In dit laatste halve jaar heb ik als innovatiemanager meer geleerd dan in de twintig jaar ervoor. Alles wat we ooit bedachten om online te leren op te zetten (inclusief alle argumenten om het niet te doen), moesten we opeens in de praktijk brengen. We zijn het gewoon gaan doen. Met wat vallen en opstaan zien we dat onze deelnemers dit accepteren. Zeven belangrijke lessen die de online opleiding laat concurreren met het klasje.
--> lees ook:Opleidingstrends 2021: ‘Nog meer versnelling in opleidingen door digitalisering’
Les 1: denk als een tv-maker
Opleiden is meer dan het overdragen van kennis. Het gaat ook om inspireren en enthousiasmeren. Denk bijvoorbeeld aan Voice of Holland, die bereikt miljoenen mensen. Een sterke online opleiding maakt gebruik van de magie van een sterk tv-format. Stel een heldere, actuele vraagstelling centraal, creëer verwachtingen, daag het publiek uit en presenteer verrassingen.
Les 2: benut de factor tijd
Het grote voordeel van een online opleiding is dat die tijdonafhankelijk gevolgd kan worden. Komt het nu niet uit, dan later. Iets gemist, dan kijk je terug. Ben je baas over de tijd, dan ben je onafhankelijk van de ruimte. Variatie en effecten kun je beter voorbereiden in een studiosetting dan in een klaslokaal.
Les 3: een les is een uitzending
Een online opleiding vraagt om deelnemers die bingewatchen. Zet daarvoor middelen in als licht en geluid. Niets is dodelijker voor een online les dan docenten met overbelichte, bleke gezichten of met grote slagschaduwen achter hen. Voorkom een geluidskwaliteit die zo slecht is dat de deelnemer vergeefs de volumeknop hoger draait. Verder is stilstand een killer. Zorg voor variatie in shots en opnamen vanuit verschillende posities. Een les is pas goed als de omgeving ook professioneel is.
Les 4: betrek het publiek erbij
De technologie helpt om het publiek rechtstreeks te betrekken bij een online les. Denk aan een live chat, waarbij deelnemers online vragen stellen. Rechtstreeks meepraten op uitnodiging van de docent is ook mogelijk. De docent kan ook deelnemers verdelen in groepen en opdrachten laten uitvoeren, polls houden onder de groep, deelnemers ervaringen laten delen en debat live faciliteren. Actief meedoen is boeiender dan alleen kijken en luisteren.
>>> Tip: Bekijk onze HR Trainingen
Les 5: vertel story’s in plaats van les te geven
Een online opleiding heeft bijna meer aan een scriptschrijver dan aan een docent. Een verhaal vertellen is namelijk het geheim van een aantrekkelijke les. Deze wetmatigheid is van alle tijden, maar geldt des te meer voor digitale lessen. Verhalen nodigen uit tot luisteren. Daar wordt een les niet minder van, want een verhaal is net zo informatief als een les. Het verschil is de aanwezigheid van een spanningsopbouw. Een sterke onlineopleiding is daarom opgebouwd uit diverse storylines die de deelnemers letterlijk bij de les houden.
Les 6: van klasje tot town hall meeting
Waar het klasje een maximale bezetting kent van een stuk of twintig deelnemers, kunnen er online veel meer mensen deelnemen aan een opleiding. Online lessen kunnen wel duizend mensen of zelfs meer bedienen. Een volle digitale zaal vraagt om een andere aanpak door de docent. Zo wordt een interactief debat met de deelnemers moeilijker. Polls daarentegen worden juist interessanter, omdat ze de mening en de ervaringen peilen van een grotere groep.
Les 7: zet een sterk leermanagementsysteem in
Als deelnemer is het prettig als je na een opleiding gelijk de terugkoppeling ontvangt, bijvoorbeeld over de inhoud, persoonlijke scores, tips en administratieve zaken. Een learning management system (LMS) helpt alle leeractiviteiten en trainingen binnen een organisatie te beheren. Het systeem informeert over de prestaties van lopende en afgeronde opleidingen. Het is een continue bron voor verbetering van online lesgeven.
PW. Academy
- De PW. Academy biedt vele online opleidingen. Je kunt kiezen uit een gevarieerd aanbod van programma's. Thuis online, maar toch klassikaal met andere cursisten. Ontdek de voordelen van een digitale werkplek!