Seegers wijdt in het boek Assessment Centers aandacht aan de nieuwste trends in assessmentland, zoals het online-assessment en de aandacht voor het leiderschap dat de juiste talenten op de juiste plek in de organisatie weet te plaatsen.
Het standaardwerk waarvan nu de vierde editie uitkomt, verscheen eerder in 1982, 1997 en 2006. Van praktijkcahier ontwikkelde het zich tot een handboek dat wetenschappelijke inzichten combineert met handvatten voor de manager en de personeelsfunctionaris. Tegelijk werd het boek een succes op vele onderwijsinstellingen met een HR-opleiding. Vooral daar groeide de behoefte aan een nieuwe editie.
Seegers gaf invulling aan de vraag vanuit onderwijs en het HR-vak zelf met een boek dat zó is vernieuwd dat er eigenlijk van een nieuw boek sprake is. “Alleen al de research die nodig was om alle nieuwe wetenschappelijke inzichten sinds 2006 te verwerken, betekent dat je eigenlijk van een nieuw boek mag spreken”, vertelt Seegers, “ook al is de assessmentcenter-methode die centraal staat in het boek als principe onveranderd gebleven.”
De grondlegger van de methodiek maakte het boek actueel door trends te signaleren en te behandelen die in 2006 nog nauwelijks een rol speelden. “Je ziet tegenwoordig dat je een assessment 24/7 en overal ter wereld kunt doen. Ik noem het de überficatie van het assessment. In de oude wereld was het assessment vooral een één-op-één-gesprek, nu reserveer je een timeslot en ga je drie uur achter je computer aan de slag. Daarna volgt een Skype- of Facetime-gesprek met een assessor, die de resultaten registreert en naar een centraal punt stuurt. Vervolgens rolt daar een dynamisch rapport uit.”
Daarnaast voegde Seegers een compleet hoofdstuk over leiderschap toe. “En dan niet alleen over leiderschap ín de organisatie, want daar is veel literatuur over, maar meer over leiderschap ván de organisatie. Heb je als organisatie wel de juiste talenten op de juiste plek beschikbaar? Zijn er verborgen talenten die in een veranderende organisatie kunnen komen bovendrijven? Mensen blijven in een organisatie het verschil maken, hoeveel robots je ook inzet. Iedereen die een bedrijf overneemt, zou daarom moeten kijken of de HR-organisatie in staat is om talenten zo in te zetten dat je je strategie kunt uitvoeren. Ook met die blik moet bijvoorbeeld Marcel Boekhoorn naar de HEMA kijken.”
Seegers heeft van Assessment Centers een hybride boek voor onderwijs en praktijk gemaakt, zo omschrijft hij het zelf. “Alle relevante research vind je in het boek terug, dus als docent of student kun je je er helemaal in vastbijten. Maar tegelijk is het een praktische gids boordevol tips. Veel personeelsfunctionarissen zijn de afgelopen jaren na een andere opleiding het vak ingestroomd. Voor hen is dit boek zeker ook bedoeld.”
Over Jeroen Seegers
Jeroen Seegers is als organisatiepsycholoog en managing partner verbonden aan Quaestus Executive Leadership in Den Bosch. Seegers begon zijn carrière als consultant bij GITP en werd daarna directeur en medevennoot van het adviesbureau Assessment & Development Consult, dat in 2002 werd overgenomen door Right Management. Daar bleef hij nog negen jaar aan als Practice Leader Talent Management. Daarna werkte hij twee jaar als directeur Talent Management bij LTP Amsterdam. Seegers was ook medeoprichter van PiCompany, een bedrijf gespecialiseerd in online HR-solutions, thans onderdeel van GITP. Sinds 2013 werkt hij bij Quaestus Executive Leadership, gespecialiseerd in Executive Search en Leadership Development.
Seegers is een veelgevraagd schrijver en spreker over leiderschap. Sinds 2009 is Seegers verbonden aan de IMD Business School in Lausanne. In 2008 promoveerde hij aan de VU op het onderwerp ‘Hoe leiders leren’. Hij is de grondlegger van de assessmentcenter-methodiek in Nederland en specialiseerde zich gaandeweg in topassessment. Vanuit IMD begeleidde hij directies van onder meer Rabobank, Friesland Campina en DSM. Daarnaast ontwikkelde hij leiderschapsprogramma’s voor onder meer Radboudumc, Heineken, Schiphol, Dynniq, Avebe, ABN-AMRO en T-Systems.