1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Assessment Centers

Een al 40 jaar succesvolle methodiek voor talentbeoordeling, maar dan aangepast aan de HR-praktijk van de 21e eeuw: dat is de kern van het handboek 'Assessment Centers'. Organisatiepsycholoog dr. Jeroen Seegers, destijds de grondlegger van de assessmentcenter-methode in Nederland, vernieuwde het handboek volledig.

Assessment Centers

Seegers wijdt in het boek Assessment Centers aandacht aan de nieuwste trends in assessmentland, zoals het online-assessment en de aandacht voor het leiderschap dat de juiste talenten op de juiste plek in de organisatie weet te plaatsen.

Het standaardwerk waarvan nu de vierde editie uitkomt, verscheen eerder in 1982, 1997 en 2006. Van praktijkcahier ontwikkelde het zich tot een handboek dat wetenschappelijke inzichten combineert met handvatten voor de manager en de personeelsfunctionaris. Tegelijk werd het boek een succes op vele onderwijsinstellingen met een HR-opleiding. Vooral daar groeide de behoefte aan een nieuwe editie.

Seegers gaf invulling aan de vraag vanuit onderwijs en het HR-vak zelf met een boek dat zó is vernieuwd dat er eigenlijk van een nieuw boek sprake is. “Alleen al de research die nodig was om alle nieuwe wetenschappelijke inzichten sinds 2006 te verwerken, betekent dat je eigenlijk van een nieuw boek mag spreken”, vertelt Seegers, “ook al is de assessmentcenter-methode die centraal staat in het boek als principe onveranderd gebleven.”

De grondlegger van de methodiek maakte het boek actueel door trends te signaleren en te behandelen die in 2006 nog nauwelijks een rol speelden. “Je ziet tegenwoordig dat je een assessment 24/7 en overal ter wereld kunt doen. Ik noem het de überficatie van het assessment. In de oude wereld was het assessment vooral een één-op-één-gesprek, nu reserveer je een timeslot en ga je drie uur achter je computer aan de slag. Daarna volgt een Skype- of Facetime-gesprek met een assessor, die de resultaten registreert en naar een centraal punt stuurt. Vervolgens rolt daar een dynamisch rapport uit.”

Daarnaast voegde Seegers een compleet hoofdstuk over leiderschap toe. “En dan niet alleen over leiderschap ín de organisatie, want daar is veel literatuur over, maar meer over leiderschap ván de organisatie. Heb je als organisatie wel de juiste talenten op de juiste plek beschikbaar? Zijn er verborgen talenten die in een veranderende organisatie kunnen komen bovendrijven? Mensen blijven in een organisatie het verschil maken, hoeveel robots je ook inzet. Iedereen die een bedrijf overneemt, zou daarom moeten kijken of de HR-organisatie in staat is om talenten zo in te zetten dat je je strategie kunt uitvoeren. Ook met die blik moet bijvoorbeeld Marcel Boekhoorn naar de HEMA kijken.”

Seegers heeft van Assessment Centers een hybride boek voor onderwijs en praktijk gemaakt, zo omschrijft hij het zelf. “Alle relevante research vind je in het boek terug, dus als docent of student kun je je er helemaal in vastbijten. Maar tegelijk is het een praktische gids boordevol tips. Veel personeelsfunctionarissen zijn de afgelopen jaren na een andere opleiding het vak ingestroomd. Voor hen is dit boek zeker ook bedoeld.”

Over Jeroen Seegers
Jeroen Seegers is als organisatiepsycholoog en managing partner verbonden aan Quaestus Executive Leadership in Den Bosch. Seegers begon zijn carrière als consultant bij GITP en werd daarna directeur en medevennoot van het adviesbureau Assessment & Development Consult, dat in 2002 werd overgenomen door Right Management. Daar bleef hij nog negen jaar aan als Practice Leader Talent Management. Daarna werkte hij twee jaar als directeur Talent Management bij LTP Amsterdam. Seegers was ook medeoprichter van PiCompany, een bedrijf gespecialiseerd in online HR-solutions, thans onderdeel van GITP. Sinds 2013 werkt hij bij Quaestus Executive Leadership, gespecialiseerd in Executive Search en Leadership Development.

Seegers is een veelgevraagd schrijver en spreker over leiderschap. Sinds 2009 is Seegers verbonden aan de IMD Business School in Lausanne. In 2008 promoveerde hij aan de VU op het onderwerp ‘Hoe leiders leren’. Hij is de grondlegger van de assessmentcenter-methodiek in Nederland en specialiseerde zich gaandeweg in topassessment. Vanuit IMD begeleidde hij directies van onder meer Rabobank, Friesland Campina en DSM. Daarnaast ontwikkelde hij leiderschapsprogramma’s voor onder meer Radboudumc, Heineken, Schiphol, Dynniq, Avebe, ABN-AMRO en T-Systems.

Bestel hier dit boek

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Functioneringsgesprekken. De meeste medewerkers én managers zien er tegenop, de uitkomsten zijn meestal teleurstellend. Door gesprekken veel persoonlijker te maken valt er veel meer uit te halen.

Assessments als de perfecte tool voor persoonlijke ontwikkeling

Assessments als de perfecte tool voor persoonlijke ontwikkeling

Wanneer je het hebt over assessments, denk je wellicht meteen aan testen voor het werven van nieuw talent. Maar wat als assessments ook inzicht kunnen geven in de capaciteiten en drijfveren van je huidige medewerkers, teams en organisatie?

'Datagedreven HR is de sleutel tot zero talent waste'

'Datagedreven HR is de sleutel tot zero talent waste'

Werkgevers zitten op een goudmijn aan data, stellen senior arbeids- en organisatiepsychologen Jeffrey Schenk en Jurrian Zoeteweij van Assessio. Het is nu het moment om die data efficiënt in te zetten. "Met een innovatief HR-platform kun je afscheid nemen van ouderwetse functieprofielen en meer kijken naar de persoon, zodat je geen talent meer verspilt in je organisatie. Want dat kost heel veel geld."

Evelien Schram: "Datagedreven HR is bepalend voor een succesvolle werving, selectie en ontwikkeling."

'Keuzes maken op basis van data in plaats van je onderbuikgevoel'

Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van de noodzaak om met hulp van metingen het potentieel in kandidaten te identificeren, om zo tot de juiste match te komen. Datagedreven HR is bepalend voor een succesvolle werving, selectie en ontwikkeling, stelt Evelien Schram van Assessio. "Het onderbuikgevoel is niet meer van deze tijd." Hoe je toekomstig succes kunt voorspellen met assessments.

Beoordelingsgesprek (Foto: Shutterstock)

5 alternatieven voor het jaarlijkse beoordelingsgesprek

Steeds meer organisaties schaffen de jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken af. Mirjam Baars, expert talentontwikkeling, over de alternatieven.

HR-jaarkalender 2024

HR-jaarkalender 2024

Gebruik deze jaarkalender met belangrijke momenten en cruciale data voor HR in één handig overzicht. Zo ga jij goed voorbereid het nieuwe jaar in.

Kilian Wawoe: 'Voer coaching- in plaats van beoordelingsgesprekken'

Kilian Wawoe: 'Voer coaching- in plaats van beoordelingsgesprekken'

30% van de werknemers gaat slechter presteren na een beoordelingsgesprek. "Je moet met elkaar praten op het moment dat dat zinvol is", zegt Kilian Wawoe, assistant professor Human Resource Management aan de Vrije Universiteit.

Ondanks dat het maken van een opname wettelijk gezien is toegestaan, doet de werknemer er goed aan om vooraf open kaart te spelen over het opnemen van gesprekken.

Het stiekem opnemen van gesprekken door werknemers: mag dit zomaar?

Het lijkt een ware trend te zijn: werknemers die via hun smartphone (stiekem) gesprekken met hun werkgever opnemen. Werkgevers zijn meestal niet gediend van dergelijke praktijken. Toch blijkt uit twee uitspraken dat rechters vrij soepel oordelen over (geheime) opnames door werknemers.

Beoordelingsgesprekken: zeker nu, maar wel anders

Beoordelingsgesprekken: zeker nu, maar wel anders

Zo richting het eind van het jaar worden in veel bedrijven de beoordelingsgesprekken gevoerd. Expert op het gebied van gesprekstechnieken Jacco van den Berg stelt dat corona ons dwingt die gesprekken anders aan te pakken. En, zo schrijft hij, voer dit gesprek als het even kan live.

Bron: ministerie van Defensie

Toekomstbestendige HR bij de Koninklijke Landmacht

Zo af en toe maakt iemand een opmerking die je aan het denken zet. Gerard Schuurmans had dat tijdens de Masterclass Toekomstbestendig HR van PW, bij de businesscase waarbij Amanda Akkers vertelde over haar ervaringen bij de NS.

Rechtvaardigheid is goed voor de gezondheid

Rechtvaardigheid is goed voor de gezondheid

Als medewerkers het gevoel hebben dat ze rechtvaardig worden behandeld, zijn ze gezonder en presteren ze beter,

Terug naar kantoor: de grote aanwezigheidsshow begint

Terug naar kantoor: de grote aanwezigheidsshow begint

Lange dagen op kantoor leiden niet tot een hogere productiviteit. Maar waarom is er een enorme drang om toch naar kantoor te gaan en in de picture te blijven? Uit het oog, uit het hart. En wat kunnen we daar volgens trainer en adviseur Jan Jacob de Groot aan doen?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.