Het GROTE gesprekkenboek; Een praktische leidraad voor HR-professionals en leidinggevenden van Jacco van den Berg & Mecheline Klijs geeft antwoord op allerlei vragen van leidinggevenden en HR-professionals voor de gesprekken die zij voeren met hun medewerkers. Daarvoor spraken de auteurs met lijnmanagers, directeuren, HRD-consultants, HR-Businesspartners, beleidsmedewerkers P&O, een casemanager, een manager Learning & Development en een psycholoog.
Horizontaal organiseren
Sinds de eerste druk in 2010 is het boek flink aangepast op de komst van nieuwe manieren van organiseren. Het Nieuwe Beoordelen loopt dan ook als een rode draad door het boek heen. Er is bijvoorbeeld meer focus gekomen op het benadrukken van de sterke kanten van medewerkers en positieve aspecten dan op negatieve. “Want één ding is zeker”, stellen Van den Berg en Klijs: “Willen de gesprekken de waarde blijven bewijzen dan zullen zij meer moeten aansluiten bij allerlei veranderingen. In de nieuwe tijd met zelfsturende en zelforganiserende teams, sociocratie, Het Nieuwe Werken, Agile en Scrum, is meebewegen een succesfactor. Al die ontwikkelingen vragen om een andere wijze van aansturen en ontwikkelen.”
Het GROTE gesprekkenboek is sinds 2010 een beproefde gids voor leidinggevenden en HR-professionals die dagelijks uiteenlopende gesprekken voeren. Gesprekken die hun eigen voorbereiding, valkuilen, dynamiek, structuur, do’s and don’ts en emoties kennen. Gesprekken die wellicht anders verlopen dan verwacht en misschien wel gehoopt. Het blijft de kunst om van die gesprekken effectieve gesprekken te maken.
Ook deze derde versie van Het GROTE gesprekkenboek staat voor de onderstaande gesprekken boordevol met tips en tools, veelgestelde vragen, aandachtspunten en stappenplannen. Bestel HET GROTE gesprekkenboek direct en vergroot je kennis.
LSD-Principe
Van den Berg en Klijs beginnen het boek daarom met een algemene uitzetting over communicatie, waarin ze dit begrip vanuit verschillende invalshoeken benaderen. Hoe groter de kennis over hoe mensen communiceren, hoe groter de kans dat het gesprek door beide gesprekspartners als effectief en plezierig wordt ervaren, zo stellen ze.
De auteurs geven een aantal technieken in het boek die de effectiviteit van een gesprek vergroten. Zo is een succesvolle manier van communiceren het zogeheten LSD-principe: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Ook regulerende vaardigheden zijn bijvoorbeeld belangrijk. Zoals eerst contact maken met je gesprekspartner, en niet meteen met de deur in huis vallen. Dat leidt altijd tot stroeve gesprekken. Daarnaast heeft elk gesprek behoefte aan structuur. Stel de doelen vast, maak een agenda en een tijdsbepaling. Ook de aansluiting met de gesprekspartners is belangrijk. Geef elkaar de ruimte, adviseren ze.
Bij het feedbackgesprek doe je dat bijvoorbeeld door een boodschap over te brengen vanuit de ik-vorm. Bij het beoordelingsgesprek is nog steeds het SMART-principe leidend bij het helder formuleren van doelstellingen. En waar je bij het functioneringsgesprek de medewerker op de praatstoel moet krijgen, wil je in een POP-gesprek weer juist achterhalen waar zijn of haar hart sneller van gaat kloppen.
Achttien soorten gesprekken
Elk type gesprek heeft dus zijn eigen technieken en aandachtspunten nodig. De communicatietips en tricks zetten Van den Berg en Klijs dan ook in hun boek per type gesprek op een rijtje. In totaal behandelen ze in vier verschillende delen achttien soorten gesprekken. Van het aannemen van werknemers, het sturen op hun prestaties en gedrag tot hun ontwikkeling en uitstroom. Maar ook verzuim- en conflictoplossende gesprekken komen aan bod. Wat moet je bijvoorbeeld echt niet doen als leidinggevende bij een conflict in het team? En wat juist wel? In de eerste twee paragrafen van elk hoofdstuk komen praktische stappenplannen, tools, aandachtspunten, cases en tips over de voorbereiding op het gesprek en het voeren van de gesprekken aan de orde. Elk hoofdstuk eindigt met veelgestelde vragen en do’s en don’ts.
En dat maakt datHet GROTE gesprekkenboek een bonte verzameling gesprekken is. En dat het uitermate geschikt is voor wat het beweert te zijn: een praktische leidraad voor HR-professionals en leidinggevenden. Het boek kent veel makkelijke instappunten voor de professional. Moet je bijvoorbeeld een demotiegesprek voeren, terwijl je daar niet veel ervaring in hebt? Dan ben je door de overzichtelijke opbouw van het boek zo waar je wil wezen. Niet alleen professionals met een gebrek aan ervaring kunnen hier hun hart ophalen, juist de meer ervaren leidinggevenden en HR-professionals vinden er nieuwe tips en tools, ervaringen van anderen valkuilen, aandachtspunten, stappenplannen en voorbeeldvragen. Zodat zij hun gesprekstechnieken verder kunnen aanscherpen.