betekenisvoller maken van het werk en het laten groeien van jouw medewerkers.
Dit artikel is gesponsord door Microsoft.