‘De HX-factor’ staat onder redactie van Hans van der Heijden en Ronald Meijers. Het is een lijvig boekwerk van 302 pagina’s, voorzien van een echte harde kaft in een oblong formaat. De tientallen auteurs zijn (of waren) allen werkzaam bij Deloitte Human Capital. Heeft dat misschien bijgedragen aan het overdadige gebruik van Engelse termen? Daarover later meer.
HX-factor
Bij het lezen van dit boek is het van belang dat je open staat voor veranderingen en nieuwe aanpakken. Daar staat dit boek bol van. Met adviezen, toegepaste theorieën en cases die niet alleen ingewikkeld, maar vaak ook inspirerend zijn. En ze zijn samenhangend beschreven in elk van de dertien hoofdstukken die ‘de HX-factor’ telt. Die zijn onderverdeeld in drie delen.
Lees ook: ‘De meeste bazen hebben te weinig verstand van mensen’
Doorleefde adviezen
Na een grondige oriëntatie op de mens en zijn behoeften volgt deel 2 met adviezen over hoe de mensen in beweging te krijgen in de richtingen die je in het eerste deel samen met ze hebt bepaald. Inclusief een verrassend helder geschreven hoofdstuk (bijna helemaal in het Nederlands) om die veranderingen vast te houden. Wat verandermanagement wel en niet is, en met welke ingrediënten de organisatie wel succesvolle veranderingen tot stand kan brengen, en ze kan laten inslijten is goed beschreven in het negende hoofdstuk. Het verraadt een doorleefde adviespraktijk bij de 4 auteurs.
Communiceren tegen het wicked probleem
In deel 3 staat de vraag centraal hoe je die verandering op gang houdt, en hoe je de omslag borgt naar een echt andere werkwijze. Eentje die echt past bij de nabije toekomst van de organisatie, en wat de meest passende manier van werken daarbij is. Dus: hoe je een flexibele organisatie zodanig inricht dat ze succesvol kan zijn. Hoe mensen hun professionele ambities en persoonlijke behoeften kunnen realiseren in een flexibel werkende organisatie. En hoe beter geïntegreerde systemen meer mensen daarbij sneller kunnen ondersteunen. Goede, echte communicatie met de mensen die het systeem uiteindelijk moeten gebruiken is essentieel daarbij, blijkt uit de cases bij dit deel. Met gebruiken van hun input kan het wicked probleem: hoe verander je een organisatie met zijn vele stakeholders en tegengestelde belangen goed worden opgelost.
Lees ook:Weg met HRM! Stel de mens weer centraal
Open mind vereist
Open staan voor veranderingen, andere benaderingen dan het gebruikelijke en het bewezene. Die grondhouding is essentieel om dit boek goed te kunnen gebruiken. De auteurs zien vooral kansen, waar anderen wellicht uitdagingen en problemen zien. Maar net als de meeste H- of P-georiënteerde mensen vinden de auteurs dat werk ten dienste moet staan van de mensen die het uitvoeren. Zorg dat we kunnen blijven doen waar we het beste in zijn, zoals creatief denken, emotionele intelligentie gebruiken, knopen doorhakken, communiceren met andere mensen en anderen iets waardevols leren. Een citaat uit hoofdstuk 2, met de inleiding is dat de onmisbare basis voor de rest van het boek.
Tip>>> Bekijk het interviews met HX Factor-auteur Hans van der Heijden
Taalpuristen
Het boek is minder geschikt voor taalpuristen. Ongetwijfeld zullen de auteurs tegenwerpen dat Nederlandse equivalenten de lading niet geheel dekken. Zo is ‘medewerkersbeleving’ een wat magere vertaling voor ‘employee experience’. Maar ‘reskilling’ om vaardigheden aan te duiden nodig voor de overstap naar een ander beroep? How’s about omscholen? En wat dacht je van bijscholen om de veranderende vraag naar vaardigheden in het eigen beroep bij te houden, in plaats van… upskilling, inderdaad.
Design thinking
Sommige auteurs zoeken de Engelse termen wel erg op. Zo is een overzicht van interacties tussen medewerkers en organisatie een journey framework of journey portfolio. En wat dacht u van een employee-experiencereis? Dan maar liever alles in het Engels. Die uitbrander van Japke komt toch wel. Zeker als drie consultants vertellen over hun aanpak voor het ontwerpen van een geweldige employee experience, die is geworteld in design thinking. Niet dat de Nederlandse vertaling van dit begrip veel duidelijkheid brengt: een probleemoplossende filosofie die zich richt op mensen, om oplossingen te creëren die intuïtief zijn en waarde toevoegen. (…) Gelukkig is een begrippenlijst (geen glossary) opgenomen achterin het boek. Toch geldt: voor wie over het Engelse taalgebruik heen stapt, heeft dit boek écht wat te bieden.
De HX Factor onder redactie van Hans van der Heijden en Ronald Meijer (ISBN 978-946-21-56340).