Dat zegt Bas Westland, oprichter en senior consultant van e-people. Westland signaleert zeven trends in werving- en selectie:
- Wendbaarheid is belangrijker dan ‘hard skills’
- De ‘employee experience’ wordt steeds belangrijker
- Kandidaten zoeken functies waarin ze ‘impact’ kunnen hebben
- Gelikte werkgeverscampagnes werken niet meer
- Wervingsvideo’s worden belangrijker
- Organisaties worden afhankelijker van zzp’ers
- Werven is een continu proces
Strategische personeelsplanning
Niet alleen stellen kandidaten hogere eisen, zegt Westland, ook werkgevers hebben een verlanglijstje. "Ze zijn allemaal op zoek naar dezelfde getalenteerde, wendbare en gemotiveerde medewerkers. Om het werk gedaan te krijgen, is strategische personeelsplanning daarom belangrijker dan ooit", aldus Westland. "In een krappe arbeidsmarkt is het een illusie om te denken dat op het moment dat jouw organisatie zit te springen om een bepaald type nieuwe medewerker, die ook daadwerkelijk beschikbaar is."
Onmisbare vragen
Vragen die elke werkgever zich daarom – in samenspraak met de hiring managers – moet stellen zijn: Waarvan is de personeelsvraag afhankelijk? Welke functiecategorieën zijn op welke momenten schaars? Hoe ontwikkelt de arbeidsmarkt zich? En: hoe breng je beide bij elkaar?
Employee journey
Heeft u eenmaal die gewenste kandidaat gevonden, dan begint het spel van verleiding. Westland: "Doordat het online regelen van allerlei zaken steeds vlotter en gebruiksvriendelijker verloopt, zijn vooral jonge sollicitanten gewend aan een aangename ‘customer journey’. Kandidaten verwachten dus een prettige ‘employee journey’, vanaf het allereerste contact. Richt het hele sollicitatieproces daarnaast zo in, dat kandidaten een positief beeld krijgen van de organisatie. Reageer snel en wees volstrekt helder over de procedure."
Lees alles over de jacht op schaars talent in de gratis whitepaper Zeven trends in werving en selectie