Een groot distributiebedrijf had een probleem: het ziekteverzuim schoot omhoog. Daarom trok de werkgever aan de bel bij de zorgverzekeraar. “Dat bedrijf had duizenden medewerkers, en daarom beschikten we over een hele berg aan geanonimiseerde zorgdata”, vertelt Petra Zwolle, manager Zakelijke markt bij CZ. “We zagen bijvoorbeeld een enorme toename in het gebruik van fysiotherapie. Geen wonder, want de werknemers moesten honderden keren per dag opstaan en zich in een onnatuurlijke houding strekken om een product te pakken.”
Met werkgever om tafel
Een scherpe analyse dus, gebaseerd op een grote hoeveelheid data. En volgens CZ-directeur Zorgverzekeringen en klantcommunicatie Karel Stolper zie je hier het voordeel van een collectieve zorgverzekering. “Doordat je een groep mensen bij elkaar hebt, kun je kijken wat de gezondheidsuitdagingen zijn. Laten we daar eens mee gaan werken. Waar het om gaat, is dat je met zo’n werkgever om de tafel gaat zitten en vraagt: ‘Wat speelt er nu bij jou?’ En dan blijkt dat die mensen behoefte hebben aan verschillende interventies. Een financiële dienstverlener kan bijvoorbeeld gebaat zijn bij trainingen in stressbeheersing, en andere bedrijven hebben adviezen nodig op het gebied van fysieke belasting. Bij dat distributiecentrum in het voorbeeld van
Petra hebben we samen met gespecialiseerde bedrijven een paar aanpassingen doorgevoerd in de manier waarop medewerkers hun werk moesten uitvoeren. Daardoor zag je een enorme afname van de fysieke belasting en de zorgkosten, en je voorkomt dat mensen uitvallen.”
Voordelen
Het illustreert het standpunt van CZ: een collectieve zorgverzekering biedt voordelen, ook nu de verzekeraars daarover geen korting meer mogen geven. De eerste reden is dat er alternatieven zijn bedacht voor het vervallen van de collectiviteitskorting. Bijvoorbeeld de korting op de aanvullende verzekering. Een zorgverzekeraar kan serieuze korting geven op de aanvullende verzekeringen; die krijg je niet bij een individuele verzekering.
Een ander voorbeeld is de inhoud van de aanvullende verzekeringen. De zorgverzekeraar bepaalt wat er in de pakketten zit, en de pakketten voor de collectieve markt zijn steviger, zwaardere pakketten dan de pakketten voor de individuele markt.
Zorg en gezondheid
“Een ander belangrijk voordeel is dat een zorgverzekering kan helpen met het stimuleren van medewerkers om aan de slag te gaan met hun zorg en gezondheid”, aldus Stolper. Dat zag je bij die eerder genoemde financiële dienstverlener. “Die mensen daar staan vaak onder een enorme druk”, vervolgt Stolper. “En dus vinden ze het overdag lastig om pauzes te nemen, en ‘s nachts blijven ze piekeren over het werk. Je ziet dus bij hen veel stressklachten. Maar let op, dat stressniveau is niet bij iedere medewerker hetzelfde. De één is misschien slecht bestand tegen die voortdurende spanning en moet zich daarvan bewust worden. De ander zit juist helemaal aan het einde van het zorgpad en kampt al met een ernstige burn-out. Die mensen stuur je natuurlijk niet naar dezelfde stressbeheersingscursus; die krijgen een verschillend traject.”
Keuze
En met een collectieve zorgverzekering heeft de werkgever veel eenvoudiger toegang tot die trajecten. “Je hebt in Nederland wel 800 interventies op het gebied van werkstress “, zegt Stolper. “Je moet je voorstellen: 800 bedrijven die jou kunnen helpen op het gebied van werkstress. Daar hebben wij de beste van geselecteerd; dat zijn er zo’n 300, en dan moet je per medewerker bepalen: waar zit die nou in het zorgpad werkstress? Is dit een beginnend probleem, is het een veel zwaarder probleem en wat zijn dan de
uitdagingen? De één is gebaat bij een mindfulnesscursus. De ander moet psychologische hulp krijgen. De volgende moet misschien gewoon hulp krijgen omdat die helemaal vol zit met mantelzorg voor zijn of haar vader of moeder.”
Cultuuromslag
Een laatste punt: een zorgverzekeraar kan helpen een cultuurverandering in gang te zetten. Zwolle zag dat bijvoorbeeld bij een groot productiebedrijf. “Daar namen de medewerkers na iedere dienst twee biertjes. Dat was problematisch, want ze werkten daar met wisselende diensten, ook ‘s nachts. Dus
hebben wij hen geholpen bij de cultuuromslag: van twee biertjes met alcohol naar twee biertjes 0%. Dat heeft een paar jaar gekost, een paar jaar waarin we met die mensen praatten, inspirerende
activiteiten organiseerden, en de medewerkers artikelen lieten lezen over alcoholgebruik in combinatie met wisselende diensten. Uiteindelijk heeft dat iets in gang gezet, en nu staat dat alcoholvrij bier gewoon in de kantine.”
Dit artikel is gesponsord door CZ.