1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Employer branding in zes stappen

De basis voor effectieve arbeidsmarktcommunicatie

Employer branding in zes stappen

Het aantrekken van de juiste mensen begint bij het succesvol profileren van de organisatie op de arbeidsmarkt, oftewel employer branding. Deze whitepaper beschrijft hoe u als organisatie uw eigenheid ontdekt, bevestigt en aantrekkelijk verpakt. Zodat u getalenteerde kandidaten kunt bereiken en aan uw organisatie binden. Dat doel bereikt u aan de hand van zes stappen.

Download hier de whitepaper en lees de zes stappen.
Download de whitepaper

Personeelstekorten voor zijn?   Hoe een gericht arbeidsmarktbeleid kan helpen

Personeelstekorten voor zijn? Hoe een gericht arbeidsmarktbeleid kan...

Arbeidsmarktkrapte en personeelstekorten zijn al een tijd een probleem voor werkgevers en het probleem wordt alleen maar groter. Volgens de Rabobank had in december 2021 bijna de helft van de bedrijven waarvoor arbeidsmarktkrapte een grote uitdaging is, de afgelopen zes maanden de salarissen voor nieuwe werknemers verhoogd. Daarnaast had ruim 20 procent van de bedrijven uit die groep de kwalificatie-eisen voor nieuwe werknemers omlaag bijgesteld. Wat kan je doen naast dergelijke kortetermijnmaatregelen?

Foto: Gerd Altmann | Pixabay

Leve de lange termijn

Hè hè, eindelijk lijken de grootste problemen rondom corona achter de rug. Hoewel het lastig blijft naar de langetermijngevolgen van Covid-19 te kijken, groeit en bloeit de economie ondertussen alsof er helemaal niets gebeurd is. En dat heeft weer tot gevolg dat het aantal vacatures met gezwinde spoed toeneemt. Volgens het UWV is 16,5 procent van alle vacatures onvervulbaar.

Employer branding: de betekenis en een uitgewerkt plan - update 2021

Employer branding: de betekenis en een uitgewerkt plan - update 2021

Organisaties die investeren in employer branding plukken daar de vruchten van. Zo vervullen ze vacatures sneller, werven betere kandidaten en houden personeel langer vast. Maar waar begin je als je het employer brand vorm wilt geven? In dit artikel wordt uitgelegd wat de voordelen van employer branding zijn, wat het is en hoe je tot een gedegen employer branding-plan komt.

Vacatureteksten in tijden van corona: the Good, the Bad & the Ugly

Vacatureteksten in tijden van corona: the Good, the Bad & the Ugly

Afstand houden, handen wassen en drukke gebieden vermijden. We kennen de RIVM-maatregelen inmiddels uit het hoofd. En het mondkapje maakt deel uit van onze vaste garderobe. Hoewel onze samenleving enorm veranderd is in een korte tijd, zie ik dit nog lang niet altijd terug in arbeidsmarktcommunicatie. Wist je dat in veel vacatureteksten corona niet wordt benoemd? Hoe doe jij dat als HR-professional?

Arbeidsmigratie is volgens Inspecteur Generaal Rits de Boer niet de oplossing voor de schaarste aan personeel.

Pleidooi voor bezinning

In het Jaarverslag van de Nederlandse Arbeidsinspectie over 2021 is een Reflectie opgenomen van de hand van Inspecteur Generaal Rits de Boer. Wat een voortreffelijk betoog! De Boer laat het niet bij een beschouwing over de misstanden die zijn dienst heeft geconstateerd bij bedrijven op het terrein van arbeidsomstandigheden en -voorwaarden. Hij verbindt hieraan ook een oordeel over hoe wordt omgegaan met arbeid en het functioneren van de arbeidsmarkt.

HR-trends 2022: 'Zie pensioen als een stuurinstrument'

HR-trends 2022: 'Zie pensioen als een stuurinstrument'

Het Pensioenakkoord gaat de gemoederen ook in 2022 bezighouden. Gelukkig maar, want de veranderingen in het pensioenstelsel bieden de kans om je HR-beleid eens onder de loep te nemen en nog beter neer te zetten. Pensioen als stuurinstrument, hoe mooi is dat?

De belofte: de BN'er & de arbeidsmarkt

De belofte: de BN'er & de arbeidsmarkt

Altijd goed om te zien dat er telkens nieuwe en frisse initiatieven de arbeidsmarkt bestormen, schrijft Joost Schrage. Maar voegen Bekende Nederlanders wel iets toe, zo vraagt hij zich af in zijn rubriek over arbeidsmarktcommunicatie 'De belofte'.

Foto: Alexandr Ivanova | Pixabay

Inclusiviteit als onderdeel van de basis van de organisatie

Veel HR collega's zie ik zoeken naar hoe ze aan de slag kunnen met diversiteit en inclusiviteit. Naast goede gesprekken organiseren en faciliteren zie ik een aantal mogelijkheden om het een vaste plek te geven in de basis van HR.

Met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Welke bedrijven schakelt HR het liefst in? Dit is inzichtelijk gemaakt in het Partner of Choice-onderzoek 2020 van PW. Daarin vind je winnaars én challengers in zes categorieën.

De belofte: werken in het onderwijs

De belofte: werken in het onderwijs

Nee, dit keer gaan we het niet wéér hebben over beloftes in coronatijd. Of misschien toch ook weer wel. Want hebben we de afgelopen maanden niet met z'n allen onze handen stuk geklapt voor de vitale beroepen? Zorgverleners, vuilnismannen, vakkenvullers, allemaal onze nieuwbakken helden.

5 tips voor de juiste functienaam

5 tips voor de juiste functienaam

Public waste manager' (vuilnisman) en 'directeur eerste indrukken' (receptioniste) mogen dan wel leuk staan bovenaan een wervingstekst, de juiste doelgroep trek je er niet mee.

3 tips waarmee jouw vacaturetekst wél voldoet aan wet- en regelgeving

3 tips waarmee jouw vacaturetekst wél voldoet aan wet- en regelgeving

Bepaalde regels in vacatureteksten kunnen vraagtekens oproepen tijdens het schrijven. Want je wilt zo doelgroepgericht mogelijk schrijven én je aan de specifieke wetgeving houden. Niet alles kan en mag gezegd worden in vacatureteksten, en dat heeft alles te maken met gelijkebehandelingswetgeving.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.