1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Werkgever worstelt met corona-aanpak

De impact van het coronavirus vraagt van elke werkgever een andere aanpak, werkwijze en misschien zelfs inrichting van de organisatie. Ook de inzetbaarheid van werknemers staat mogelijk onder druk en burn-outs liggen op de loer. Hoe kom je tot een integrale corona-aanpak?

Werkgever worstelt met corona-aanpak

Bijna iedere werkgever is in afgelopen periode in min of meerdere mate geraakt door de coronacrisis. Dat geldt ook voor de (bedrijfs)zorgprofessionals van Zorg van de Zaak Netwerk, een netwerk van bedrijven op het gebied van bedrijfszorg, leefstijlzorg en medische zorg. Zij bundelden hun ervaringen en expertise in de Corona desk: een platform dat werkgevers bijstaat met een integrale aanpak voor coronavraagstukken.

“We hebben het eerst zelfs ondervonden en daarmee de nodige nieuwe ervaringen opgedaan”, aldus directievoorzitter Bas Tomassen. Klanten belden het netwerk in de onzekere coronatijd ook met nieuwe vragen. “Over hoe je werknemers kunt ondersteunen bij werken vanuit huis of hoe ze weer met vertrouwen kunnen terugkeren naar kantoor. We voelden de verantwoordelijkheid om werkgevers bij deze vragen te ondersteunen.”

Brede en integrale aanpak

Uiteindelijk ontstond het idee om vanuit de volle breedte van het professionele netwerk met alle gebundelde kennis de verschillende vraagstukken integraal aan te pakken. Tomassen: “De Corona desk biedt werkgevers een totaaloplossing. Van begeleiding en advies rond gezond thuiswerken en stresshantering tot het herstel na een coronabesmetting.”

Uitgangspunt is dat werkgevers vanuit een brede inventarisatie met een duidelijke en samenhangende aanpak hun organisatie op de juiste manier kunnen inrichten”

De desk richt zich op drie hoofdaspecten: impact op organisatieniveau, (psychische) klachten en inzetbaarheid van werknemers in het algemeen en herstel van met corona besmette werknemers. “Uitgangspunt is dat werkgevers vanuit een brede inventarisatie met een duidelijke en samenhangende aanpak hun organisatie op de juiste manier kunnen inrichten.”

Kantoren weer drukker

Nu de kantoren weer drukker worden, hebben veel werkgevers vragen over hoe je het beste te werk gaat. “Hoe richten we onze infrastructuur veilig in? Hoe zorgen we dat iedereen weet wat hij moet doen? Wat is de juiste balans tussen thuis- en op kantoor werken? Via de desk ondersteunt ons netwerk werkgevers bij dat proces.”

Zo heeft Zorg van de Zaak Experts bijvoorbeeld de getroffen maatregelen van de NOS voor de locatie in Hilversum beoordeeld en waar nodig aanvullend geadviseerd. “Nu weet de werkgever zeker dat sprake is van een veilige werkomgeving en heeft de werknemer hier ook een goed gevoel over.”

Het gesprek aangaan

Wat deze coronaperiode in ieder geval duidelijk maakt, is dat we moeten leren omgaan met nieuwe, soms suboptimale omstandigheden. Niet iedereen kan daar al even goed mee omgaan. “Dat leidt soms tot psychosociale problemen, met gevolgen voor iemands inzetbaarheid. Helemaal als mensen voor corona al problemen hadden.”

Bas Tomassen

Waar het voor werknemers soms moeilijk is om de juiste balans te vinden, is het voor leidinggevenden soms lastig om daar op afstand mee om te gaan. En sommige werknemers zijn na de lange thuisperiode lastig naar de zaak te krijgen zijn. “Werkgevers moeten dat gesprek met ze aan en op die manier nieuwe samenwerkingskaders vinden.”

Werkgevers moeten dat gesprek met ze aangaan en op die manier nieuwe samenwerkingskaders vinden”

Een aparte groep bestaat uit werknemers die met een coronabesmetting te maken hebben gehad. De groep die hier klachten aan overhoudt, wordt steeds groter. “Het blijkt dat een zorgvuldig herstelproces cruciaal is voor terugkeer naar de werkvloer. Met zowel een goede medische als psychische begeleiding en intensieve monitoring van de belastbaarheid. Vooral omdat de mogelijke blijvende impact vaak nog lastig te beoordelen is.”

Nieuwe balans vinden

Tomassen voorziet dat meerdere bedrijven een lastig tweede halfjaar tegemoet gaan. De afgelopen tijd heeft van veel mensen het nodige gevraagd en het is onzeker wat de blijvende impact is. “Herstel zal soms lastig zijn. Slechte coping en uiteindelijk burn-out liggen op de loer. Wel valt preventief een wereld te winnen. Zoek met medewerkers naar een nieuwe balans en blijf in verbinding met elkaar.”

Kansen om te vernieuwen

Deze situatie biedt organisaties ook kansen om te vernieuwen. We nemen vermoedelijk ook afscheid van het oude kantoorwerken. Hier effectief mee omgaan vraagt van werkgevers en werknemers wendbaarheid en nieuwe manieren van verbinding. “Essentieel is dat de koers die je als organisatie vaart helder en consistent moet zijn. De brede aanpak van de Corona desk helpt werkgevers daar zoveel mogelijk bij.”

Dit artikel is gesponsord door Zorg van de Zaak

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een richtlijn die bedrijven in de (nabije) toekomst verplicht te rapporteren over hun impact op mens en klimaat. ADP Nederland heeft hierin al flinke stappen gezet.

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je aan denken?

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? De aandachtspunten op een rij.

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.