1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Welke branches blinken uit in goed werkgeverschap?

Iedere organisatie kan een goede werkgever zijn, ongeacht grootte of branche. Toch is het interessant om te kijken hoe het staat met het goed werkgeverschap binnen specifieke branches. Waarop onderscheiden zij zich en waarop kunnen zij zich nog verder ontwikkelen? Great Place to Work doet sinds 2003 in Nederland onderzoek naar goed werkgeverschap. In het afgelopen jaar hebben organisaties uit verschillende branches meegedaan aan het onderzoek. Op basis van deze data zijn onlangs nieuwe brancherapporten gepubliceerd: Consultancy, Recruitment, IT, Farmacie en Financiële Dienstverlening.

Welke branches blinken uit in goed werkgeverschap?

Sponsored content door Great Place to Work

Wat is goed werkgeverschap?

Goed werkgeverschap is meer dan alleen tevreden medewerkers: het gaat erom dat de organisatie een cultuur van vertrouwen, trots en plezier creëert, waarin doelstellingen worden behaald, medewerkers het beste uit zichzelf halen en samenwerken als een team. Door middel van 58 stellingen (de gemiddelde score heet de Trust Index) heeft Great Place to Work® bij de organisaties gemeten in hoeverre hun medewerkers vertrouwen, trots en plezier ervaren. Deze stellingen zijn gekoppeld aan de vijf dimensies van het Great Place to Work® model. De dimensies Geloofwaardigheid, Respect en Eerlijkheid meten in hoeverre medewerkers vertrouwen in hun werkgever hebben. Trots gaat in op de mate van trots die medewerkers ervaren over hun eigen werk, het team en de organisatie. Kameraadschap gaat over plezier hebben en verbondenheid ervaren met collega’s.

Goed werkgeverschap per branche

Van de vijf nieuwe brancherapporten scoort de IT-branche het hoogst (83%) en de Financiële dienstverlening het laagst (73%). Farmacie (81%), Consultancy (80%) en Recruitment (76%) scoren daar tussenin. Binnen alle branches scoren vooral de dimensies Trots en Kameraadschap het hoogst en Geloofwaardigheid en Respect het laagst. De algemene trend is dat trots op de eigen bijdrage en de afwezigheid van discriminatie hoog scoort. Laag scorende thema’s zijn veelal omtrent eerlijke beloning en het betrekken van medewerkers bij beslissingen.

Best Practices

Als HR kan je invloed hebben op de mate van vertrouwen, trots en plezier door onder andere de beleidsprogramma’s en initiatieven die geïnitieerd worden vanuit het werkgeverschap. Organisaties geven in het onderzoek aan wat zij doen in de dagelijkse praktijk om te bouwen aan de gewenste organisatiecultuur. In dit model (genaamd Culture Audit) staan negen beleidsthema’s centraal. In de rapporten vind je verschillende best practices van organisaties binnen de branche. Voorbeelden zijn ‘de lego-muur’ van Novo Nordisk om hun medewerkers te inspireren of de ‘Obeya’ van Lean Consultancy Group om hun mensen op te hoogte te houden van alles wat speelt in de organisatie.

Ontdek de brancherapporten

Benieuwd naar de bevindingen? Vraag dan de brancherapporten

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of die ESG-ambities haalbaar zijn in de krappe kantorenmarkt. Terwijl ze wel mede bepalend zijn voor de aantrekkingskracht op jong talent. "Een integrale ESG-blik, inclusief die van HR, is cruciaal."

YER breidt met overname Avantgarde Experts weer uit in Duitsland

YER breidt met overname Avantgarde Experts weer uit in Duitsland

YER Global heeft Avantgarde Experts overgenomen, een Duitse wervingsspecialist in de mobiliteits- en technologiesector. Met deze tweede Duitse overname dit jaar groeit YER in Duitsland tot bijna 1.500 gedetacheerde professionals.

Zo zorg je voor een efficiënte digitale werkplek 

Zo zorg je voor een efficiënte digitale werkplek

Thuiswerken is voor veel werknemers ideaal. Een aantal dagen (of zelfs fulltime) vanuit huis werken geeft een hoop vrijheid en flexibiliteit. Wel kan het uitdagingen met zich meebrengen. Soms kan het bijvoorbeeld lastig zijn om efficiënt te werken in een omgeving waar veel afleidingen op de loer liggen. Het is daarom handig om vanuit het bedrijf een online werkomgeving te creëren. Hoe doe je dat?  

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je aan denken?

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? De aandachtspunten op een rij.

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Werkgevers hebben vaak geen weet van de impact die mantelzorg heeft op medewerkers en de organisatie. Fello biedt hierin ondersteuning en ontzorgt de mantelzorger én de werkgever. "Met de mantelzorgscan brengen we in kaart hoe groot de mantelzorgdruk in de organisatie is en welke impact die heeft."

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Het concept-wetsvoorstel 'Wijziging re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar van werknemers bij kleine en middelgrote werkgevers' moet kleine en middelgrote werkgevers meer 'wendbaar maken bij hun re-integratie-inspanningen'. Wat houdt dit in en wat wordt het vervolg?

Personeelstekort? Drie praktische oplossingen

Personeelstekort? Drie praktische oplossingen

Een personeelstekort heeft een negatieve invloed op de prestaties van een organisatie en verhoogt de druk op de bestaande medewerkers. Er zijn gelukkig veel, ook niet zo bekende, manieren waarop je als werkgever personeelstekorten te lijf kunt gaan.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.