5 alternatieven voor het jaarlijkse beoordelingsgesprek
Steeds meer organisaties schaffen de jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken af. Mirjam Baars, expert talentontwikkeling, over de alternatieven.
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
Steeds meer organisaties schaffen de jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken af. Mirjam Baars, expert talentontwikkeling, over de alternatieven.
Functioneringsgesprekken. De meeste medewerkers én managers zien er tegenop, de uitkomsten zijn meestal teleurstellend. Door gesprekken veel persoonlijker te maken valt er veel meer uit te halen.
30% van de werknemers gaat slechter presteren na een beoordelingsgesprek. "Je moet met elkaar praten op het moment dat dat zinvol is", zegt Kilian Wawoe.
Het lijkt een ware trend te zijn: werknemers die via hun smartphone (stiekem) gesprekken met hun werkgever opnemen. Werkgevers zijn meestal niet gediend van dergelijke praktijken. Toch blijkt uit twee uitspraken dat rechters vrij soepel oordelen over (geheime) opnames door werknemers.
Zo richting het eind van het jaar worden in veel bedrijven de beoordelingsgesprekken gevoerd. Expert op het gebied van gesprekstechnieken Jacco van den Berg stelt dat corona ons dwingt die gesprekken anders aan te pakken. En, zo schrijft hij, voer dit gesprek als het even kan live.
Zo af en toe maakt iemand een opmerking die je aan het denken zet. Gerard Schuurmans had dat tijdens de Masterclass Toekomstbestendig HR van PW, bij de businesscase waarbij Amanda Akkers vertelde over haar ervaringen bij de NS.
Als medewerkers het gevoel hebben dat ze rechtvaardig worden behandeld, zijn ze gezonder en presteren ze beter,
Lange dagen op kantoor leiden niet tot een hogere productiviteit. Maar waarom is er een enorme drang om toch naar kantoor te gaan en in de picture te blijven? Uit het oog, uit het hart. En wat kunnen we daar volgens trainer en adviseur Jan Jacob de Groot aan doen?
Wanneer een werknemer na een sollicitatie in dienst komt bij een werkgever, wordt er regelmatig een interne- of externe opleiding gevolgd. Dit om de werknemer te scholen in bepaalde specifieke werkzaamheden die van belang zijn voor de onderneming.
Steeds meer nemen organisaties afscheid van de traditionele beoordelings- en functioneringsgesprekken. Ze moeten ook wel, want we leven in een tijd van zelfsturende teams, thuiswerken en werkgeluk, zo laat Jacco van den Berg zien in zijn nieuwe boek 'Het Prestatiemenu; alle ingrediënten voor Het Goede Gesprek over duurzaam lerend presteren'.