1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

7 trends in werving en selectie

Kandidaten beoordelen het werving- en selectieproces van potentiële werkgevers bijzonder kritisch en hebben alleen respect voor organisaties die eerlijk zijn in hun arbeidsmarktcommunicatie.

7 trends in werving en selectie

Dat zegt Bas Westland, oprichter en senior consultant van e-people. Westland signaleert zeven trends in werving- en selectie:

  1. Wendbaarheid is belangrijker dan ‘hard skills’
  2. De ‘employee experience’ wordt steeds belangrijker
  3. Kandidaten zoeken functies waarin ze ‘impact’ kunnen hebben
  4. Gelikte werkgeverscampagnes werken niet meer
  5. Wervingsvideo’s worden belangrijker
  6. Organisaties worden afhankelijker van zzp’ers
  7. Werven is een continu proces

Strategische personeelsplanning

Niet alleen stellen kandidaten hogere eisen, zegt Westland, ook werkgevers hebben een verlanglijstje. "Ze zijn allemaal op zoek naar dezelfde getalenteerde, wendbare en gemotiveerde medewerkers. Om het werk gedaan te krijgen, is strategische personeelsplanning daarom belangrijker dan ooit", aldus Westland. "In een krappe arbeidsmarkt is het een illusie om te denken dat op het moment dat jouw organisatie zit te springen om een bepaald type nieuwe medewerker, die ook daadwerkelijk beschikbaar is."

Onmisbare vragen

Vragen die elke werkgever zich daarom – in samenspraak met de hiring managers – moet stellen zijn:  Waarvan is de personeelsvraag afhankelijk? Welke functiecategorieën zijn op welke momenten schaars? Hoe ontwikkelt de arbeidsmarkt zich? En: hoe breng je beide bij elkaar?

Employee journey

Heeft u eenmaal die gewenste kandidaat gevonden, dan begint het spel van verleiding. Westland: "Doordat het online regelen van allerlei zaken steeds vlotter en gebruiksvriendelijker verloopt, zijn vooral jonge sollicitanten gewend aan een aangename ‘customer journey’. Kandidaten verwachten dus een prettige ‘employee journey’, vanaf het allereerste contact. Richt het hele sollicitatieproces daarnaast zo in, dat kandidaten een positief beeld krijgen van de organisatie. Reageer snel en wees volstrekt helder over de procedure."

Lees alles over de jacht op schaars talent in de gratis whitepaper Zeven trends in werving en selectie

blog

Gelukkigere werknemers door actieve inzet op werkgeluk

Investeren in werkgeluk helpt, zo blijkt uit onderzoek. Expert Gea Peper belicht de uitkomsten.

employee experience

HR ten tijde van polarisatie en desinformatie

Technologieën, zoals AI, helpen HR vooruit. Maar ze hebben ook een keerzijde, stelt Anne Doeser, lead HR innovatiehub bij de Rabobank.

Duurzame Inzetbaarheid

Hoofd P&O Rijksmuseum: 'Wij geven medewerkers zoveel mogelijk regie...

Raymond de Jong vertelt over zijn werk in het grootste museum van Nederland: het Rijksmuseum in Amsterdam.

employee experience

HR-directeur AFAS: 'De 4-daagse werkweek heeft andere HR-pijlers...

Het jaar 2024 was zonder twijfel een bijzonder jaar voor AFAS. Het softwarebedrijf uit Leusden kwam groot in het nieuws met de invoering van de 4-daagse werkweek - met behoud van salaris. 

employee experience

'Creëer een cultuur waarin uitblinkers kunnen floreren'

Organisaties hebben hun handen vol aan het begeleiden van medewerkers die minder goed functioneren. Vaak wordt vergeten dat ook toptalenten aandacht nodig hebben.

employee experience

HR, je voegt meerwaarde toe door minder te doen

In pogingen om medewerkers te ondersteunen, vragen we te veel van hun tijd en aandacht. Er is een nieuwe mindset nodig, schrijft Anne Doeser, lead HR innovatiehub bij de Rabobank.

employee experience

Neurodiversiteit voegt waarde toe aan je organisatie

Beschouw neurodiversiteit als vormen van diversiteit en creëer een employer journey waarin iedereen zich gehoord en gesteund voelt, adviseert expert Heleen Mes.

Schiphol-CHRO Esmé Valk: "We hebben volgens mij voor het eerst in Nederland in een aanbesteding de eisen aan kwaliteit van werk meer gewicht gegeven dan de prijs." Foto: Guido Benschop
employee experience

CHRO Royal Schiphol Group: 'Mijn doel is de magie en de trots op...

Schiphol is een wereld waar alles en iedereen samenkomt. Dat is precies wat Esmé Valk, CHRO bij Royal Schiphol Group, zo aanspreekt.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.